Cuky Luky Film

Cuky10 resizeHoci Cuky Luky tvoria iba jeden zo segmentov populárnej satirickej relácie Kredenc, niet pochýb o tom, že jeho popularitu už dávno prerástli. Tieto dve komické postavičky dokázali naozaj silno zarezonovať a početné skeče im priniesli mnoho fanúšikov. Veľmi dobre si to uvedomoval aj producent Daniel Dangl, ktorý ako prvý inicioval vznik filmovej verzie. Otázka znie – majú Cuky Luky čo ponúknuť na ploche väčšej ako pár minút?

V televíznej, branži nie je vôbec neobvyklé, ak si pôvodne vedľajšia postava vybojuje vlastné miesto na seriálovom výslní. Aj zo série krátkych filmov, či scénok občas vznikne plnohodnotná záležitosť. Spomeňme len úspešných Simpsonovcov, ktorí začínali v rámci The Tracey Ullman Show a dotiahli to nielen k celovečernej snímke, ale i aktuálnej Cuky8 resizedvadsiatej ôsmej sérii seriálu. Lenže seriálový i filmový svet majú úplne odlišné špecifiká a stavajú na rozdielnych princípoch. Pozitívne je už to, že tvorcovia Cuky Luky Film si to dobre uvedomovali a nepristupovali k tomu hurá štýlom. No ešte pozitívnejšie je, že sa im to podarilo pretaviť v želaný efekt. Respektíve ako sa to vezme.

Akokoľvek môžu byť bývalá celebrita na výslní Luky (Zuzana Šebová) a strelená blogerka Cuky (Petra Polnišová) pre niekoho zábavnými figúrkami, ich preafektovaný prejav by plátno rozhodne neustálo. Preto slúži obom hlavným hviezdam ku cti, že sa oň ani nepokúšali a miesto toho stavili na relatívnu Cuky7 resizecivilnosť. Pojem relatívna civilnosť je, samozrejme, taktiež relatívny, no ich znesiteľné prehrávanie zapadá do zvoleného žánru viac než dobre. Cuky Luky Film nakoniec nie je ani muzikálom, ako sa kedysi uvažovalo, ani tak pôvodne anotovanou road movie, ako skôr klasickou bláznivou komédiou.

V jej centre stoja práve tieto dve neuveriteľné kreatúry, alebo presnejšie povedané karikatúry, žijúce v samotnom srdci Európy hneď vedľa vyspelého Rakúska. No Petra Polnišová a Zuzana Šebová, ktoré sa výraznou mierou podieľali aj na scenári samotného filmu, na to tentokrát šli trochu inak. Miesto ďalšieho klasického okienka z ich absurdných životov sa totiž Cuky12 resizerozhodli vrátiť na úplný začiatok, ukázať ako sa tie dve stretli a čo stálo za počiatkom ich neodmysliteľného priateľstva. A toľko k zápletke viac-menej stačí. Stačí ak budete vedieť, že Cuky Luky Film má, čuduj sa svete, relatívne funkčný dejový oblúk a nejde len o sled na seba poskladaných scénok typu Kameňák. A i napriek citeľným rezervám snímke skutočne nemožno upierať, že sa nesnaží dôsledne kopírovať model americkej bláznivej komédie. Snaží a relatívne sa jej to darí.

Ak sa na celok pozrieme ako na nenáročnú oddychovú záležitosť, tak potom sa dá povedať, že to na naše pomery Cuky5 resizedopadlo pomerne dobre. Niektoré gagy sú totiž naozaj výborné, pričom za všetky sa hodí spomenúť pasáž s prasaťom. Tie dokážu vynahradiť aj občasnú hlušinu, ktorá sa dokáže pritrafiť aj podstatne skúsenejším autorom. Humor hrá síce nezriedka na prvú signálnu sústavu, no sem-tam sa mu darí aj nastavovať zrkadlo plytkému konzumnému životu a svetu celebrít. Škoda len, že niektoré motívy vyznievajú v konečnom dôsledku nelogicky, či do stratena a celá, z pohľadu deja mimoriadne Cuky2 resizedôležitá, podzápletka s Lukášom Latinákom je viac absurdná než vtipná. Práve v takýchto detailoch sa čiastočne prejavuje scenáristická neskúsenosť všetkých zainteresovaných, no mohlo byť aj omnoho, omnoho horšie. Pochváliť možno aj slušné cameá.

Skúsený Karel Janák na režisérskej stoličke možno nie je až tak veľkým menom, no na projekt tohto typu úplne dostačuje. Nie vždy sa mu, pravda, darí ideálne načasovať vtip, a pre niekoho môže byť problémom aj zbytočne nafúknutá minutáž. Trochu zamrzia i menšie technické prešľapy. Že to celé vznikalo Cuky9 resizetak trochu na kolene, je skrátka cítiť a Cuky a Luky nemajú ani vo filmovej podobe výraznejšie šance stať sa niečím viac ako len lokálnym fenoménom. Je však nepochybne sympatické, že obe predstaviteľky hrajú tentokrát plnohodnotné postavy z mäsa a kostí a s charakterovým vývojom. Ak ich nemáte radi už z televízie, váš názor na ne sa pravdepodobne zázračne neobráti, no objektívne treba priznať, že smer, akým sa mladí tvorcovia vydali, nie je úplne márny. S viacerými limitami sa popasovali statočne a hoci to tentokrát to ešte úplne nevyšlo, nabudúce... možno. Cieľová skupina Cuky Luky si však zrejme príde na svoje už teraz a z kina bude odchádzať veľmi spokojná.

Cuky4 resizeCuky Luky Film, Slovenská republika, 2017
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Karel Janák