Vyslobodenie (Extraction /Out of the Fire)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Vyslobodenie resizeKeď je syn najväčšieho indického drogového pána Ovi Mahajan (Rudhraksh Jaiswal) unesený neľútostnou bangladéšskou konkurenciou, zmluva za jeho vyslobodenie padne do rúk austrálskeho žoldniera Tylera Rakea (Chris Hemsworth). Oviho otec sa totiž momentálne nachádza vo väzení, peniaze na jeho účtoch sú zablokované, čo prípadnému vyplateniu výkupného veľmi nepraje.

Dlhoročnému pomocníkovi Mahajana seniora Saju Ravovi (Randeep Hooda) je jasné, že problém bude aj s vyplatením najatého vysloboditeľa. A keďže sám vlastnou vinou spôsobil, že sa únoscovia v krátkej nechránenej chvíli Oviho zmocnili, rozhodne sa do jeho záchrany zapojiť po svojom. Aby jeho vlastná rodina nedoplatila na chybu, ktorú urobil, lojalitu k Vyslobodenie2 resizepánovi najlepšie dokáže tým, že Oviho domov dovedie sám. Medzi tým bangladéšsky gangster Amir Asif (Priyanshu Painyuli) dáva podriadeným vrátane skorumpovaných policajtov a mladistvých pouličných gangov rozkaz uzavrieť mesto...

Vyslobodenie rozohráva svoju akciu vďaka zápletke o únose syna uväzneného zločinca a snahe vrátiť ho späť domov opatrným prechodom cez veľmi nehostinné prostredie obsadené konkurenciou. V zjednodušenej podobe v mnohom pripomenie film Sicario 2: Soldado Stefana Sollimu, len oprostené od nejedného politického podtextu, ktorý v spomínanom titule zaviedli medzinárodné vzťahy medzi USA a Mexikom. O to sa postarala pre akčný atypická zámena možno už trochu opozeraného prostredia, v ktorom sa príbeh odohráva, za lesy, ulice, či dokonca kanály bangladéšskeho mesta Dháky, aby sa nimi ochranca so svojím chránencom musel popri vzdorovaniu nepriateľskej presile ešte pomerne pútavo pretĺkať ako ďalšou nevyhnutnou prekážkou. A, samozrejme, ochranca nie je nijako osobne zainteresovaný do celej problematickej situácie, Vyslobodenie3 resizeale len prizvaný k jej riešeniu... Nezastáva žiadnu ideu, ani mu na politike nezáleží. Je len konkrétnou žánrovou „zromantizovanou“ postavou hrdinu, zasadenou do pomerne autenticky stvárneného prostredia a zdanlivo autenticky naznačenej problematiky. Koniec koncov, predlohou k filmu je komiks, respektíve grafický román Ciudad Ande Parksa.

Pseudodokumentaristický prístup k akčným scénam sleduje

hlavného protagonistu občasnými dojmovými zábermi kamery z ruky Newtona Thomasa Sigela, ako ďalšiu variáciu na muža v pohybe zavedenú režisérom Paulom Greengrassom v jeho filmoch o Jasonovi Bourneovi. Prístup, ktorý nahradil zábavnú schwarzeneggerovsko-stalloneovskú naivitu a štylizáciu v teroristickej tematike akčného a dobrodružného filmu po udalostiach z 11. septembra 2001. Avšak predstieraná autenticita je občas narušená síce veľmi efektne použitými, ale aj tak neautentickými CGI efektmi. Jedna dlhšia, zdanlivo jednozáberová VYslobodenie4 resizeautomobilová naháňačka pripomenie podobne vyčerpávajúcu akciu v Atomic Blonde: Bez ľútosti, prípadne náročnú choreografiu bojových scén v trilógii o Johnovi Wickovi od tých istých tvorcov. Avšak ázijské prostredie so svojou charakteristickou exotickou živelnosťou skôr navrátia dojmy jeho niekdajších filmových vzorov – hongkongských „krvavých baletov“ Johna Woo (Hard Boiled, Guľka v hlave) s Chow Yun-Fatom, Tony Leungom a ich nikdy sa nemíňajúcimi zásobníkmi, či indonézskym dvojdielnym Záťahom Geretha Evansa.

Akcia je intenzívna a drsná, nie však rovnako elegantná a úsporná, ako keď bola v rukách tragického nájomného vraha Benicia Del Tora v Sicariu. Kaliber zbraní sa zväčšil, svalnatý Chris Hemsworth strieda cynický, ironický úsmev profesionálneho žoldniera so svojimi únikmi do takmer samovražedných misií, kde naňho tak nedoliehajú ťažké osobné straty v rodine. Postava po zuby ozbrojeného vojaka mu pristala v už v pomerne nedávnom Vyslobodenie5 resizevojnovom „dobrodružstve“ 12 hrdinov Nicolaia Fuglsiga. A aj keď mu neumožňuje prejaviť jeho zjavný komický talent, ukazuje sa byť vhodnou alternatívou k nadnesenej úlohe boha hromu v Avengers univerze. Tam, kde však jeho chránenec Rudhraksh Jaiswal v nádhernej hereckej kreácií získava väčší rozmer ľudskosti, než jeho postave literárne zabezpečuje scenár, Hemsworthov Tyler je skôr „zromantizovaným“ rambovským hrdinom. Najzábavnejším vo chvíľach, keď sa naplno prejavia jeho samovražedné sklony. Vzbudzujúcim dokonca v divákovi pár úsmevov paradoxne práve vtedy, keď sa tvári najtragickejšie. Niekedy, zdá sa, pretože to tak tvorcovia mali v úmysle. Niekedy je však možné nad funkčnosťou ich tvorivých rozhodnutí polemizovať. Debutujúci režisér Sam Hargrave tak robí pod producentským dohľadom Joea a Anthonyho Russovcov (Avengers: Infinity War a Endgame), ktorí sa v žánri dôkladne vyznajú. Možno aj preto tam, kde naratívne niečo „drhne“, aspoň technicky zostáva remeslo na veľmi vysokej úrovni.

Vyslobodenie6 resizeV neopozeranom exotickom prostredí Indie a Bangladéša divák má možnosť v ostrom kontraste so všetkým tým luxusom okolo šéfa konkurenčného kartelu zhliadnuť tiež biedu ľudí na ulici, obzvlášť detí zbavených nevinnosti komparzistov Milionára z chatrče Dannyho Boylea. Príbeh ich agresívny prejav eskaluje takmer až do podoby mladistvých drogových gangov Mesta bohov režiséra Fernanda Meirellesa v slumoch Ria de Janeira. Sú to veľmi výrazní oponenti ústredného páru postáv, stavajúci sa im do cesty podobne ako militantnejší členovia kartelu, ktorí by neradi prišli o svoje výhody na „trhu“ nadobudnuté únosom. A protagonista sa pomedzi nich prediera s opäť rekordne narastajúcim počtom zlikvidovaných, ako svojho času Rambo, keď v druhom diely vlastnej ságy desať rokov po skončení vojny vo Vietname ešte zachraňoval zabudnutých amerických zajatcov. Pričom má možnosť ešte v pár vzácnych chvíľach pokoja nadviazať takmer otcovsko-synovský dialóg so svojím chránencom, prehodnotiť pár vlastných osobných tragédií a Vyslobodenie7 resizeskonštatovať, že aj keď v to ešte na začiatku príbehu veľmi nedúfal, zrejme by bolo dobré dožiť sa aj šťastnejšieho konca.

Vyslobodenie využíva príbehové motívy, ktoré nejeden milovník filmovej akcie mal možnosť vidieť už pred tým a často krát aj v lepšom stvárnení. Scenárista Joe Russo využíva tieto motívy v celkom netradičnej kombinácií, ktorá sa niekedy môže zdať trochu prekombinovaná a rozporuplná, ale z nejakého dôvodu celkom dobre funguje. India a Bangladéš sú pre žáner vo svojej luxusnej aj biednej podobe veľmi vďačným prostredím. Dojem exotiky ešte pomáha dotvoriť hudba Alexa Belchera a Henryho Jackmana. A aj keď to od filmu so zápletkou únosu a následného zúfalého pokusu o záchranu asi nikto veľmi neočakáva, v celej tej záplave vyčerpávajúcich choreograficky veľmi dobre prepracovaných krkolomností a krvavostí, zo všetkého najviac film zdobí Rudhraksh Jaiswal a jeho citlivý detský herecký výkon.

VYslobodenie8 resizeVyslobodenie (Extraction/Out of the Fire), USA, 2020
Dĺžka: 117 minút
Réžia: Sam Hargrave
Scenár: Joe Russo
Kamera: Newton Thomas Sigel
Hudba: Alex Belcher, Henry Jackman
Strih: Stan Salfas
Scénografia: Philip Ivey
Kostýmy: Bojana Nikitovič
Producenti: Chris Hemsworth, Mike Larocca, Anthony Russo, Joe Russo
Hrajú: Chris Hemsworth, Golshifteh Farahani, Rudhraksh Jaiswal, David Harbour, Derek Luke, Pankaj Tripathi, Randeep Hooda, Marc Donato, Geetanjali Thapa, Chris Jai Alex, Hays Wellford, Rayna Campbell, Patrick Newall, Prashant Narayanan, Bhagwan Tiwari, Adam Bessa, Priyanshu Painyuli, Neha Mahajan, Sam Hargrave
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.