Moonlight

Moon3 resizeSnímku Moonlight sprevádza aura výnimočného zážitku. Len druhý celovečerný film neveľmi skúseného Barryho Jenkinsa (prvý nakrútil ešte v roku 2008 a málokto si spomenie na jeho názov), zbiera jedno ocenenie za druhým a dotiahol to až na udeľovanie cien Akadémie. Veľký úspech pre nenápadnú záležitosť, no pri pohľade na jej tému, nie je vonkoncom prekvapením, že dokázala zabodovať až do takej miery.

Hlavnou postavou je černošský mladík Chiron, ktorý od útleho veku vyrastá v domácnosti bez otca, s matkou s väčším záujmom o crack, ako o vlastného syna. So svojimi rovesníkmi si taktiež príliš nerozumie, a keď k tomu prirátame i Moon resizejeho odlišnú sexuálnu orientáciu, niet divu, že musí znášať aj šikanu z ich strany. Jediný, u koho nachádza občasnú útechu, je približne rovnako starý kamarát Kevin a spočiatku aj drogový díler Juan.

Takže si to zhrňme – okrem až dvojnásobne zastúpenej problematiky menšín tu máme hrdinu zo sociálne slabšej triedy, drogy, šikanu, tému dospievania... Málo? Moonlight sa toho snaží obsiahnuť naozaj dosť, a to ani na ploche dvoch hodín. V prvom rade však ide o film, ktorý sa snaží upozorňovať na problematiku menšín, čo sa mu viac-menej darí. Bolo by veľmi jednoduché obviniť režiséra z prílišnej snahy zavďačiť sa Moon2 resizeakademikom, no až také jednoduché to, samozrejme, nie je. Moonlight vychádza z čiastočne autobiografickej divadelnej predlohy od Tarella Alvina McCraneyho a o neúprimnosti sa tým pádom nedá hovoriť. Taký je skrátka život -  niekomu nakladá menej, niekomu viac. V tomto prípade je toho prosto viac.

Film sa skladá z troch približne rovnako dlhých častí. V prvej sledujeme Chirona ešte ako malého chlapca, v druhej už ako tínedžera a v tretej a záverečnej ako dospelého muža. Moon6 resizeDôležitých postáv nie je veľa a niektoré sa navyše postupne vytrácajú z celkového diania. Jedinými dvoma konštantami v príbehu sú Chironova matka Paula (Naomie Harris) a kamarát Kevin. Každý z prítomných charakterov však výrazne formuje smerovanie hrdinovho vlastného života, čo pôsobí prirodzene aj na pomerne krátkej ploche.

Či už je to drogový díler Juan (Mahershala Ali) a jeho priateľka Teresa (Janelle Monáe), alebo násilnícky spolužiak Terrel, o nikom z nich sa nedá tvrdiť, že by bol v príbehu do počtu. Skôr naopak a hlavne vynikajúci Mahershala Ali, slúžiaci ako silne Moon7 resizenepravdepodobná otcovská figúra, by si zaslúžil podstatne väčší priestor, ako len účasť v jednej kapitole. Lenže je to tak, ako to je. Štruktúra rozprávania je zaujímavá už len tým, koľko necháva nevypovedaného, čo sa týka aj udalostí medzi jednotlivými kapitolami. Scenár, ktorý napísal samotný režisér, sa takmer vyhýba polopatistickým frázam a vysvetleniam, no problémom to určite nie je. Moonlight totiž nie je žiadnym metaforickým dielom s ťažko rozšifrovateľnými motívmi, ale klasickou drámou s jasne podanými myšlienkami. Že by ste Moon4 resizepredsa len chceli vedieť o osudoch  jeho protagonistov trochu viac? Ak áno, máte skrátka smolu.

Práve tento odstup, ktorý si režisér a scenárista v jednej osobe neustále drží od svojich postáv, však môže byť pre niektorých divákov nezanedbateľným problémom. Akokoľvek je spracovanie tejto látky citlivé, civilné a príjemne nepatetické, ponoriť sa do nej hlbšie nie je jednoduché a o nejakom výraznejšom emocionálnom dopade sa nedá hovoriť už vôbec. Moon8 resizeAni prostredie, kde sa všetko odohráva, asi nebude nášmu divákovi veľmi blízke.

Moonlight je nepochybne premyslený a dobre nakrútený film, ktorý dokáže konkrétnymi scénami ťať do živého. Činí to však z neho automaticky udalosť tejto sezóny?  Ani jeden jeho aspekt totiž nie je vyložene originálny a o podobne ladené sociálne drámy nie je núdza žiadnym rokom. Barrymu Jenkinsovi treba každopádne uznať, že sa s danou látkou popasoval dôstojne, hoci jeho štýl vás môže, no i nemusí osloviť. Tohtoročná Oscarová sezóna však ponúkla aj silnejšie tituly.

Monn10 resizeMoonlight, USA, 2016
Dĺžka: 111 minút
Scenár a réžia: Barry Jenkins.
Kamera: James Laxton
Strih: Joi McMillon, Nat Sanders
Hudba: Nicholas Britell
Hrajú: Mahershala Ali, Shariff Earp, Duan Sanderson, Alex R. Hibbert, Janelle Monáe, Naomie Harris, Jaden Piner, Herman 'Caheei McGloun, Kamal Ani-Bellow, Keomi Givens, Eddie Blanchard, Rudi Goblen, Ashton Sanders, Edson Jean, Patrick Decile a ďalší
Premiéra v SR: 23. februára 2017