The Rocky Horror Picture Show

Rocky resizePo pozretí niektorých filmov v nás ostane iba určitý pocit. Väčšinou ide o taký, aký tvorcovia chceli, aby sme cítili. Inokedy zase o presný opak. V prípade snímky Jima Sharmana s rovnako nezvyčajným názvom ako je sám film The Rocky Horror Picture Show ide o naplnenie všetkého, čo si tvorcovia tejto adaptácie zaumienili. Podivuhodné. Farebné. A všetko tak trochu zvláštne známe.

Pôvodný muzikál britsko-novozélandského herca a performera Richarda O’Briena s rovnomenným názvom je milostným listom zlatého veku béčkovej kinematografie napísaný žiarivo červeným rúžom. Rocky Horror Picture Show začína na čiernom pozadí so šťavnatými ženskými perami a mužským hlasom samotného idea makera O‘Briena. Tento Rocky3 resizeobraz ustanovuje hlavnú tému snímky – androgýnia. Tá sa tiahne naprieč celou metrážou. Je stelesnená v postavách, v kostýmoch, v jednotlivých textoch, ale aj v mizanscéne.

Už do úvodnej scény divadelnej hry zakomponoval Richard O’Brien niekoľko referencií na mnoho kultových filmov, ktoré boli následne reinkarnované vo filmovom diele Jima Sharmana. Deň, kedy sa Zem zastavila, Flash Gordon, Neviditeľný muž, King Kong či Forbidden Planet sú len desatinkou z toho, čo Rocky Horror Picture Show ponúka. Už podľa názvov spomenutých filmov teda vyplýva, že snímka sa neobmedzuje iba na jeden žáner. To vôbec nie. Využíva celú plejádu prvkov béčkového kina. Snímka je syntézou (ne)úmyselného humoru béčkových hororov, žiary nesmrteľných hollywoodskych muzikálov, v súčasnosti mimoriadne aktuálneho sci-fi žánru, doplnenou o rock and rollovú hudbu 50. rokov. Spája teda všetko, čo Rocky8 resizezačínajúci, a zároveň nezamestnaný, herec na filmoch miloval.

Viete si predstaviť, že by vás osud bežného defektu zavial do hororového hotelu Transylvánia plného psychopatov, kde je zabíjanie aktom milosrdenstva? Už banálna zápletka snímky odkazuje na epizódu sci-fi hororu The Form of Things Unknown. Príbehom nás neustále sprevádza rozprávač. Hrdinovia jazdia v aute naprieč nočným lesom v hustom lejaku. Auto sa, samozrejme, pokazí. Brad a Janet sa do daždivého počasia vydajú hľadať pomoc. Prídu až k opustenému sídlu. Dvere im otvorí čudný sluha. Prichádza šialený vedec, ktorý im dovolí v dome prespať a odchádza späť do svojho laboratória. A Rocky6 resizenakoniec, sluha sa stáva majstrom.

The Form of Things Unknown však nie je jediným výrazným hororovým či sci-fi odkazom. Postava šialeného vedca a jeho sluhu. Ich túžba umelo vytvoriť akúsi kreatúru za účasti vydeseného obecenstva. Bipolarita učiteľa v zápletke. Kreatúra Frankensteina vytvorená vo vodnej nádrži s obviazaným telom je nám viac ako povedomá. A mohla by byť referenciou na akúkoľvek postavu šialeného vedca. Rotwanga, Jekylla, Caligariho a mnohých iných. Rocky Horror Picture Show nesie niekoľko citácií na známe diela svetovej kinematografie. Tetovanie z Noci lovca, šatstvo Janet slúžiace ako obväz z Tarzana či večera naservírovaná na stole, kde je skrytá mŕtvola Rocky5 resizepodobne ako v snímke Povraz. To všetko je súčasťou zaujímavej interaktívnej hry tvorcov s divákom.

Oakley Court v Bershire, teda dom v gotickom štýle, kde sa takmer celý dej snímky odohráva, bol dejiskom niekoľkých kultových filmov ako už spomínaný Frankenstein, Dracula, Muži v čiernom alebo aj Vzbura mutantov a The Plague of the Zombies. Okrem už spomínaných filmov, Rocky Horror Picture Show v sebe zahŕňa i niekoľko popkultúrnych odkazov na svetovo uznávané diela výtvarného umenia. Červené pery v titulkovej scéne odkazujú na slávny obraz, okrem iného aj filmára, Man Rocky9 resizeRaya. Pri vchode do strašidelnej vily nás vítajú antiemocionálne postavy z obrazu Granta Wooda Americká gotika. Na chodbách stretávame da Vinciho usmievavú Monu Lízu. Atlas nesúci ťarchu zemegule je svedkom všetkých aktov odohrávajúcich sa za dverami spálne šialeného vedca. A katarzný účinok podporuje Michelangelova freska Zrodenie Adama na dne divadelného bazéna.

Zdrojom takmer všetkých týchto informácií, referencií a nositeľom hlavnej myšlienky filmu je excelentný Tim Curry ako egocentrický Dr. Frank-N-Furter. Je zosobnením všetkej farebnosti, excentrickosti, nálad, úchyliek, skrátka všetkého, čím Rocky Horror Picture Show je. Šialený vedec sa všemožne pokúša vytvoriť dokonalú formu života slúžiacu pre uspokojenie jeho sexuálnych túžob. Primárne sa zaoberá len sám sebou a Rocky2 resizejeho schizofrenická povaha trpí absenciou vidieť dôsledky jeho deviačného správania. Podobné túžby sa pre vlastné potešenie mysle snaží prebudiť aj u jeho mladých nocľažníkov. Čo sa mu celkom dobre darí. Doktorova povaha sa vyznačuje veľmi nízkym levelom morálky a jeho úpadok je zjavný v celej spoločnosti Hotelu Transylvánia. Vraždy, kanibalizmus a sexuálne úchylky sú na dennom poriadku osadenstva divného obydlia. Ale najmä samotného cholerického a žiarlivého šéfa obyvateľov Transylvánie. Vysoko manipulatívny Frank-N-Furter je teda krutý sexuálny hedonistický deviant. Postupne pristupujeme na jeho zvrátenú hru a nakoniec s ním, paradoxne, sympatizujeme. Okrem už spomenutých vlastností Rocky12 resizemá však aj čosi navyše. Je charizmatický, šarmantný a zvodný. Je pre neho až priveľmi jednoduché oklamať aj samotného diváka.

Celá táto klišé farebná maškaráda so všetkými jej postavičkami je zvláštna a šokujúca. Až sa nám, napokon, celá táto paródia začína páčiť. A diváci sa bezhranične oddávajú tejto sociopatickej spoločnosti aj jej úchylkám najrôznejšieho charakteru. Väčšina však, pravdepodobne, bude oscilovať medzi tým, či ide o geniálny mental mindfuck samotných tvorcov alebo o pôvabne ladenú weird fantasy, z ktorej niet (alebo áno?) úniku.

Rocky7 resize The Rocky Horror Picture Show, Veľká Británia, USA, 1975
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Jim Sharman
Scenár: Jim Sharman, Richard O´Brien
Kamera: Peter Suschitzky
Strih: Graeme Clifford
Hudba: Richard Hartley
Hrajú: Tom Curry, Susan Sarandon, Barry Bostwick, Richard O´Brien, Meat Loaf, Charles Gray, Patricia Quinn, Nell Campbell, Jonathan Adams, Peter Hinwood, Rufus Collins, Ishaq Bux, Annabel Leventon, Victor Harrinton, Juba Kennerley, Lewis Alexander a ďalší
Premiéra v SR: 25. októbra 2018