Kým nás svadba nerozdelí (Le sens de la fête)

Svadba2 resizeSvadobná komédia je divácky vďačný žáner. Letmý pohľad do filmovej databázy ukáže desiatky filmových a televíznych titulov, ktoré majú nevestu či ženícha priamo v titule. Nový film Kým nás svadba nerozdelí francúzskej scenáristicko-režijnej dvojice Eric Toledano – Olivier Nakache má tiež v príbehu novomanželov, ale sústreďuje sa na ľudí v pozadí – šéfa a personál svadobnej agentúry, ktorá pripravuje ich honosnú svadobnú hostinu na francúzskom zámku zo 17. storočia.

Kým v doteraz najúspešnejšom filme autorskej dvojice Nedotknuteľní (2011) boli spoluhráčmi melancholický ochrnutý bohatý aristokrat a jeho opatrovateľ, bezočivý extrovertný recidivista tmavej pleti, v Sambe (2014) prisťahovalec zo Svadba resizeSenegalu a francúzska manažérka so syndrómom vyhorenia, v snímke Kým nás svadba nerozdelí stoja vedľa seba a občas aj proti sebe šéf svadobnej agentúry Max Angély (Jean-Pierre Bacri) a kolektívny hrdina – personál jeho podniku, doplnený príležitostnými zamestnancami. Max je v zložitej situácii. Pociťuje únavu z tridsať rokov trvajúceho zápasu o klientov, ktorých rozmary občas nevládze akceptovať a vypení, ako to ukazuje úvodná scéna. Nároky, ktoré naňho kladie nesympatický egocentrický ženích, objednávateľ luxusnej svadby na zámku (Benjamin Lavernhe), sú priveľké a sem-tam nezmyselné. Navyše rieši svoje osobné problémy – manželskú i partnerskú krízu, pričom milenka, jeho podriadená Josiane (Suzanne Clément) sa ho snaží vyprovokovať k rozhodnému kroku bezuzdným flirtovaním s náhodnými mužmi priamo pred Svadba11 resizejeho očami. Hoci Max vyzerá prísne a občas dokáže poriadne zvýšiť hlas, v jadre je dobrák. Len preto dal príležitosť zarobiť si svojmu nemotornému švagrovi Julienovi (Vincent Macaigne), bývalému učiteľovi, ktorý ide všetkým na nervy neustálym opravovaním ich gramatiky a navyše v neveste Hélene (Judith Chemla) spozná svoju stratenú lásku, čo dáva nevhodne najavo. Max len z priateľstva zavolal nezamestnaného fotografa Guya (Jean-Paul Rouve), hoci je jasné, že aj tak bude každý svadobčan fotiť mobilom. Guy sníva o kariére vojnového korešpondenta, ale na svadbe, kde môže predviesť svoje Svadba12 resizeschopnosti, ho zaujíma najmä pohostenie a flirt so svadobnou matkou (Hélene Vincent). Objednaná hudba, ktorá mala svojím repertoárom ulahodiť obzvlášť starším svadobčanom, odriekla účasť a náhradná kapela DJ Jamesa (Gilles Lellouche) nie je stavaná na decentnú zábavu a trpí velikášstvom svojho šéfa. A tým sa výpočet „nášľapných mín“, čo čakajú na Maxa a jeho podriadených, zďaleka nekončí, pričom pokazená jahňacina, ktorá mala byť hlavným chodom večere, je iba jednou z nich. Max vďaka dlhoročným skúsenostiam a veľkému organizačnému talentu všetky problémy pohotovo a invenčne rieši, no súčasne v ňom silnie predsavzatie skoncovať s biznisom i manželstvom.

Svadba4 resizePríbeh honosnej svadobnej hostiny, ktorý je priestorovo i časovo presne lokalizovaný (časové údaje tvoria predely medzi jednotlivými epizódami, balansujúcimi medzi neškodnou komédiou, malou katastrofou a neviazanou fraškou), má okrem ústredného hrdinu – bossa Maxa celý rad vedľajších postáv, ktoré nedostali priestor na širšiu prezentáciu. Sú to figúrky, charakterizované iba jednou, nanajvýš dvomi základnými vlastnosťami. Občas vystúpia do popredia, aby sa vzápätí stratili, iba niektoré sa refrénovite vracajú ako zdroj humoru (napríklad pomocník s „dlhým vedením“, ktorý dodatočne oznamuje ako novinku fakt, ktorý už všetci dávno poznajú, Svadba9 resizeafrický imigrant, ktorý nevie nájsť zámienku na odvolanie šéfa z nepríjemného rozhovoru, či náhradný neschopný čašník, ktorého každý čin znamená katastrofu). Všetko sa odohráva v závratnom tempe, ktoré zdôrazňuje kamera (David Chizallet), sústredená väčšmi na hercov ako na luxusné prostredie zámku, dynamický strih (Dorian Rigal – Ansous) a najmä hudba. Okrem niekoľkých notoricky známych hitov znie predovšetkým džezovo ladený soundtrack vynikajúceho izraelského skladateľa, geniálneho kontrabasistu a vokalistu Avishaia Cohena, ktorého sme pred troma rokmi mohli počuť aj v Bratislave, kam prišiel so svojím Svadba6 resizetriom na pozvanie bubeníka Martina Valihoru na jeho One Day Jazz Fest. Mimochodom, o necelý mesiac vystúpi v Prahe. Cohenova hudba s dominantnými bicími  významne prispieva k pozitívnej energii, ktorá priam sála z tejto vydarenej, vkusnej francúzskej komédie.

Pravda, film Kým nás svadba nerozdelí, založený väčšmi na slovnom než na situačnom humore, je komédia v podstate neškodná, ktorá nedosahuje silu a objavnosť Nedotknuteľných. Napriek tomu okrem komplikácií, súvisiacich s organizovaním a priebehom luxusnej svadby, sa v nej objavia, hoci len letmo a Svadba5 resizeakoby mimochodom, aj niektoré sociálne problémy, rezonujúce v súčasnom Francúzsku, a nielen tam. Je to predovšetkým rozsiahla imigrácia a náročná integrácia prisťahovalcov do nového života, ako aj ťažkosti drobných podnikateľov, ktorí zápasia s často nezmyselnými nariadeniami, veľkými odvodmi a neprimeranými daňami, v dôsledku čoho občas podliehajú zvodom nelegálneho zamestnávania. Strach celého personálu z neznámeho muža, tajomného návštevníka svadobnej hostiny, v ktorom všetci vidia daňového kontrolóra, je teda oprávnený, hoci realita je oveľa radostnejšia. A tak nič nestojí v ceste šťastnému finále, ktoré znamená pre niektorých aktérov príbehu, nielen pre novomanželov, aj začiatok novej životnej etapy.

Svadba3 resizePri tvorbe tohto filmu sa vraj autori Eric Toledano (1971) a Olivier Nakache (1973) inšpirovali argentínsko-španielskou snímkou Divoké historky scenáristu a režiséra Damiána Szifróna. To je však čierna komédia zložená zo šiestich rôznorodých filmových poviedok o ľuďoch, ktorí v bezmocnosti pred krivdou a nespravodlivosťou rozličného druhu berú pomstu do vlastných rúk. Napriek početným rozdielom týchto dvoch diel existuje ich spoločný menovateľ – malá škodoradosť i tiché presvedčenie, že aj zlo sa môže na dobro obrátiť. Verím, že tento pocit si popri vkusnej zábave vychutnajú aj diváci francúzskej filmovej novinky.

Svadba7 resizeKým nás svadba nerozdelí (Le sens de la fête), Francúzsko, 2017
Dĺžka: 115 minút
Scenár a réžia: Eric Toledano a Olivier Nakache