Na prach sa obrátiš / Return to Dust/Yin ru chen yan)

Prach resizeNiekedy si z filmu človek odnesie jediný obraz, ktorý fascinuje alebo dojíma a v lepšom prípade zároveň zhŕňa podstatu celého filmu. Vo filme Na prach saobrátiš od Ruijuna Lia možno vidieť práve takýto obraz, takýto moment: dve osoby pred kartónovou krabicou plnou dier, z ktorej vychádza hrejivé svetlo. Dvojica nazerajúca do útrob škatule, obaja plní nádeje a očakávania, dojatí a prepojení týmto momentom. Liov súťažný príspevok na Berlinale, ktorý momentálne možno u nás vidieť v rámci Be2Can, sa zameriava na život Ma Youtie (Renlin Wu) a Cao Guiying (Hai-Qing) žijúcich na vidieku v Gansu.

Guiying je postihnutá a neplodná, jej rodina s ňou zle zaobchádzala a navyše už prekročila vek, v ktorom sa bežne očakáva, že sa ženy vydajú na vidieku v Číne. Ich rodiny im dohodli manželstvo, napokon medzi nimi vznikla náklonnosť a neskôr sa do seba zamilovali. Pár žije v chudobných podmienkach na Prach2 resizeseverozápade Číny, v schátranom dome a spočiatku vlastní len o niečo viac ako somára. Nech je počiatočná situácia akokoľvek nešťastná, Ma a Guiying v skutočnosti dokážu zo svojej situácie vyťažiť to najlepšie a viesť pomerne dobrý život. Okolnosti pomaly sa modernizujúcej čínskej spoločnosti sú však proti – pokrok je nezastaviteľný…

Starostlivosť, teplo a zdržanlivá nežnosť, ktorú si obaja hlavní hrdinovia navzájom prejavujú, je podporená prevažujúcimi detailmi, ale aj svetelnou a farebnou kompozíciou. Na prach sa obrátiš sa vyznačuje teplými farbami a nenápadným osvetlením, postavy vidíme v ich ošarpaných chatrčiach, Prach3 resizektorým sa prirodzene dostáva málo svetla. Avšak aj zábery exteriérov, niekedy pod ťarchou páliaceho slnka, inokedy v daždi, sú primárne kolorované hnedými, oranžovými a červenými tónmi. Ruijun Li sa na svojich protagonistov pozerá s rovnakou nežnosťou a láskou, ktorá charakterizuje ich vzťah. Nachádzame sa na vidieku, je to Čína, ktorá vyzerá veľmi odlišne od moderných, trblietavých fasád Pekingu alebo Šanghaja, kde rastúca svetová veľmoc predvádza svoju novoobjavenú prosperitu. V Gaotai, stovky kilometrov od ekonomických centier, je život veľmi odlišný a metódy, ktoré Ma používa na obrábanie pôdy, pôsobia, akoby boli z minulého storočia. Ale Ma a Guiyang sa snažia zo svojho života vyťažiť to najlepšie, čo Li zobrazuje v pokojnom, nikam sa nenáhliacom prúde príbehu, Prach4 resizebez napínavého pátosu či falošného súcitu. Ich život je plný obmedzení, ale má svoju hodnotu a neabsentuje v ňom šťastie.

Ruijun Li do centra svojho filmu nestavia polemiku, či sú dohodnuté manželstvá v konečnom dôsledku šťastnejšie. Namiesto toho nám ukazuje ťažkú, drinou poznačenú každodennosť vidieckeho života na hranici životného minima: triedenie semien, siatie kukurice, oranie pôdy, žatva, výroba tehál z hliny, preprava tehál, stavba domu z tehál. Všetko tu vyrastá zo zeme, z prachu, ktorý sa do filmu vpisuje mnohými sivohnedými tónmi. Vykreslenie postáv je však v konečnom dôsledku trochu banálne, simplifikované, najmä Ma - dobrák z Gansu – pôsobí skutočne ako stelesnenie čistej dobroty. Je vždy jemný, nápomocný a spravodlivý, Prach5 resizeobetuje sa pre svoju manželku, dovoľuje cudzím ľuďom, aby ho využívali, a každý dar spláca dvojnásobne až trojnásobne.

Brutálny realizmus a poetická nežnosť sa v tomto filme spájajú do podobenstva o vzťahu človeka a prírody. Realizmus, ktorý však svojich protagonistov nenecháva neustále utrápených, ako to poznáme z iných filmov daného žánru, ale umožňuje im aj chvíle šťastia., Na prach sa obrátiš rozpráva o zmenách v čínskej spoločnosti v jednoduchých, jasne komponovaných obrazoch bez unášania sa do prehnaného pátosu či falošnej sentimentality.

Prach6 resizeNa prach sa obrátiš (Return to Dust /Yin ru chen yan), Čína, 2022
Dĺžka: 131 minút
Réžia: Ruijun Li