Na doraz (Kidnap)

Doraz7 resizeDo slovenských aj amerických kín sa (podozrivo) na niekoľký pokus dostáva relatívne nízkorozpočtový a na prvý pohľad tuctový a iba 90 - minútový triler, s dnes už viac - menej mimo absolútnej prvej ligy pôsobiacou Halle Berry. K tomu si pripočítajme málo skúseného režiséra a okrem hlavnej hviezdy široko ďaleko nikoho známeho.

Znie to ako nie príliš vábna pozvánka do letného klimatizovaného kina s popkornom v ruke a asi si mnoho potenciálnych divákov si po pozretí traileru povie, že toto je klasický materiál pre domáce kino. Niečo pravdy na tom Doraz2 resizebude, ale i využitie otrepaných scenáristických formuliek a nejakých tých klišé môže v istej priaznivej konštelácií hviezd nad Hollywoodom pôsobiť niekedy prekvapivo svižne a zábavne. A dovolím si po počiatočných predsudkoch tvrdiť, že toto je aj prípad najnovšieho filmu Luisa Prieta Na doraz.

Takže námet je jednoduchý, až priamočiary. Karla Dyson je slobodná matka, milujúca a starajúca sa o svojho jediného syna Frankieho. Toho unesú niekde v mestskom parku, takmer pred, respektíve za jej očami, neznámi únoscovia v značne ojazdenom aute. Hrdinka neváha, nasadá do svojho auta v podstatne lepšom stave a začína sa adrenalínová naháňačka ako vystrihnutá z Kobry 11. Karla je však sama, Jan a Semir sú totiž niekde na diaľnici v Nemecku a všetci americkí policajti Doraz5 resizeodkusávajú z presladených šišiek a zapíjajú ich nechutnou kávou z automatu. Aspoň to tak vyzerá. A možno je to tak lepšie, film je tak napínavejší, hrdinke držíme vďaka jej samostatnosti palce a ju a jej syna je nám úprimne ľúto. Čaká nás akcia na diaľnici, pokojnejšie pasáže v mestečkách počas cesty, napínavé finále a konfrontácia s únoscami. Ide vlastne o takú akčnejšiu trilerovú road movie, kde však spoločne s postavou nespoznávame krásy amerického vidieku, ale iba sa s ňou spoločne potíme v aute a krajina navôkol nás okrem jedného vraku na kolesách a s deckom vnútri nezaujíma.

Doraz4 resizePresne tento pocit chcel Prieto u diváka vyvolať a u mnohých sa mu to nepochybne aj podarí. Poskytnúť mu adrenalínovú jazdu od začiatku do konca, vyvolávať rôzne otázky a odbočovať do slepých uličiek potenciálnych dejových zvratov. Jedným z pilierov úspechu je samotné sledovanie hrdinky, pripomínajúce akýsi dramaturgicky štylizovaný priamy prenos v reálnom čase. Tento prístup tak ospravedlňuje aj problémy s logikou chovania. Ak sme v časovom strese a emocionálnom vypätí, naše činy nie sú vždy uvážené. Film stojí predovšetkým na výkone Halle Berry, Doraz3 resizektorá, ako sa hovorí, nikdy nezlezie z plátna a jej úlohou je pôsobiť neustále dôveryhodne. Je tak iba logickým ťahom, že do tejto úlohy je obsadená zrelá, stále pekná žena a zároveň dobrá herečka. Samozrejme, si vieme na jej mieste predstaviť aj iné herecké esá typu Naomi Watts alebo Nicole Kidman a určite by boli v úlohe osamelej matky rovnako dobré ako Berry. Osobne som však rád, že úlohu prijala práve táto herečka, pretože som ju už dlhšie neregistroval vo filme, stojacom tak výrazne na jej pleciach. Ak ste jej fanúšikom, navštíviť v kine Na doraz je pre vás povinnosť. Určite stojí za to porovnať jej starší výkon v oscarovej dráme Ples príšer a súčasnom komerčnom titule.

Doraz12 resizePrieto implicitne poukazuje na osamelosť ženy v súčasnej spoločnosti bez akýchkoľvek istôt ako zo strany spoločnosti, tak na partnerskej úrovni. Jediným človekom, na ktorého sa môže spoľahnúť,  je iba ona sama. Zopár podobných titulov sme tu už mali, ako napríklad Invázia so spomínanou Nicole Kidman. Tvorcovia tak k podobným výpovediam radi využívajú konkrétne žánre. Najdôležitejším kritériom filmovej kvality diela je tak fungovanie v rámci žánru. Na doraz je vo svojej podstate akčný triler a jeho zvraty súvisia práve s vyššie zmienenými témami. Preto som rád, že som sa nedočkal z prsta vycucaných a očakávatelných zvratov a film je nakoniec priamočiarejší, ale Doraz6 resizelogickejší, ako keby nám scenár každú chvíľu predstavoval nové a nové postavy. Bohužiaľ, v samotnom závere sa tvorcovia k podobným barličkám uchýlia a je to večná škoda. Pretože možno aj vďaka nemu nebude film prijatý príliš kladne. Na doraz je ten typ trileru, aký kritici nenávidia a publikum si ho môže obľúbiť a pravidelne sa k nemu večer v televízii vracať. Dôležité sa tak ukazujú samotné divácke očakávania a schopnosť odpustiť niektoré výraznejšie chyby. Na doraz je dobre fungujúca jazda s niekoľkými ľahšími pribrzdeniami, noha na plyn však viac stúpa viac-menej neustále až na samotný záver v „šmyku“. A šľape to rovnako vďaka Pietrovi, ako Halle Berry.

Doraz10 resizeNa doraz (Kidnap), USA, 2017
Dĺžka: 84 minút
Réžia: Luis Prieto