Vyháňač diabla: Znamenie viery (The Exorcist: Believer)
Niet divu, že po novodobých spracovaniach klasických hororov ako Halloween, Hellraiser, Evil Dead a mnoho ďalších, prišla na rad aj klasika nedávno zosnulého režiséra Williama Friedkina - Vyháňač diabla. Z tejto adaptácie rovnomennej knihy Williama Petra Blattyho sa stal v 70. rokoch medzník v hororovom žánri a dodnes ide o jeden z najslávnejších filmov vôbec. Pôvodný film bol v prvom rade drámou, s výborne napísanými postavami a dramatickými konfliktmi, ktorý dômyselne komunikuje myšlienku o dôležitosti viery, ktorá prevyšuje náboženský kontext príbehu. Ide o vieru v čokoľvek, či už v seba, v druhých alebo v konkrétne náboženstvo, vďaka ktorej dokážeme pevnejšie stáť tvárou tvár zlu.
Štylistika žánru hororu a nadprirodzené javy slúžili vo filme ako katalyzátor už vopred výborne rozohratých motívov. Podobne, ako aj iné klasické hororové snímky, aj Vyháňač diabla sa dočkal hneď niekoľkých pokračovaní. Avšak až na tretí, nedocenený diel, ktorý mimochodom odporúčam znovu navštíviť, sa stretli s prevažne negatívnymi ohlasmi. Najnovšieho pokračovania, alebo lepšie povedané, napoly pokračovania a napoly rebootu (ako to je dnes moderné), sa ujal režisér a scenárista David Gordon Green, tvorca najnovšej Halloween trilógie. Vzhľadom na negatívne prijatie posledných dvoch Halloween filmov, sa jeho účasť stretla s pochybnosťami fanúšikov. Greenov nový Vyháňač diabla s podtitulom Znamenie viery, má byť dokonca začiatkom trilógie, čo sa však potvrdí až po definitívnych zárobkoch tohto filmu. William Friedkin nemal s produkciou alebo príbehom Greenovho pokračovania nič spoločné. Green napísal scenár spolu s Peterom Sattlerom. V hlavných rolách sa objavili Leslie Odom Jr., Lidya Jewett, Olivia O’Neill, Ann Dowd a dokonca aj predstaviteľka matky posadnutej Regan (Linda Blair) z pôvodného filmu, Ellen Burstyn.
Od smrti jeho tehotnej manželky počas zemetrasenia na Haiti ubehlo už 12 rokov. Fotograf Victor Fielding (Leslie Odom Jr.) vychovával svoju zachránenú dcéru Angelu (Lidya Jewett) najlepšie ako mohol. Život sa im obráti naruby, keď sa Angela spolu so svojou kamarátkou Katherine (Olivia O’Neill) vydajú tajne do lesa, aby sa pokúsili kontaktovať Angelinu matku zo sveta mŕtvych. Dievčatá sú tri dni nezvestné a keď ich už konečne nájdu, nevedia si spomenúť čo sa za tieto tri dni udialo. Strata pamäti je však iba začiatkom ich desivej premeny, kvôli ktorej budú musieť ich rodičia čeliť tomu najhoršiemu zlu. Victor Fielding je v zúfalstve nútený vyhľadať jedinú osobu ktorá bola svedkom niečoho podobného - Chris MacNeil (Ellen Burstyn), matku, ktorej dcéru v minulosti posadol démon.
Po katastrofálnych recenziách zo zahraničia a posledných dvoch filmoch Davida Gordona Greena, sa dalo od jeho snímky Vyháňač diabla: Znamenie viery očakávať to najhoršie. Ako teda dopadol návrat tejto nesmrteľnej klasiky? Podobne ako aj Greenov prvý Halloween, aj jeho Vyháňač diabla je skôr rebootom pôvodného filmu ako priamym pokračovaním. No pozor, tentokrát nie je posadnuté len jedno dievča, ale rovno dve! Ale aby som nebol úplne cynický, posadnutie dvoch osôb má v príbehu na konci tematický význam. Green je kvalitný remeselný režisér a aj tento film je toho dôkazom. Po vizuálnej stránke sa mu nedá čo vytknúť, na rozdiel od jeho Halloweenov tu môžeme dokonca hovoriť o nejakom štýle, v ktorom kamera často švenkuje a zaostruje akoby sme sledovali dokumentárny film. Spolu s občasne zámerne mätúcim strihom je tu pokus o vyvolanie úzkosti zo stúpajúceho napätia. Herci sú taktiež dobrí, najmä predstavitelia otcov a posadnutých dievčat. Tým pomáhajú aj, podobne ako v pôvodnom filme, vynikajúce masky.
Film trpí tým, že sa až príliš drží konceptov z pôvodného filmu a neprináša takmer nič nové. Pozeráme sa na veľa toho istého, ibaže v horšom a nudnejšom prevedení. Green drží hororovú stránku prekvapivo na uzde, vo filme nie sú skoro žiadne obete a násilie. Je tu snaha klásť dôraz na drámu a postavy po vzore pôvodného filmu, avšak to sa veľmi nedarí, pretože generický scenár nie je dostatočne zaujímavý. Taktiež, Greenova už obohraná ambícia z jeho Halloween trilógie, teda dôraz na dôležitosť komunít a ich schopnosť reagovať na extrémne situácie sa stráca v záplave franšízových trópov a pôsobí nedotiahnuto a zmätočne. Téma viery je tu opäť prítomná, avšak podaná tým najviac patetickým spôsobom. Oveľa zaujímavejšie sú novo pridané témy voľby, ktoré, bez toho aby som niečo prezradil, pomerne efektívne vytvárajú dramatický oblúk v príbehu. Pri sledovaní som mal taktiež viackrát pocit, že tvorcovia vsadili viac na inkluzivitu, či už sa to týka prezentáciu náboženstiev alebo rás, ako na originalitu príbehu.
Vyháňač diabla: Znamenie viery nie je až takou katastrofou, ako posledné dva Halloween filmy režiséra Davida Gordona Greena, ktoré prekvitali až agresívnou stupiditou. Ide o pozerateľný, ale priemerný horor, ktorý navyše ani nie je veľmi strašidelný. Pôvodný Vyháňač diabla Williama Friedkina ostáva teda jedným z najlepších hororov všetkých čias, Vyháňač diabla: Znamenie viery je filmom, na ktorý po pár dňoch zabudnete.
Vyháňač diabla: Znamenie viery (The Exorcist: Believer), USA, 2023
Dĺžka: 111 minút
Réžia: David Gordon Green
Scenár: Peter Sattler, David Gordon Green
Kamera: Michael Simmonds
Hudba: Amman Abbasi, David Wingo
Strih: Timothy Alverson
Zvuk: Ted Teske
Scénografia: Brandon Tonner-Connolly, Jess Royal
Masky: Christopher Allen Nelson, Kenny Niederbaumer
Kostýmy: Lizz Wolf
Produkcia: Jason Blum, James G. Robinson, David Robinson
Hrajú: Leslie Odom Jr., Ann Dowd, Jennifer Nettles, Lidya Jewett, Olivia Marcum, Ellen Burstyn, Raphael Sbarge, Linda Boston, E.J. Bonilla, Antoni Corone, Danny McCarthy, Norah Murphy, Okwui Okpokwasili
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 12. októbra 2023
Foto: CinemArt SK