Captain America: Občianska vojna (Captain America: Civil War)

Amerika9 resizeSpomínate si na prvé indianajonesovské dobrodružstvo Steva Rogersa zasadené do čias druhej svetovej vojny? Pokračovanie situované do prítomnosti už prinieslo diametrálne odlišný zážitok s thrillerovejším nádychom. No a tretí diel, s podtitulom Občianska vojna, zachádza zase niekam inam, pričom ambíciami sa snaží predčiť oboch svojich predchodcov dokopy. Bodaj by nie, keď mu ako predloha slúži slávna rovnomenná komiksová séria. Kto čítal, ten vie.

Na druhej strane, kto ju nečítal, nebude ochudobnený o nič. Marvel už skôr avizoval, že filmové adaptácie jeho látok sa budú uberať trochu iným smerom a nie je tomu inak ani v tomto prípade. Nový Captain America: Občianska vojna Amerika4 resizesi z titulnej občianskej vojny vypožičiava len zopár superhrdinov a ich ústredný konflikt záujmov. Prekáža  to? Vonkoncom nie, desiatky rôznych postáv by sa ani nemohli zmysluplne podeliť o obmedzený priestor, nehovoriac o tom, že práva na viaceré z nich už patria iným spoločnostiam. Všetko z toho je v konečnom dôsledku irelevantné a vernosť predlohe nemusí nikoho zaujímať. Nie, pokiaľ film dokáže stáť na vlastných nohách, čo sa novému Captainovi darí znamenite.

Dej sa začína odvíjať v nigérijskom Laose. Avengers v jemne obmenenom zložení a vedení práve Captainom sa pokúšajú Amerika3 resizezasiahnuť proti potenciálnej hrozbe. Nedopadne to úplne podľa predstáv a situácia sa im vymkne spod kontroly. Výsledkom je niečo, nad čím už svetové vlády odmietajú prižmurovať oči a ide o povestný posledný klinec do rakvy nikým nekontrolovaného zoskupenia. Možným riešením je priamy dohľad od americkej vlády a podriadenie sa jej potrebám. Táto myšlienka sa v tíme nestretáva s jednohlasným pochopením, pričom dôležitú úlohu v nadchádzajúcom konflikte zohráva aj bývalý Captainov priateľ Bucky. Časy, keď pod vplyvom vymývania mozgu operoval ako Zimný vojak sú síce preč, ale stačí málo a oheň je na streche. Je totiž ľahšie uveriť jeho povesti, ako tomu, že Amerika2 resizeniekto v zákulisí ťahá nitky.

Naozaj si nejde nevšimnúť podobnú štruktúru zápletky, akou disponoval aj nedávny Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti. Aj tu sú v stredobode pozornosti dva charaktery – jednu stranu zastupuje Steve Rogers, druhú najpopulárnejší marvelovský hrdina Tony Stark, čiže Iron Man. Styčných bodov je, samozrejme, viac, avšak zásadný rozdiel je v tom, že tento krát motivácie oboch zainteresovaných a všetkých ostatných naozaj fungujú. Scenáristi Christopher Markus a Stephen McFeely sú pri tejto sérii od začiatku a na tretíkrát sa im Amerika5 resizepodarilo vystavať až nečakane nečiernobiely a silný príbeh, ktorý nie je problém brať kľúčových pasážach vážne. Nebál by som sa ani prirovnania k prvým dielom X-menov, ktorí mali zatiaľ najbližšie k inteligentnej komiksovej zábave. Iste, pojem inteligentná zábava je relatívny a niektoré scény sú jej jasným protipólom. Stále sa totiž pohybujeme vo svete plnom vylepšených jedincov oblečených v kostýmoch a berúcich na seba úlohu samozvaných strážcov poriadku. Môže vám to pripadať hlúpe, ale to nič nemení na tom, že vnútorná logika precízne vystavaného univerzum nedostáva nikdy žiadne trhliny.

Amerika resizeČo sa rozhodne podarilo, to je zakomponovanie staronových, či relatívne nových charakterov. Je radosť vidieť Ant-mana ako plnohodnotnú súčasť súkolia, no ešte viac potešia dva nové prírastky. Najväčším lákadlom bude pre mnohých Spider-man, ale vyloženým prekvapením je T´Challa alias Black Panther, ktorý je zďaleka najprirodzenejšou postavou. Humoru celkovo trochu ubudlo a ani slovné prestrelky už nie sú tak výrazné, ako napríklad v oboch dieloch Avengers. I tak je ho dostatok a priestor na správne umiestnenú odľahčenú repliku sa nájde vždy, keď si to situácia žiada. Pristavil by som sa akurát pri sekvencii na letisku. Tá je vzhľadom na tón filmu až nezvykle odviazaná, ale po akčnej stránke ide zase o úplný vrchol a divák bude najskôr spokojne vrnieť blahom.

Amerika11 resizeAkcia je pritom všeobecne na vysokej úrovni. Pôsobí dravo, živelne a každá bitka má špecifické vyznenie. Bratia Russovci zaujali podobnými aspektmi už vo Zimnom vojakovi a znova doručili, čo sa od nich žiadalo. Ťah na bránku možno nie je tak silný ako minule, ale ani to, ani občasne roztrasená kamera nedokáže skaziť dojem po  všetkých stránkach profesionálne nakrútené diela. Čo však považujem za najväčší prínos režisérskeho dua – bez najmenších problémov dokázali ukočírovať viac než desiatku Avengerov tak, aby ani jeden nepôsobil nadbytočne a aby bolo pri tom neustále jasné, kto je hlavným hrdinom príbehu. To si osobne cením najviac.

Amerika12 resizeDisneyovská mašinéria je späť v plnej sile. Takmer všetko čoho sa dotkne, premení na zlato a spolupráca s Marvelom zaslúžene plodí jeden hit za druhým. Captain America: Občianska vojna možno nie je objektívne dokonalý, no i napriek tomu nemám problém zaradiť ho medzi najlepšie marvelovky. Jeho najväčšou chybou je to, že vlastne ide len o ďalší diel filmového seriálu. Z toho vyplýva i to, že záver neponúka definitívne rozriešenie nastolených otázok a necháva si pootvorené zadné dvierka. Inak vám nič nebráni, aby ste si naplno vychutnali nového komiksového kráľa tohto roku.

Amerika10 resizeCaptain America: Občianska vojna (Captain America: Civil War), USA , 2016)
Dĺžka: 147 minút
Réžia: Anthony Russo, Joe Russo
Scenár: Christopher Markus, Stephen McFeel
Kamera: Trent Opaloch
Strih: Jeffrey Ford, Matthew Schmidt
Hudba: Henry Jackman
Hrajú: Chris Evans, Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Sebastian Stan, Anthony Mackie, Don Cheadle, Jeremy Renner, Chadwick Boseman, Paul Bettany, Elizabeth Olsen, Paul Rudd, Emily VanCamp, Tom Holland, Daniel Brühl, Frank Grillo, William Hurt, Martin Freeman, Marisa Tomei, John Kani, John Slattery, Hope Davis, Alfre Woodard, Michael A. Cook a ďalší
Distribúcia: Saturn Entertainement
Premiéra v SR:  5. mája 2016