Koleso zázrakov (Wonder Wheel)

Koleso resizeAmerika. 50.roky. Leto. Zábavný park. Na pobreží Coney Islandu sa odohráva príbeh Ginny, promiskuitnej manželky kolotočiara. Pod vplyvom lásky k mladému plavčíkovi žena v stredných rokoch rozkvitá. S príchodom nevlastnej dcéry a vzplanutím lásky oboch žien k tomu istému mužovi sa jej charakter sa postupne odkrýva…

Dej Kolesa zázrakov je rámcovaný rozprávaním príbehu mladého plavčíka, študenta divadla a nádejného spisovateľa Mickeyho. Ten sa divákovi prihovára priamym pohľadom do kamery, keď vysvetľuje súvislosti v príbehu. Avšak, Mickey Koleso2 resizenie je jediným rozprávačom v deji. Každá postava vo filme je akoby rozprávačom svojho životného príbehu. Mickey hovorí o lete, kedy stretol a zamiloval sa do dvoch diametrálne odlišných žien s dramatickými životmi. Ginnie o svojej minulosti s milovaným mužom, ktorého sklamala. Carolina zasa, ako sa zamilovala do nesprávneho muža a rozhnevala sa s najdôležitejšími ľuďmi v jej živote. Otec, ako ho dcéra veľmi sklamala a na dlhé roky opustila. Takto nám postavy postupne predstavujú samých seba aj to, čo prežili. Dej je však lineárny. Reminiscencie a retrospektívy do minulosti sú majstrovsky vyjadrené najmä prostredníctvom slova, hudby a svetla. Ich intenzita sa v dôsledku zdramatizovania príbehu a následného uvoľnenia napätia neustále mení. Naberá na intenzite, ale aj Koleso11 resizeutícha a bledne.

Koleso života vytvára dojem akoby Woody Allen adaptoval alebo napísal scenár pre divadelnú hru. Kompozícia záberov pripomína postavy na pozadí javiskových kulís. Herectvo je v dramaticky ladených scénach štylizované. Svietenie v rámci záberov viditeľne prechádza rôznymi zmenami vo farbe, intenzite aj uhle svetla. Všetko divadelné sa intenzívne spája s hlavnou postavou Ginny, neuplatnenej herečky, ktorá nostalgicky spomína na svoj sen i osudové rozhodnutie v živote. Ginny je zložitá a náladová žena. Raz je príjemná a Koleso3 resizepokojná, inokedy zase nepríjemná a neurotická. Realistická i dievčensky naivná. Duševne i fyzicky krásna a nevýrazná a temná zároveň. Ginny nebola prvou „schizofrenickou“ postavou Kate Winslet. Pred desiatimi rokmi si po boku Leonarda DiCapria zahrala vo filme Sama Mendeza Núdzový východ (2008) zúfalú manželku prosiacu svojho muža, aby spolu odišli do Paríža, kde sa stane slávnou herečkou. Možno aj táto rola pomohla jej geniálnemu výkonu v tejto snímke Woodyho Allena.
Ginny je nešťastná žena nespokojná so svojím životom Koleso6 resizeservírky. Miesto života v americkom sne postupne vyhasína v obkľúčení zábavného parku.

Čo ma na filmoch ako Wonder Wheel, Café Society či Kúzlo mesačného svitu vždy upúta a zaujme je vytvorenie retro atmosféry 20., 30., 50. rokov. Okrem celého zábavného komplexu plného kolotočov a rôznych atrakcií, kostýmov, účesov, k vytvoreniu retro mizanscény výrazne pomohlo umiestňovanie rôznych produktov. Farebné nápisy a reklamy (coca – cola, hracie automaty) plné výrazných farieb, expresívnych nápisov s propagačnými mottami podnecujú ku konzumu. „Zvykli sa tu hrávať freak shows, “ hovorí Ginny svojej nevlastnej dcére Caroline. A všetok tento cirkus, hluk a Koleso10 resizezmätok lunaparku je len reflexiou životov hlavných postáv. Zničené životy, nešťastné manželstvá rodičov i detí, alkoholizmus, násilie, psychické choroby sú totožné s tým, čo Ginny, Carolina, Humpty, Richie a Mickey prežívajú.

Najvýraznejšou zložkou mizanscény je svietenie. Odráža aktuálne nálady protagonistov. Najmä Ginny. Doma je všetko čierno – biele, no akonáhle vychádza von z jej domáceho prostredia, svietenie sa mení na mäkké, žlté, až oranžové. Skrátka slnečné. V prítomnosti Humptyho je Ginny nevýrazná, nepríťažlivá a všetko je stále monochromatické. S Mickeym rastie do krásy. Celý svet je farebný. Je krásna. V teplých letných oranžových odtieňoch je plná chute do života a entuziazmu z možného naplnenia si sna. Keď sa Carolina zamiluje do Mickeyho a zhovára sa o ňom s Ginny, svetlo Koleso12 resizenadobúda modré odtiene, až sa nakoniec prelína s tými oranžovými, charakteristickými pre Ginny. V momente, kedy sa dráma v prejave Ginny stupňuje a vrcholí, svietenie je intenzívnejšie, mäkšie, farebnejšie, divadelné. Dokonca aj dynamika hudby sa mení. S vytrhnutím Ginny z predstavy, zo sna a následným návratom do reality všetko opäť nadobúda bezfarebnosť.

Aj keď sa všetko na povrchu môže zdať tak krásne a farebné, vo vnútri postavy prežívajú drámu. Drámu ich života. Láska je neopätovaná. Znovu nájdená dcéra stratená. Malý výtržník nezmenený. Platonicky zamilovaný spisovateľ ostáva sám. Ginny si zahrala poslednú rolu jej života. Všetko sa rozplýva. Ostáva len farebný sen čiernobielej Ameriky…

Koleso9 resizeKoleso zázrakov (Wonder Wheel), USA, 2017
Dĺžka: 101 minút
Scenár a réžia: Woody Allen