Mikrób a Gasoil (Microbe et Gasoil)

Gasoil2 resizeFrancúzsky režisér Michel Gondry je jedeným z najúspešnejších a najviac oceňovaných tvorcov hudobných videoklipov na svete. V jeho videoklipovej filmografii sa nachádza široké spektrum hudobníkov rôznych štýlov. Najdlhšiou a najúspešnejšou spoluprácou je tvorba videoklipov pre islandskú speváčku Björk. Medzi jeho spolupráce patrí aj nakrúcanie minifilmov k piesňam hudobníkov ako Paul McCartney, Sheryl Crow, Lenny Kravitz či Kylie Minoque a kapiel Radiohead, The Rolling Stones, Daft Punk, Chemical Brothers alebo Foo Fighters. Do jeho režijnej praxe ,,malých útvarov" spadá nielen tvorba videoklipov, ale aj réžia reklám pre Levi's, Smirnoff či Gap.

Podobne ako jeho vrstevníci Spike Jones a David Fincher, ani Michel Gondry sa nevydal na cestu mainstreamovej tvorby, ale ponúka príbeh založený na postavách solitérov vymykajúcich sa začleneniu do akejkoľvek skupiny. Jeho Gasoil3 resizefilmovým debutom bola snímka o tom, že všetci ľudia myslia koniec koncov na to isté (sex) Human nature (2001) s Patriciou Arquette a Timom Robbinsom v hlavnej a vedľajšej úlohe. Autorom scenára bol nikto iný ako samotný Charlie Kaufman. Napriek nie závratným ziskom, dostáva režisér príležitosť nakrúcať ďalší film so spomínaným scenáristom a s produkčným zastrešením producenta Stevea Golina film Večný svit nepoškvrnenej mysle (2004) s hviezdnym obsadením oskarovej Kate Winslet a Jima Carreyho. To, že jeho filmy nepatria cieľovej skupine ľudí bez imaginácie svedčí aj jeho ďalšia snímka Náuka o snoch (2006), kde hlavný hrdina osciluje medzi kolážovitým svetom snov a realitou. Gondry je autorom jedného z troch príbehov voľne inšpirovaných hlavným mestom Gasoil resizeJaponska Tokio! (2008). S francúzskou herečkou Audrey Tautou spolupracoval na surrealistickom príbehu lásky, ktorú fatálne zasiahne neznáma choroba vo filme Pena dní (2013).

S Audrey Tautou Michel Gondry spolupracoval aj na jeho poslednej snímke úprimného vzťahu dvoch dospievajúcich kamarátov Mikróba a Gasoila. Režisér prostredníctvom dobrodružného a sčasti absurdného road movie reflektuje vzťah medzi dvoma outsidermi Danielom a Théom, ktorí si plnia svoj veľký sen - postaviť dom na kolesách a jazdiť po cestách Francúzska. Daniel je na svoj vek malý, nešťastne zamilovaný introvert, uzavretý do sveta výtvarného umenia s neustálym Gasoil7 resizepocitom blízkosti smrti. Jeho nový spolužiak a priateľ Théo je technickejší typ so záľubou opravovať pokazené stroje, za čo si vyslúžil prezývku Gasoil. Každý s chlapcov pochádza s netypického rodinného zázemia. Daniel z liberálne zmýšľajúcej rodiny s až priveľmi tolerantnými rodičmi a Théo z menej solventnej rodiny s fyzicky chorou matkou, impulzívne a priveľmi intuítivne konajúcim otcom.

V drevenom karavane odcestujú z Versailles a vydávajú sa na cestu za šťastím a prvou láskou, pričom objavujú aj vlastnú sexualitu, prítomnú vo väčšine filmov tohto francúzskeho filmára. Tínedžeri zažívajú rôzne dramatické, ale aj komické Gasoil5 resizesituácie - naháňačka s ilegálnymi pasákmi v čínskej štvrti a nedostrihanými vlasmi Daniela, opakované stretnutia s policajnými hliadkami či nocovanie v záhrade a dome zatrpknutého, priam psychopatického otca a zubára v jednej osobe. Práve takáto prirodzene vykonštruovaná situačná komika je doménou francúzskej filmovej produkcie vôbec. Inak to nie je ani v tejto snímke. Reflektované udalosti sú prezentované s maximálnou prirodzenosťou a nenásilnými dialógmi v brilantnom scenári, ktorého autorom bol samotný režisér.

Gondryho surrealistická linka vo filme nie až taká badateľná Gasoil8 resizeako v snímkach Večný svit nepoškvrnenej mysle alebo Zlez zo stromu, no napriek tomu je prítomná a zosobnená v samotných postavách. V Danielovej predstave v závere snímky počas spätného pristávania, respektíve vzlietania lietadla, v nikdy nekončiacom porozumení Danielovej matky, v na prvé počutie absurdných a nezrealizovateľných snoch Théa alebo v preferencii chlapcov používať papierovú mapu, namiesto GPSka či iPhone-u predsa len badať režisérov charakteristický nadrealizmus, teda dôvod prečo máme radi tohto výnimočného filmového tvorcu.

Gasoil6 resizeMikrób a Gasoil (Microbe et Gasoil), Francúzsko, 2015
Dĺžka: 88 minút
Réžia: Michel Gondry
Scenár: Michel Gondry
Kamera: Laurent Brunet
Hudba: Jean-Claude Vannier
Hrajú: Ange Dargent, Théophile Baquet, Diane Besnier, Audrey Tautou, Vincent Lamoureux, Aghate Peigney, Douglas Brosset, Laurent Pointrenaux, Jana Bittnerová, Fabio Zenoni, Étienne Charry, Emeline Bayart, Eriko Takeda, Sacha Bourdo, Marie Berto

Mikrób a Gasoil (Microbe et Gasoil), Francúzsko, 2015
Dĺžka: 88 minút
Réžia: Michel Gondry