Chaos na Vianoce (Love the Coopers)

Chaos resizeVianoce nám v obchodoch pripomínajú dobreže nie koncom leta, takže načasovanie filmovej vianočnej komédie  koncom novembra je celkom prijateľné. Názov Chaos na Vianoce (v Čechách ju uvádzajú s titulom Trable oVánocích, kým americký originál si vystačil so zaužívaným záverom vianočného pozdravu Love the Coopers – čiže S láskou Cooperovci) a podtitul „Rodinu si nevyberieš“ vyjadruje dostatočne o čo ide – o tradičné stretnutie početnej a nie najideálnejšej rodiny na vianočné sviatky.

Divák sa postupne dozvie, že stará mama Charlotte (ako vždy skvelá Diane Keaton) zabudla sama na seba, žila iba pre svoje deti a vnúčatá a jej manželstvo so Samom (John Goodman) po štyridsiatich rokoch vychladlo. Chaos3 resizeSpoločne strávené Vianoce majú byť ich posledné. O rodinnej kríze nikto nevie, lebo i keď  si to nepripúšťajú, so svojimi potomkami a ďalšími príbuznými sa vlastne nechápu a vzájomne si predstierajú a klamú. Napríklad dcéra Eleanor (Olivia Wilde) im predstaví ako svojho stáleho priateľa vojaka, s ktorým sa iba v ten deň spoznala v bare na letisku. Syn Hank (Ed Helms), rozvedený otec troch detí tají, že prišiel o prácu a má finančné problémy. Charlottina slobodná a zatrpknutá sestra Ema (Marisa Tomei) skrýva pocit krivdy a ocitne sa v situácii na hranici zákona. Kým otec Charlotty a Emy, dedo Bucky (Alan Arkin), by chcel pomáhať, ale nikto ho nechce počúvať a jedinú spriaznenú dušu nachádza v osamelej servírke Ruby (Amanda  Seyfried). Nehovoriac o citových problémoch vnúčat, či je to päťročná Madison alebo jej starší bratia Bo a dospievajúci Charlie, túžiaci po prvom bozku pod vianočným imelom.

Chaos4 resizeChaos na Vianoce je tretí celovečerný film americkej režisérky Jessie Nelson. Pôvodne pôsobila ako divadelná herečka, neskôr sa dala na písanie scenárov a produkciu. V roku 1994 debutovala ako režisérka celovečerného filmu Corrina, Corrina, v ktorom  Whoopi Goldberg ako gazdiná a opatrovateľka pomáha vdovcovi Rayovi Liottovi s jeho dcérkou, ktorá sa po smrti matky uzavrela do seba. Nakrútila ho podľa vlastného scenára a zároveň ho aj produkovala. Podobne ako v roku 2001 film Volám sa Sam, kde je protagonistom mentálne postihnutý otec, ktorého chcú zbaviť opatrovníctva jeho malej dcérky a Sean Penn bol za titulnú postavu nominovaný na Oscara. Film Chaos na Vianoce sa opäť zaoberá rodinou a privádza na plátno výborných hercov.

Chaos14 resizeLenže, tento raz  malo dôjsť k zmene žánru a uhla optiky, lebo film je označený ako komédia. Zdá sa však, že tu nastal scenáristický problém. Zopár situácii a „hlášok“ či „trápností“ síce vyvolá úsmev, ale protagonisti riešia  väčšinou ťažké a nie zanedbateľné psychické a vzťahové problémy, ktoré sa začali už v ich detstve a pretrvávajú aj v dospelosti a skôr evokujú dojatie. Figúrky, ako napríklad teta, ktorá trpí alzheimerom, pôsobia zas skôr tragikomicky. Nehovoriac o sekvenciach, ktoré neutaja inšpiráciu zo známejších a vydarenejších vianočných  filmových titulov.

Svojím spôsobom je však vtipné, že tvorcovia zverili úlohu Chaos2 resizepozorovateľa a zároveň rozprávača, niekdajšiemu živému vianočnému darčeku, pôvabnému domácemu miláčikovi, nenásytnému psíkovi, čo si však uvedomíte viac - menej až v závere, keď na plátne defiluje viacero štvornohých havkajúcich najlepších  priateľov človeka.Téma a ani spracovanie filmu formou skladačky, v ktorej sa prelínajú  príbehy predstaviteľov rôznych generácií z rodiny i priateľov, navyše v časovom posune, či v predstavách, nie je nič originálne. Podobne, ako občasné delenie plátna, čo však to, čo sa na ňom deje skôr zneprehliadňuje. Divák sa musí  poriadne sústrediť, aby si uvedomil, ktorú postavu vlastne sleduje, prípadne či vystupuje v spomienke z detstva, možno v situácii, ktorú si predstavuje vo fantázii alebo sa odohrala v skutočnosti.

Chaos5 resizeCelé rozprávanie sa rozvíja lineárne, stráca tempo, nehovoriac o stupňovaní napätia a záver je viac ako predvídateľný. Dalo by sa povedať, že Chaos na Vianoce je trochu chaotický. Na druhej strane nechýba isté ironizovanie predvianočného nákupného či kuchynského ošiaľu, kde sa všetko sústreďuje na plný žalúdok a darčeky, ktorými by sme tromfli tých druhých. Bonusom je i fakt, že ide o príbeh, v ktorom  nechýba dôraz na dobré vzťahy medzi ľuďmi a význam rodiny ako nenahraditeľnej hodnoty. Navyše pripomína, že život je krátky a nemali by sme ho zabudnúť žiť, nie sa s ním iba pohrávať.

Chaos9 resizeNech si však po prvom zhliadnutí filmu budete myslieť čokoľvek, nemožno zabudnúť, že vianočné filmy, kde sa úsmev strieda so sentimentom, hodnotí divák osobitnými svojskými kritériami a zahŕňa ich priazňou, o čom sa rok čo rok presvedčujeme nielen v kinách, ale i pri televíznych obrazovkách. Na rozdiel od reality sa totiž v týchto filmoch zákonite všetko dobre skončí, ako v správnej rozprávke pre dospelých, a môžeme si všetci spokojne zaželať: „Šťastné a veselé vianočné sviatky“.

Chaos6 resizeChaos na Vianoce (Love the Coopers), USA,  2015
Dĺžka: 107 minút
Réžia: Jessie Nelson