Dumbo
Kým pôvodný Dumbo z roku 1941 len o štyri vlasy prekročil hranicu jednej hodiny, jeho filmová podoba nadväzuje na ustálený trend dvoj a viac hodinových filmov. Dlhšia minutáž, samozrejme, Dumbovi pridáva aj niekoľko backstories, o ktoré ale, pravdepodobne, nik nestál.
Aj keď sa v mnohých médiách písalo o nezaujímavosti a nudnosti týchto charakterov, ja som v nich, predsa len, videla niečo zaujímavé. Zameriavajú sa totižto na ľudí. Vojnový veterán sa polodokaličený vracia z vojny do svojej rodiny amerických cirkusantov. Jeho manželka medzičasom zomrela a ostali mu na starosť a radosť dve deti, polosiroty, ktoré žijú v Medici Bros. Circus. Napriek tomu, toto nie sú problémy a témy vhodné pre malé deti. A možno ich ani nezaujímajú. Všetko pre deti začína byť zaujímavé až vo chvíli, kedy sa v cirkuse narodí malé rozkošné sloníča s neprimerane veľkými ušami…
Rodičia by však pri pokuse zobrať svoje malé dieťa do kina na rozprávku o lietajúcom slonovi určite mali vedieť, kto daný film nakrútil, alebo aspoň poznať režijný rukopis Tima Burtona z jeho predchádzajúcich filmov. Prečo takéto varovanie? Remake pôvodnej animovanej verzie určenej pre malé deti je totiž burtonovskou rozprávkou pre nedeti. Inak povedané, minimálne filmom pre väčšie deti. Nová verzia snímky, s hereckým obsadením v podaní sympatického Colina Farrella, častého záporáka Michaela Keatona, charizmatického Dannyho DeVita a vždy pôvabnej Evy Green, síce zachováva pôvodný duch klasickej rozprávky, no zároveň rozširuje svoj príbeh o nie málo dejových línií emocionálne náročnejších sekvencií.
Je pravdou, že režijný rukopis Tima Burtona je do značnej miery potlačený a nenadväzuje tak na originalitu jeho predošlých filmov. Výsledkom je teda snímka, ktorá nedisponuje až takými fantasmagóriami, na aké sme u tohto imaginárneho emo mága zvyknutí. Avšak, vibrujúci a farebný svet Dumba je posiaty tmavými, strašidelnými prvkami. Krutý majiteľ zomiera pod ťarchou padajúceho stanu. Ozbrojenci dohliadajú na zvieratá a deti, aby riskovali svoje životy a stali sa tak atrakciou zábavného parku na Ostrove Nočná mora.
Okrem už spomínaných čiernych sekvencií, tvorcovia Dumba ovládajú i divákovu emocionálnu zainteresovanosť. Snímka tak obsahuje i niekoľko emotívnych a smutných životných osudov, kedy je malé sloníča je nedobrovoľne odlúčené od svojej matky rovnako ako malý chlapec. Dumbo však deťom vštepuje aj niekoľko latentne edukatívnych prvkov a poukazuje na dôležitosť tímovej práce alebo na pocity empatie a súcitu voči ostatným. No najmä, podporuje myšlienku, že naše rozdiely, nehľadiac na to, aké výrazné sú, nám pomáhajú byť výnimočnými.
Vysoko štylizovaný svet nepredstavuje pre Tima Burtona, ani pre verných divákov jeho tvorby žiadne nóvum. Charakteristická estetika karikatúrnej gotiky je v jeho predošlých projektoch ako najznámejší Nožnicovoruký Edward, Ospalá diera, Beetlejuice či Charlie a továreň na čokoládu jemne prítomná aj v Dumbovi. Burton častokrát používa svoju „strašidelnú“ estetiku na rozprávanie príbehov o outsideroch, ktorí sa snažia zistiť, kde je ich miesto vo svete, ale aj ako sa orientovať v bežnej spoločnosti. Práve záujem o tohto outsidera z neho urobil zaujímavého režiséra pracujúceho s vizuálne krikľavými a originálnymi svetmi, ktoré podporovali dokonalé rozprávanie príbehov.
Originalita Tima Butona tak nespočíva v digitálnych efektoch, prítomných v jeho tvorbe od snímky Alica v ríši divov, ale vo využívaní hmatateľných filmových prostriedkov ako výrazný make-up a masky, kde výdobytkom modernej technológie je len pomyselnou čerešničkou na torte. Od spomínanej snímky sa Burton zahalil do väčšinou digitálnych svetov, ktoré majú menšiu váhu a pevnosť. A Dumbo nie je, nanešťastie, žiadnou výnimkou. Práve nedokonalosť a nedôveryhodnosť vizuálnych efektov ešte viac uberá snímke na kvalite. Mnohé zvieratá tak pôsobia nie ako živé a fantastické tvory, ale skôr ako JPEGečká z počítačového disku. Nie sú dosť reálne na to, aby vytvorili dokonalú imitáciu zázračného sveta. Nie sú dosť reálne na to, aby vyvolali presvedčivé reakcie od svojich talentovaných ľudských hercov.
V snímke tak, doslova vidno, ako majú herci problém stotožniť sa s neexistujúcimi postavami na zelenom plátne. Film sa tak až možno až príliš spolieha len na kúzlo legendárneho lietajúceho slona. Diváci si síce vychutnajú tento rozprávkovo filmový príbeh, no s najväčšou pravdepodobnosťou si nebudú pamätať viaceré s pridaných dejových línií. A taktiež asi nebudú tými divákmi, ktorý by sa k tomuto filmu ešte niekedy vrátili. Napriek všetkým nedokonalostiam, ostávam skalopevne presvedčená, že sa Tim Burton ako ho poznáme na filmové plátna určite raz metaforicky aj skutočne vráti. Pretože nezáleží na tom, v akom veľkom dave sa bude nachádzať. Jeho práca bude vždy originálna a v čomsi odlišná. Ale čo je najpodstatnejšie, navždy magická!
Dumbo, USA, 2019)
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Tim Burton
Scenár: Ehren Kruger
Kamera: Ben Davis
Strih: Chris Lebenzon
Hudba: Danny Elfman
Hrajú: Lucy DeVito, Eva Green, Colin Farrell, Danny DeVito, Joseph Gatt, Michael Keaton, Nico Parker, Alan Arkin, Sharon Rooney, Jo Osmond, Deobia Oparei, Sandy Martin, Michael Buffer, Lars Eidinger, Suna-Li Ong a ďalší
Distribúcia: Saturn Entertainment
Premiéra v SR: 28. marca 2019
Foto: Saturn Entertainment