Beach Bum (The Beach Bum)

Beach5 resizeHarmony Korine si vybudoval reputáciu tým, že divákov neustále vťahuje do sveta tabu, potešenia a skazenosti. Či už je to bezohľadnosť tínedžerov v snímke Kids (1995) alebo neonovo bikinová jazda v Spring Breakers (2012). Korinove filmy odviažu divákov do takej miery, že si spoločne s postavami užívajú risk z toho, že budú prezentované ako karikatúry a varovné príbehy.

Režisér a scenárista Korine nasmeroval svoje pozorovacie oko na provokatívne karikatúry z okraja spoločnosti v Miami, ktoré nachádzajú blaženosť v sexe, drogách a životných omyloch. Výsledkom je film, ktorý je radostný, poburujúci a ľstivo melancholický. Matthew McConaughey hrá kedysi úspešného básnika Moondoga, ktorý už dávno nie je Beach8 resizestredobodom poetického života. Namiesto toho lieta v oblakoch psychedelického opojenia, pláva v rieke chlastu a užíva si spoločnosť krásnych a povoľných žien platených z peňazí jeho tolerantnej a rovnako bohémskej manželky. Moondog svojím vzhľadom ideálne zapadá k skupinke pouličných tulákov. Jeho dlhé a rozcuchané blond vlasy mu pokrývajú celú tvár, úsmev zdobí niekoľko zanedbaných zubov (vrátane jedného za zenitom) a jeho farebný pyžamový kostým vystrieda len niekoľko extravagantných ženských outfitov. Kade chodí, tam hlása prorocké a hlboké myšlienky svojej krásnej, ale špinou vyblednutej poézie. V jednom okamihu obeduje s mačiatkom v Beach12 resizekuchyni zapadnutej diery Miami, v ďalšom si zase užíva bujarý sex s náhodnou mačičkou v špine pouličného fast foodu. Moondog je skrátka slobodná duša blúdiaca svetom a len jeho bohatstvo ho izoluje od množstva problémov. Čo sa ale stane v momente, kedy o všetko príde?

Z excentrického milionára sa mihnutím oka stáva bezdomovec s tvárou v tvár finančnej kríze, ktorú dokážu vyriešiť iba naklikané strany jeho ošklivej poézie. Moondog netúži po materiálnom bohatstve. Jeho bohatstvo sa ukrýva vo farebnom svete, Beach2 resizekrikľavom plážovom oblečení, živých západoch slnka, jasnými svetlami Miami, sviežosťou všadeprítomnej opojnej vody. Atmosféra The Beach Bumu je taká intenzívna, príjemná a teplá, až ju môžeme cítiť na vlastnej koži. Každý dotyk a pohladenie slnka i neskrývajúci zápach a špina ulíc priam presahuje filmové plátno. Všetko a všetci navôkol Moondogovi pomáha myslieť, písať a tvoriť. Spirituálny maniak, kapitán posadnutý delfínmi, ale aj starý priateľ a svetoznámy spevák, pretože práve ten Moondogovi dodáva potrebný matroš a chýbajúci vietor do plachiet jeho básnického opojenia.

Postava bohéma len tak plynie príbehom, podobne ako jeho Beach4 resizeopojenie a žiara improvizovaných veršov jeho obľúbených básní, svadba jeho dcéry, stretávanie sa s priateľmi a vlastne všetko, čo sa mu prihodí. Špinavá poézia len tak plynie filmom. Ako nacvičená choreografia od začiatku, až do konca. „Život je kruté rodeo!“ Tak prečo si ho ešte viac komplikovať a netešiť sa z maličkostí? Padajúceho dažďa alebo náhodného stretnutia. Moondog je ako chodiaci slnečný cirkus, rebélia, no pod jeho povrchom nenápadne buble plazivá melanchólia. Z nečakanej smrti. Smutného osudu. Zabudnutia. Samoty. Len jemná slza stekajúca po jeho líci nám dáva najavo, že žiť šťastne, je jeho nútená voľba. Moondog sa nám môže zdať ako večne bláznivý Beach9 resizeklaun. V skutočnosti je to však mudrc, ktorý si je plne vedomý toho, že život so sebou prináša mnohé radosti, ale aj veľkú bolesť. A on si vyberá práve tú radosť. Znova a znova. Nech je cena za šťastie akákoľvek.

Hrdina si svoju popularitu užíva, flirtuje, hrá na bongo, fajčí bongo. Akonáhle sa však schyľuje k životnému sklamaniu, preniká ešte hlbšie do bazéna svojich schopností byť šťastný. A keď ním nakazí i ostatných, jeho bolesť postupne klesá. Je vlastne metaforou ľudského stavu, keď si uvedomujeme všetky Beach11 resizehrôzy života a našu vlastnú smrteľnosť, no napriek tomu vytrvávame v tom, aby sme našli radosť. Aj keď Moondog dostane od života facku, nič sa v ňom nemení. On sa nemení. Ostáva taký, aký bol. Pretože to ho robí výnimočným a šťastným. Len voda, slnko, lode, krásne ženy a drogy. The Beach Bum je ako American Honey a filmy o tisíckach strených generácii predurčených v podstate na nič. Typ zbytočného človeka, ktorý je síce génius, ale okrem toho do života neprinesie nič, a zároveň všetko. Bohémsku radosť, hedonizmus a nesmrteľnú poéziu. Aj preto je The Beach Bum akousi hedonistickou iróniou života.

Beach resizeBeach Bum (The Beach Bum), USA, Francúzsko, Veľká Británia, Švajčiarsko, 2019
Dĺžka: 95 minút
Scenár a réžia: Harmony Korine
Kamera: Benoît Debie
Strih: Douglas Crise
Hudba: John Debney
Hrajú: Matthew McConaughey, Snoop Fogg, Isla Fisher, Stefania LaVie Owen, Zac Efron, Jonah Hill, Jimmy Buffett, Donocan St V. Williams, Martin Lawrence, Clinton Archambault, Jerry Ascione, Josuha Rosen, Tonya Oliver a ďalší
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 2. mája 2019