Muž menom Ove (En Man Som Detec Ove)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Ove8 resizeOve to nemá v živote ľahké. Otravuje ho susedkin uštekaný pinčel, chlapík od vedľa si priviezol domov tehotnú iránsku manželku s deckami, arogantní autičkári chodia cez ich súkromný pozemok a, čo je najhoršie, všetci preferujú značku Volvo namiesto štýlovejšieho Saabu. No nie je to na slučku? Samozrejme, že áno a keďže Ove je muž činu, v obývačke už má pripravený povraz a pod ním stoličku.

Ale aby som nebol podobne cynický voči nemu ako on ku svojmu okoliu, uvediem veci viac na pravú mieru. Všetky tieto nepríjemné „maličkosti“ nie sú príčinou, ale skôr následkom jeho neľahkého životného osudu. Ako sa veci v Ove3 resizeskutočnosti majú a prečo Ove nie je typický milý starček s paličkou a fajkou v ústach, sa budeme priebežne dozvedať počas celej dvojhodinovej stopáže, predovšetkým prostredníctvom retrospektív. 56-ročný švédsky režisér Hannes Holm debutoval v roku 1995 a zatiaľ sa žiaden jeho celovečerný hraný film do našich kín nedostal. Špecialistovi na komédie  sa podľa hodnotení v poslednom čase nedarí tak, ako na začiatku kariéry, trpká komédia Muž menom Ove by však mala byť návratom do starej formy. Možno je to dané aj úspešnou predlohou, rovnomenným románom švédskeho spisovateľa Fredricka Backmana. Holmove dielo sa dočkalo aj tohtoročnej nominácie na „cudzojazyčného“ Oscara, v extra silnej konkurencii nemeckého Toniho Erdmanna, dánskeho Pod pieskom a iránskeho Klienta, ale neuspelo. Čo by sme však v Ove5 resizenašich končinách aspoň za takúto pozornosť zahraničných pozorovateľov dali. No a čo by na porážku iránskej a dánskej konkurencie povedal samotný „mrzuťák“ Ove, to si ani nechcem domyslieť...

Muž menom Ove môžeme smelo zaradiť do kategórie snímok, predstavujúcich nám spočiatku otravného a osamelého hrdinu, prechádzajúceho vývojom a smerujúcemu k akémusi absolútnemu morálnemu precitnutiu. Určite vám po prvých minútach na švédskom malomeste napadne paralela s Eastwoodovým Gran Torino a jediným rozdielom oproti americkej snímke je iba vyhrotenosť jednotlivých situácií. Čiže, ak vám sadol životom sklamaný Eastwood, opantá vás aj Ove10 resizecharizmatický Rolf Lassgard. Oveho otravné poznámky smerom k susedom, náhodným okoloidúcim a chudákom obyvateľom mesta sú zároveň aj celkom vtipné a divákovi je tak od začiatku jasné, že za maskou starého „páprdu“ sa skrýva zlaté srdce. Ak to budete vnímať ako súčasť hry a nie ako umeleckú kalkuláciu, nebudete mať s týmto prístupom problém.

Holmova hra s divákom je priama a úprimná. Ak si máme Oveho obľúbiť, musíme vniknúť hlboko do jeho vnútra, pochopiť jeho motivácie a spoznať jeho minulosť. To nám režisér sprodstredkúva pomocou spomínaných flashbackov. Tie prichádzajú umne práve v nečakaných momentoch, ako Ove7 resizenapríklad v prípade, keď hlavný hrdina je už zmierený so smrťou a odkopne spod svojich nôh stoličku. Pád na zem namiesto smrti vidíme, ale až po niekoľko minútovom náhľade hlboko do minulosti. Paralelná línia z mladosti, mimochodom stále sa blížiaca k prítomnosti, zaberie možno tretinu celkového času snímky a osobne to vnímam ako správny dramaturgický krok. O niečo menej milým prekvapením bolo zistenie, že ma pasáže z minulosti bavia viac ako dej v súčasnosti. Samozrejme, tu ide aj o divácky vkus, predpokladám, ale vzhľadom na viacero skutočností, že podobne budú vnímať film viacerí diváci.

Ove4 resizeTým hlavným dôvodom je fakt, že ako najmladší Ove ešte ako dieťa, tak mladý a šťastne zaľúbený dvadsiatnik Ove (typologicky presný Filip Berg) je podstatne sympatickejšia postava, ako starý Ove a až vďaka ich kvázi normálnemu a sociálne prijateľnému chovaniu berieme Oveho naprieč časom ako komplexnú postavu. Až mi bolo zakaždým ľúto, keď sme sa opäť premiestnili do súčasnosti a sledovali ďalší povinný scenáristický krok smerom k opätovnému objaveniu stratenej ľudskosti. Predovšetkým v spoločnosti hrdinovej priateľky, neskôr manželky, sa budete cítiť spokojne ako samotný Ove. Možno sa Holm nechal retrospektívnym rozprávaním inšpirovať Bergmanovými Lesnými jahodami, jeden výrazný rozdiel s Ove9 resizeklasikou tu však cítiť.

Muž menom Ove totiž patrí skôr do škandinávskeho mainstreamu ako do tamojšej a európskej artovej tvorby. Jeho príbeh je priamočiary, predvídateľný, hrá na city a je prehľadný v každom momente rozprávania. O jeho zakončení nebudete od istého momentu, od podania jednej zdanlivo nedôležitej informácie, vôbec pochybovať. Nechápte to ako výčitku, nechať sa „oblbnúť“ nie príliš náročným, ale stále kvalitným dielom a na konci si poplakať má právo okrem radového návštevníka kina aj ľubovoľný snobský filmový kritik.

Ove2 resizeMuž menom Ove ( En  Man Som Heter Ove), Švédsko, 2015
Dĺžka: 114 minút
Scenár a réžia: Hannes Holm
Kamera: Göran Hallberg
Strih: Fredrik Morheden
Hudba: Gaute Storaas
Hrajú: Rolf Lassgard, Bahar Pars, Filip Berg, Ida Engvoll, Tobias Almborg, Klas Wiljergard, Chatarina Larsson, Börje Lundberg, Stefan Gödicke, Johan Widerberg, Anna-Lena Bergelin, Nelly Jamarani, Zozan Akgün, Viktor Baagoe, Simon Edenroth, Poyan Karimi, Maja Rung, Simeon Da Costa Maya, Jessica Olsson, Fredrik Evers, a ďalší
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 11. mája 2017
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.