Padesátka

Padesatka resizePod názvom Padesátka sa skrýva názov novej českej komédie z horského prostredia, nakrútenej podľa pozitívne prijatej divadelnej hry Petra Kolečka. Celovečerný režisérsky debut si ňou vyskúšal Vojtěch Kotek a za zmienku stojí fakt, že ústredné trio hercov z divadelnej hry si svoje úlohy zopakovalo, rovnako pod scenáristickým dohľadom Petra Kolečka. Lenže ani to nemusí byť zárukou kvality, lebo čo funguje na divadelných doskách ešte nemusí rovnako dobre fungovať mimo nich.

Dej sa odohráva na Troch kráľov v Krkonošoch, kde sa majú v miestnych horách konať každoročné preteky na bežkách – k nim odkazuje aj samotný názov. Pre Pavku, majiteľa jedného miestneho baru, je lyžovanie na bežkách Padesatka2 resizevšetkým a veľmi by chcel, aby sa niečo z jeho nadšenia prenieslo na syna Juru. Toho však vždy, keď sú po roku znova spolu, zaujímajú skôr staršie miestne ženy. Tretím do partie je homosexuálne orientovaný Jan, ktorý sa však neprišiel iba zúčastniť súťaže, ale má aj iný cieľ. Osudy týchto troch postáv sa, pochopiteľne, pretnú a čoskoro sa začne na povrch predierať minulosť.

Názov filmu však neodkazuje iba k ikonickým pretekom, ale aj k záľube Juru k osobám zrelšieho veku. Kým mladé ženy mu neprídu zaujímavé, tým starším, špeciálne v mrazivom podnebí, nedokáže odolať a ako sám hovorí, vyháňa im z tela mráz. Popritom si ich i fotografuje, aby si svoje trofeje mohol Padesatka3 resizevychutnávať neskôr. Tento motív je z hľadiska zápletky dôležitý. Padesátka každopádne nie sú noví Snowborďáci, hoci sa to tak môže javiť. Tvorcovia sa síce nevyhýbajú „buranskému“ humoru, ale súčasne z ich dieťaťa cítiť trochu iné ambície. Škoda len, že za hranice korektnosti zachádzajú až príliš často. Kotek, si je toho evidentne vedomý, preto nakrútil dva varianty - jeden pre kiná, jeden pre televíziu. Padesátka je totiž film, v ktorom je divákovi podsúvané, že pre ženu nadovšetko si vážiacu svojho manžela, je úplne prirodzené mať styk s inými mužmi. Že mať styk so ženou v bezvedomí je vlastne normálne a skoro až správne. Je to film uťahujúci si z homosexuálov, z invalidov a podobne. Kolečkov Padesatka4 resizescenár rozhodne nie je pre každého a konzervatívnejšie povahy s ním môžu mať problém. Ale pre tých evidentne nie je určený. Otázkou je, ako sa prejavia spomínané televízne úpravy.

Kotkov debut sa i tak nedá označiť za klasickú českú komédiu. Na to je príliš avantgardný (čo zrejme pramení priamo z predlohy) a do niekedy viac, niekedy menej zábavných slovných prestreliek, vnáša takmer shakespearovské prvky. Kameň úrazu tkvie predovšetkým v žánrovom rozkole, ktorý by dal asi zabrať aj skúsenejšiemu režisérovi. Pokiaľ ide o technickú stránku, tak je všetko v poriadku. Pôsobí Padesatka11 resizeprofesionálnym dojmom, čo odzrkadľujú aj flashbacky zo sedemdesiatych rokov. Tie zaujmú jednako štylizáciou, ale i tým, že režisér nemá problém prestrihávať na ne aj viackrát behom krátkej scény, bez toho, aby to pôsobilo rušivo, či neprehľadne. Akurát, že nijak neposlúžia rozprávaniu a iba opakujú informácie známe aj z prítomnosti. Kotek navyše niekedy zbytočne zveličuje mieru odľahčenia a vážnejšie pasáže v jeho podaní zase akoby vypadli z diametrálne odlišného projektu. Inokedy je zase vidieť, že ho limituje predloha a snaha udržať postavy na jednom mieste je až príliš nápadná. Vzhľadom na problematičnoť látky a s prihliadnutím, že ide o debut, možno však aspoň čiastočne prižmúriť oko.

Padesatka9 resizeMladý režisér mal však šťastie, že sa mohol oprieť o dobrých hercov. Ústredné trio (Ondřej Pavelka, Jakub Prachař, Marek Taclík) je citeľne zohraté z javiska a ich dialógové výmeny majú šťavu. Zaujať vedia aj herci v menších rolách, a to bez ohľadu na to, či majú svoje miesto v prítomnosti (Jiří Schmitzer) alebo len v retrospektívnych záberoch (Tereza Voříšková). V tom vlastne spočíva najväčší prínos adaptácie, ktorú môžu brať fanúšikovia pôvodného diela ako rozšírenú verziu, s hromadou nových bonusových scén. Tí ňou nepoznamenaní si ju môžu užiť takisto, ale mali by vopred vedieť, na čo idú.

Padesatka12 resizePadesátka, Česká republika, 2015
Dĺžka: 97 minút
Réžia Vojtěch KOtek
Scenár: Petr Kolečko
Kamera: Tomáš Syselň
Strih: Tomáš Klímek
Hudba: Viliam Béreš, Patrik Karpentski
Hrajú: Jakub Prachař, Ondřej Pavelka, Marek Taclík, Vilma Cibulková, Tereza Voříšková, Oldřich Kaiser, Jiří Schmitzer, Hana Vágnerová, Jaromír Dulava, Kryštof Hádek, Matěj Ruppert, Vojta Kotek, Jiří Mádl, Otmar Brancuzský a ďalší.
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR:  24. decembra 2015