Parralel

Paralel12 resizeNajnovší celovečerný animovaný počin v našich kinách sprevádza zaujímavá mediálna reklamná kampaň, založená na tom, že ide o prvý slovenský komiksový film. Podľa tvorcov však ide skôr o komiks z filmu ako o film z komiksu. Komiks podľa filmu čaká printová verzia, predtým však máme možnosť vidieť v kinách štvrtý animovaný slovenský kinotitul s tajomne znejúcim názvom Parralel.

Pravdupovediac potenciálnemu divákovi môžu byť nejaké ohurujúce štatistiky ukradnuté. Dôležité je najmä to, čo sa bude odohrávať pred jeho očami v prítmí kina a aký to bude dávať zmysel. Aj napriek enormnému nárastu popularity Paralel resizeslovenskej kinematografie v posledných rokoch stále panuje sčasti oprávnená skepsa pri príchode každého nového diela do distribúcie, vyžadujúceho od tunajšieho diváka zaplatiť rovnaké vstupné ako v prípade západných veľkoprodukcií. Parralel, našťastie, môžeme zaradiť k tým vydarenejším tunajším produkciám. Ponúka veľmi svojský, netradičný zážitok, dosiahnutý najmä výrazným autorským rukopisom svojich tvorcov, oddeľujúcich ho od ostatných domácich animovaných pokusov.

Paralel3 resizeHlavný hrdina príbehu sa volá Eric, žije v menšom byte v anonymnom meste osamelý život a spoločnosť mu po krátkom čase začne robiť pes. Vstáva o šiestej ráno, prechádza sa so štvornohým priateľom alebo sám v prázdnej mestskej štvrti. Z nejakého dôvodu uniká do sveta fantázie, predostretej vo svojej celej kráse divákovi, a ten sa začne pýtať, čo je vo veci. Onedlho sa na scéne objavuje jeho zrejme stratené a novonájdené dvojča (nechajte sa prekvapiť) a my začíname tušiť komplikovanejšiu scenáristickú hru. Horolezectvu oddaná Paralel7 resizedvojica sa rozhodne zdolať horu Parralel a čaká ich náročná cesta na vrchol. Do toho okrem fantazijných rozprávkových výjavov začnú zasahovať Ericove spomienky na minulosť. Veci začnú do seba zapadať až na samotnom konci a je chvályhodné, že táto skladačka dostane zmysel a tvorca názov záverečnej kapitoly „katarzia“ nemyslel ironicky, ale vnímavý divák sa jej skutočne dočká. Samozrejme, ide o veľmi subjektívne konštatovanie.

Paralel11 resizeRežisér Matyas Brych mal zámer svojej snímke dodať ucelený, jasne štylizovaný ráz, založený na dôkladnom využití presne určenej farebnej škály a spôsobu animácie. Parralelu dominujú červená, modrá, ružová, fialová a ,samozrejme, aj čierna a biela farba a výsledkom je veľmi melancholická, vťahujúca a hypnotizujúca atmosféra. Fiktívny svet filmu je vyprázdnený, zrejme ide o metaforické vyjadrenie Ericovej osamelosti, prípadne poukázanie na jeho neochote sa s kýmkoľvek stretávať. Veď načo aj, keď má vlastné spomienky. Paralel6 resizeDonekonečna sa však takto žiť nedá a Eric si to aj uvedomuje, ale zmieriť sa s okolnosťami, ktorých kompletný obraz sa nám naskytne až v samom závere, nie je vôbec jednoduché. Brych sa snaží častokrát v zobrazení mizanscény využívať osovú symetriu, či už je v scéne iba jedna osoba alebo dve. Postupom času, najmä pri zdolávaní vrcholu hory, už ale tento postup skôr opúšťa.

Paralel8 resizeBrych sa vyjadruje vo svojom depresívnom, melancholickom a zároveň pozitívnom diele nielen prostredníctvom sugestívne pôsobiacich obrazov, ale aj premyslenou filmovou rečou. Rozprávaniu dominuje číslo osem, ako v naratívnej štruktúre, kedy je dielo rozdelené na osem kapitol, tak aj v čisto symbolickej a metaforickej. Pritom na tento spôsob komunikácie s divákom explicitne nepoukazuje, ale ho na podobné asociácie Paralel5 resizeupozorňuje napríklad spomenutím doby cesty svetla zo Slnka na Zem. Ak si číslovku všimnete aj inde, už viete, že ide o motív a že ho tak môžete vedome vyhľadávať naprieč celým dielom a odniesť si z filmu nielen emocionálny, ale aj intelektuálny zážitok.

Snímke by to vďaka svojej melancholickej atmosfére a nie ľahkej téme slušalo v kinách možno viac v jesenných mesiacoch, na druhú stranu aj občasné prepnutie do Paralel2 resizekontrastného módu pri letných horúčavách v prítmí kina má svoje čaro. Brych sa evidentne inšpiroval japonskými anime snímkami, izolovanosť hlavnej postavy mi pripomenula zase ďalší animák pre dospelých Mary a Max viacero ďalších inšpiračných zrojov tu vycíti každý milovník animácie.  Vďaka sympaticky animovaným a nahovoreným postavám rozhodne nejde napriek témam, ktoré scenár rieši vyslovene o depresívny film, pocit po precitnutí z jeho vysoko štylizovaného sveta môže byť naopak pre vnímavé publikum veľmi obohacujúci.

Paralel4 resizeParralel, SR, ČR , 2018)
Dĺžka: 82 minút
Réžia: Matyas Brych