Noc v New Yorku (Before We Go)

Noc3 resizeSnom nejedného herca býva režisérska stolička. Zdá sa, že výnimkou nie je ani americký herec Chris Evans (1981) Jeho režisérsky debut Noc v New Yorku mal premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale v Toronte už v roku 2014 do naších kín prichádza až teraz. Známy predstaviteľ filmových sérii ako Fantastická štvorka či Captain America si v ňom aj zahral  hlavnú mužskú postavu muzikanta Nicka.

Protagonistami príbehu sú dvaja mladí ľudia, ktorí sa náhodne stretli na newyorskej železničnej stanici. Brooke (Alice Eve) sa z istých dôvodov musí dostať domov do Bostonu prv než sa vráti jej manžel zo služobnej cesty. Lenže Noc resizezmešká posledný nočný vlak a navyše ju tesne predtým okradli. Stanicu zatvárajú až do vypravenia prvého ranného vlaku, a tak sa ocitne na ulici bez peňazí, bez dokladov, v meste, kde nikoho nepozná. Džezový hudobník Nick (Chris Evans) sa jej rozhodne pomôcť, hoci je v meste tiež iba na návšteve, prišiel sem na dôležitý konkurz, ktorý ho čaká na druhý deň a ešte predtým sa chce stretnúť so svojou expriateľkou, hoci si zaňho už očividne našla náhradu.

Všetko sa odohráva počas niekoľkých hodín v kulisách nočného zimného New Yorku. Dvojica sa pomerne bezúspešne snaží riešiť svoju komplikovanú situáciu. Nickov mobil je vybitý, Brookin rozbitý, na mestské telefónne automaty im chýbajú drobné a Nickova finančná rezerva sa neúprosne znižuje. Hľadajú pomoc u Nickovych známych i sami sa snažia niečo podniknúť. Keď sa omylom ocitnú na akejsi hotelovej párty, s Noc5 resizevidinou honoráru, ktorý by im pomohol, sa pokúsia dokonca o spoločné improvizované hudobné číslo - Brooke spieva a Nicky hrá na svojom dychovom nástroji. Sledujeme skladačku jednotlivých okamihov, ktoré dvojica prežíva, reakcií ľudí, s ktorými sa stretávajú (či je to barman, Nickov kamarát, jasnovidec a podobne), ale predovšetkým reakcie ich samotných. Žiadne divoké  scény, naháňačky či bitky. Nickovi  sa síce na začiatku pri hľadaní ukradnutej kabelky zopár úderov ujde, ale mimo obrazu. Dokonca chýbajú aj erotické scény, ak za ne nepovažujete zopár kamarátskych objatí a náznaky istého zblíženia.

Noc10 resizeZákladom je však nekonečný rozhovor muža ženy, ktorí hovoria o sebe, o svojich problémoch a láskach a postupne sa spoznávajú. Nechýbajú však ani dlhé nemé zábery na ich tváre, keď sa snažíme odčítať z nich, čo si myslia, čo sa deje  v ich vnútri a podobne. Príkladom je pôvabná scéna v hotelovej izbe Nickovho kamaráta, kam sa utiahli nad ránom, aby si trochu oddýchli a dali sa do poriadku. Zabalení v  huňatých bielych hotelových  županoch  na posteli detsky bezstarostne tárajú a šantia. Kamera ich sleduje akoby spoza okna, čiže nepočujeme ani slovo, iba vidíme ich mimiku a smiech. Noc11 resizeMimochodom, celý film sa vraj nakrúcal  iba 19 dní a s použitím ručných kamier, ktoré umožnili  zaujímavé detaily. Jeho základom sú však dialógy, pod ktoré sa podpísali až štyria scenáristi.

Rozhodujúce sú však herecké výkony, či skôr „uveriteľnosť“ oboch hlavných predstaviteľov. Možno Chris Evans  v prestávke nakrúcania pokračovaní série Captain America, keď Noc9 resizejeho režijná prvotina vznikala, chcel dokázať, že má aj na viac – herecky pred kamerou, či ako režisér za kamerou. Noc v New Yorku si nájde azda viac priaznivcov na televíznej obrazovke než na filmovom plátne, ale nemožno poprieť, že Chrisovi Evansovi sa podarilo vytvoriť síce nie originálnu, ani nie vždy vyváženú, ale mimoriadne zaujímavú komornú romancu s psychologickým  podtextom, s istou dávkou vtipu, s kultivovanými dialógmi, s otvoreným koncom a s pôsobivou atmosférou, ktorá osloví vnímavého diváka. Veď kto z nás by si niekedy neuvedomil, že to najhoršie, čo sa nám v živote prihodí, môže zároveň znamenať aj to najlepšie, nuž a že konce znamenajú neraz nové začiatky.

Noc4 resizeNoc v New Yorku (Beforer We Go)
USA , 2014
Dĺžka: 89 minút