Spongebob vo filme: Hubka na suchu (The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water)

SpongeBob 2-FF-001Rv2Obľúbený hrdina televízneho seriálu pre mládež ožil už pred jedenástimi rokmi v celovečernom filme, ktorý mal predstavovať dôstojnú rozlúčku, záver šesť rokov trvajúcej televíznej série. Lenže úspech (filmu i seriálu) boli také veľké, že producenti sa rozhodli pokračovať. Ba čo viac - najzapálenejšími fanúšikmi sa ukázali byť americkí stredoškoláci a vysokoškoláci! Pribudli samostatné krátke filmy, dlhé televízne filmy, hudobné albumy, videohry, hračky, tematické zábavné parky, festival fanúšikovských krátkych filmov, sieť rodinných reštaurácií rýchleho občerstvenia - a teraz prichádza celovečerný film, kombinujúci kreslenú animáciu s digitálnou aj so živým svetom - a to celé v 3D!

Od roku 1999 je priateľom detí (bez ohľadu na vek) žltá morská huba v hnedých šortkách – Spongebob, hrdina seriálu spoločnosti Nickelodeon. Jej tvorca Stephen Hillenburg je nielen producent, scenárista, výtvarník a animátor, ale aj morský biológ a obdivovateľ života pod hladinou. SB2-FF-006Spongebob preto nie je len obyčajná animovaná postavička, ale jeho dobrodružstvá vtipne využívajú reálie a fakty. Podstatnejšie však sú jeho naivita, bláznivá odvaha a nezlomný elán. Spravidla vedú k šialeným situáciám, ktoré vychádzajú z anarchizmu klasických animovaných hrdinov. V divokom tempe sa spájajú s popkultúrnymi odkazmi, surreálnymi nápadmi, detinskosťou, doslovnosťou i poetickým nonsensom, prerastajúcim do radostného očisťujúceho dadaizmu – a so zámerne zjednodušenou animáciou. Tento druh zábavy, pravdaže, nemôže vyhovovať každému. No fanúšikov po celom svete je toľko, že ak sa do kín dostane celovečerný film, nemôže netrafiť do čierneho.

SB2-FF-009Spongebob žije v podmorskom meste s poriadne dvojzmyselným menom Bikinová brázda a živí sa kuchtením krabích hamburgerov v reštaurácii u Chrumkavého kraba. Podobne, ako kocúr Oggy večne bojuje proti otravným švábom, jeho večný protivník je Sheldon Planktón z konkurenčného (neúspešného) hamburgerového podniku. Večne a márne sa usiluje Chrumkavému krabovi ukradnúť tajný recept na vychýrené krabburgery. Až napokon recept skutočne zmizne, čo v Bikinovej brázde rozpúta chaos. Vysvitne však, že páchateľom je prešibaný pirát Burgybrada (Antonio Banderas), sprevádzaný kŕdľom utáraných a spievajúcich čajok. Spongebob, majiteľ reštaurácie pán Krabs, Bobov prostoduchý priateľ hviezdica Patrick, zatrpknutý Sépiák a veverička Sandy sa vydajú na dobrodružnú cestu za záchranou nielen receptu a krabburgerov, ale i svojho sveta. Dostanú sa na súš, kde si Burgybrada otvoril plážový bufet a získajú schopnosti hodné superhrdinov… pravda, na Spongebobov šialený spôsob.

SB-01227

Režisér Paul Tibbitt má skúsenosť iba z tvorby kresleného seriálu o Spongebobovi. Scenáristi Glen Berger a Jonathan Abel na seriáli nespolupracovali, zato majú na konte filmy ako Kung Fu Panda, Monštrá vs. Votrelci, Alvin a Chipmunkovia 2 a 3. Spolu vytvorili osobité rozprávanie v rozprávaní. Takmer celé ho poskladali z nie práve najoriginálnejších, už známych a miestami aj ošúchaných prvkov, motívov, zvratov, charakterov. Napriek zbesilému tempu a miešaniu všemožných druhov humoru, rozprávačských štýlov, žánrov i poetík však celok drží pohromade a dejové zvraty sa nevzpierajú logike príbehu. Skôr naopak - aj veci zdanlivo náhodné a nezmyselné napokon nájdu svoje opodstatnenie.

Pod morskou hladinou sa príbeh odohráva v kreslenej podobe, ako poznáme aj z televízneho seriálu. Na suchu kombinuje živých hercov s digitálne animovanými postavičkami. Nenadväzuje na prvý celovečerný film The SpongeBob SquarePants Movie (2004) tak, že by nezasvätený divák prichádzal o veľa, ale ani nič nevysvetľuje. SpongeBob 2-FF-003Oslovuje predsa fanúšikov seriálu, ktorí dôverne poznajú postavičky, ich vzťahy i históriu. A najmä: tých, ktorým tento druh humoru chutí. Pretože najmä „na suchu“ je svet - poskladaný z reality, štylizácie a animácie CGI - skutočne veľmi, veľmi, veľmi bizarný. Ak nie ste obdivovateľom a znalcom Spongeboba, pripravte sa na to, že na vás, na rozdiel od kresleného humoru, môže pôsobiť umelo a ťažkopádne. Ak fanúšikom ste, budete pravdepodobne nadšení tým, ako dôvtipne pretavil poetiku kresleného seriálu do „živej“ akcie.

Problémom pre mnohých môže byť skutočnosť, že kým jedna seriálová epizóda ponúka nanajvýš polhodinu, v kine sa na nás ten mohutný prúd snovej bláznivosti bez prestania či možnosti oddychu valí takmer hodinu a pol. Výdatná dávka aj pre najvyhladovanejších fanúšikov. No i tak je pre priateľov žltej hubky v šortkách návšteva kina radostnou nevyhnutnosťou.
Pre ostatných ani nie.

spongebob a3 sk 0Spongebob vo filme: Hubka na suchu (USA 2015)
The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water