Piata vlna (The 5th Wave)

Piata6 resizeHry o život sú už minulosťou – aspoň nateraz, pretože nenásytné štúdio ešte neprišlo na to, akým spin-offom alebo prequelom by bolo vhodné rozšíriť túto veľmi úspešnú sériu –  Divergencia čoskoro napíše ďalšiu filmovú kapitolu a netreba zabúdať ani na post apokalyptický Labyrint. A hneď v úvode roka sa do kín rúti ďalšia adaptácia science fiction románu pre mladistvých s názvom Piata vlna.

Zaradí sa k spomínaným úspešnejším značkám alebo zapadne ako Darca spred dvoch rokov? Sú ešte diváci a kritici zvedaví na podobné látky? Dokáže stále mladučká Chloë Grace Moretz utiahnuť vlastný projekt a pretaviť ho v Piata7 resizesériu? Samé otázky a odpovedí sa dočkáme čoskoro. Začalo sa to príchodom mimozemšťanov. Nik nevedel odkiaľ prišli, ani aké boli ich záujmy. Prvé dni sa totiž vôbec nič nedialo, ale potom sa z ničoho nič začali na ľudstvo valiť smrtiace vlny. Najskôr elektromagnetickým pulzom odstavili elektrickú energiu a vrátili svet o pár storočí dozadu. Potom proti nim obrátili jazerá a moria, ktoré efektívne zničili všetko, čo mohli. Následne zaútočili prostredníctvom smrtiaceho vírusu šíreného vtákmi. A keď už bolo ľudstvo na pokraji vyhynutia, začali obsadzovať ich telá v štýle Invázie lupičov tiel. Tým to však neskončilo, začali sa pripravovať na piatu a záverečnú vlnu. A po nej by už neostal nik, kto by sa mohol brániť „tým druhým“ - tak ako ich nazývali obyvatelia Zeme.

Piata11 resizePremisa neznie vôbec márne a prvá kniha z plánovanej trilógie sa dočkala veľmi pozitívnej odozvy. Recenzenti chválili prelínanie medzi literatúrou pre mládež a literatúrou pre dospelých. Napríklad The New York Times ju označil za jednu z najlepších žánrových kníh roku 2013. Kde sa potom stala chyba, nakoľko v hranej adaptácii, všetko čo chvália, vidieť maximálne v občasných útržkoch? Pod prepisom boli predsa podpísaní dostatočne skúsení tvorcovia ako oscarový Akiva Goldsman (Čistá duša, Ja, legenda), alebo takmer oscarová Susannah Grant (Erin Brockovich, Pocahontas). Je teda kniha skutočne tak dobrá, alebo je len dobre napísaná? Čitatelia asi budú tušiť viac.

Piata4 resizeÚvodná scéna sa pritom vrhne do diania viac než nádejne. Hlavná hrdina Cassie prechádza zničeným prostredím a vo vyhrotenej situácii omylom zabije nevinného človeka. Hneď na to sa vraciame späť do minulosti do dňa, keď to začalo. Prežijeme si pár úsekov úplne obyčajného dňa jednej tinedžerky s očakávanými filmovými neduhmi a následne sledujeme, ako došlo k momentu, ktorým snímka odštartovala. Práve tam sa niekde láme chlieb a kvalita scenára začne výraznejšie upadať. Niektoré nápady sú fajn, pri iných budete krútiť hlavou. Samotná zápletka je postavená na dvoch zásadných zvratoch, ale prvý, podstatne zaujímavejší z nich, síce spätne vyplňuje viacero logických Piata10 resizedier, len aby svojou existenciou vytváral nové diery, no ten druhý je hádam úplne zbytočný. Aspoň z hľadiska toho, ako je podaný. Ukázať, že nie všetko je čiernobiele sa dalo aj šikovnejším spôsobom a miesto toho tu máme povinný náznak instatnej romance. Ale pre prípadné ďalšie diely sa rysuje rovno ľúbostný štvoruholník. Okrem hrdinky a dvoch objektov jej záujmu je tu ešte jeden výrazný ženský charakter, asi aby ten, komu ostane Čierny Peter nemusel byť dlho smutný. Alebo nie a spisovateľ Rick Yancey má s nimi úplne iné plány. Napokon tretí diel stále nie je dopísaný.

Piata8 resizeChloë Grace Moretz je každopádne výhrou. Hit-Girl sa snaží vymaniť z roly herečky podporných úloh, alebo z predstaviteľky jemne narušených postáv, a darí sa jej to. Nie je to nová Shailene Woodley a už vôbec nie Jennifer Lawrence, ale obdarila Cassie v rámci možností uveriteľnou zraniteľnosťou a súčasne odhodlaním ísť za svojim cieľom. Ostatní herci sú prevažne klasickými archetypmi, ale poniektorí dokážu zaujať aj viac. Liev Schreiber si napríklad plne vystačuje so svojou charizmou a Maika Monroe ako drsňačka Ringer zase sympaticky vytŕča z radu.

Piata12 resizeNetrúfam si povedať, ako presne si film povedie v kinách, ale nestavil by som sa, že z neho bude veľký hit. Režírujúci J Blakeson sa síce snaží o dušu a z ingrediencií, ktoré má k dispozícii občas vykúzli, aj za pomoci hudby Henryho Jackmana, pôsobivú scénu, ale aj to skôr v úvodnej tretine. Inak je Piata vlna až očakávane neškodná a rutinná žánrová záležitosť a nemá zmysel čakať od nej veľké veci. Okrem poznania, že Chloë Moretz to pristane aj v armádnej uniforme, mi až tak veľa nedala, ale konkurencia už ponúkla aj slabšie kúsky.

Piata3 resizePiata vlna (The 5th Wave), USA, 2016
Dĺžka: 108 minút
Réžia: J Blakeson
Scenár: Susannah Grant, Akiva Goldsman, Jeff Pinkner
Kamera: Enrique Chediak
Strih: Paul Rubell
Hudba: Henry Jackman
Hrajú: Chloë Grace Moretz, Nick Robinson, Maika Monroe, Liev Schreiber, Maggie Siff, Maria Bello, McKaley Miller, Ron Livingston, Tony Revolori, Hunter Denoyelles, E. Roger Mitchell, Terry Serpico, Marc John Jefferies, Alex Roe a ďalší.
Distribúcia: ITAFILM
Premiéra v SR: 14. januára 2016