Luskáčik a štyri kráľovstvá (The Nutcracker and the Four Realms)

Luskacik resizeČo by nás lepšie naladilo na oslavu prichádzajúcich vianočných sviatkov, ako klasický príbeh spracovaný do filmovej podoby? Pre niekoho možno rutinne otravný marketingový ťah, pre iných zase príjemné naladenie sa na príchod zimy. Aj najkrajšieho sviatka v roku. November je skrátka obdobím, kedy sa presne takéto príbehy dostávajú na filmové plátna.

Dokonalým príkladom je magická snímka o hľadaní strateného vianočného čara v Polárnom Expresse. Ďalším temný príbeh lakomého a večne uhundraného Ebenezera Scroogea v ktorejkoľvek verzii Dickinsovej Vianočnej koledy. Tento rok sa k nám prostredníctvom kín dostáva ďalší príbeh pochádzajúci z knižnice klasickej svetovej literatúry. K dielu Luskacik2 resizeLuskáčik asi väčšina ľudí pripojí meno Piotr Iľjič Čajkovskij. Avšak, iba málo z divákov vie, že libretto svetoznámeho autora je adaptáciou novely romantického autora E.T. A. Hoffmanna. A jeho Luskáčik a Myší kráľ je zase adaptáciou ďalšieho klasického príbehu o Luskáčikovi pochádzajúceho od známejšieho spisovateľa Alexandra Dumasa.

Ako sa hovorí, predstavivosti sa medze nekladú. Toto tvrdenie s určitosťou môžeme priradiť k svetoznámemu Luskáčikovi. Literárnych, divadelných, ale aj filmových variácii príbehu o magickom svete, paralelnom so svetom na sklonku 19.storočia, je mnoho. Len vo filmovom spracovaní nájdeme niekoľko animovaných i hraných verzií. Od prvej krátkometrážnej Diesneyovky Nutckracker Suite, cez Luskáčika a Myšieho kráľa či verziu v obľúbenom animáku Tom a Jerry, cez hranú tvorbu Luskáčika z 80. a 90. rokov, až po jeho spracovanie anglicko-Luskacik3 resizemaďarské spracovanie v 3D verzii. Dokonca i Barbie sa dočkala filmu s postavou oživeného vojačika. Niet sa čo čudovať. Veď príbeh malého dievčatka s dobrodružnou povahou. nekonečnou predstavivosťou a jej priateľstvom s Luskáčikom je nesmrteľný.

Atmosféra celého príbehu je neopísateľne krásna. A to nielen v prípade imaginárneho sveta, ale aj toho skutočného. Londýn v objatí tancujúcich snehových vločiek. Celé mesto je pokryté snehovou pokrývkou. V uliciach mesta počuť len ticho, sprevádzané vianočnými koledami (alebo som si ich len domyslela?). Ľudia nakupujú vianočné stromčeky. Prostredníctvom okna jedného domu sa ocitáme na povale. Dvaja súrodenci spriadajú mechanické plány, ako prekabátiť nechceného narušiteľa. Clara, Fritz, ich staršia sestra Louise a Luskacik4 resizesmútiaci otec si rozdajú vianočné darčeky. Zatiaľ čo Louise po matke zdedila jej sviatočné šaty a Fritz dreveného Luskáčika, Clare matka zanechala ozdobné vajce. A navyše, bez potrebného kľúča. Zvedavosť mladého dievčaťa vrcholí v momente, keď ju strýko zavedie do miestnosti, o existencii ktorej ani len netušila. Clara tak vstupuje do sveta nikdy a nikde nekončiacej fantázie.
Podobne ako Alica v krajine zázrakov aj Clara vstupuje do magického sveta. Síce nie cez kľúčovú dierku, ale dlhou chodbou tajomného tunela. Ocitá sa v krajine podobnej, ako sa ocitla štvorica súrodencov zo snímky Kronika Narnie: Lev, čarodejnica a šatník. Rozsiahle zasnežené pláne patria vládcovi Shiverovi z Kráľovstva snehových vločiek. To dopĺňa Kráľovstvo kvetov pod vládou kráľa Hawthrona a Kráľovstvo sladkostí na čele s Cukrovou vílou. Keďže vo všetkých rozprávkach existuje Luskacik5 resizeaj horší náprotivok, posledným je temný les Štvrtého kráľovstva. Ukrýva v sebe niekoľko nebezpečných nástrah a vládne tam mocná Pernikárka.

Napriek tomu, že fungujú ako jeden celok, každé z nich je pestré, originálne a pôvabné. Každé jedno hýri svojou dominantnou farbou. Navyše, vzhľad každého z kráľov a kráľovien charakterizuje hlavnú tému daného kráľovstva. Shiver, kráľ belasej krajiny je celý zamrznutý. Niektoré črty tváre prečnievajú do vysokých cencúľov. Hawthrone je pokrytý zeleným porastom s množstvom farebných kvetov zakončujúcich dlhé obočie. Cukrovou vílou by asi chcelo byť každé malé dievčatko. Veď kto by nechcel žil v ružovej krajine s neobmedzeným zdrojom sladkostí? A Kráľovstvo Pernikárky je Luskacik6 resizejednoducho jedným veľkým strašidelno-farebným cirkusom.

Aby nešlo len o tradične spracované dielo svetovej literatúry, režisérska dvojica Lasse Hallström a Joe Johnston si spomína aj na tvorcu baletného veľdiela Čajkovského. Do deja filmu Luskáčik a štyri kráľovstvá nenásilne zakomponovali niekoľko tanečných čísel Baletnej princeznej v podaní geniálnej Misty Copeland. Posuvné maľované kulisy a divadelné dekorácie odkazujú na staré divadelné postupy a štylizáciu. V scénografii je zakomponovaných niekoľko sôch labutí. A určite by žiaden divák nemal odchádzať predčasne. Ale po skončení filmu vyčkať na záverečné titulky s  tanečným prídavkom, v ktorom sa miesi majstrovstvo klasického i moderného baletu.

Luskacik7 resizeMusím uznať, že niektoré technické parametre nespĺňajú požadovanú úroveň. Avšak, všetky tieto nedostatky sa dajú odpustiť. Plnohodnotne ich totižto nahrádza atmosféra dokonalej ilúzie. Pompéznosť výpravy, kostýmov, masky a make upu možno pre niekoho bude pôsobiť ako nechcený pátos a gýč. Existuje však vysoká pravdepodobnosť, že Luskáčik a štyri kráľovstvá si vyslúžia nomináciu na Ceny filmovej akadémie minimálne v týchto kategóriách. V neposlednom rade, nezabúdajme, že v každom z nás ostáva po celý život aj kúsok dieťaťa. A táto časť nás bude mať navždy rada klasické Disneyovky. Jednoduché, krásne, rozprávkové.

Luskáčik a štyri kráľovstvá (The Nutcracker and the Four Realms), USA, 2018
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Lasse Hallström, Joe Johnson
Scenár: Ashleigh Powell
Kamera: Linus Sandgren
Strih: Stuart Levy
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Keira Knightley, Mackenzie Foy, Eugenio Derbez, Matthew Macfadyen, Richard E. Grant, Sergei Polunin, Tom Sweet, Jayden Fowora-Knight, Omid Djalili, Jack Whitehall, Meera Syal, Ellie Bamber, Misty Copeland, Helen Mirren, Morgan Freeman a ďalší
Distribúcia: Saturn Entertainment
Premiéra v SR: 1. novembra 2018