Hurá do praveku! (Dino Time)

dino time hq wallpaper-1920x1080Školák Ernie neposlušnosťou a tvrdohlavosťou ohrozí nielen seba, ale aj kamaráta Maxa a sestru Juliu. Vo svete veľjašterov 65 miliónov rokov pred našou dobou na vlastnej koži zistí, že rešpektovať skúsenejších rozumnejších dospelých sa vyplatí a že je nielen užitočné, ale aj príjemné mať milujúcu rodinu. V juhokórejsko-americkom digitálne animovanom 3D filme Hurá do praveku! Dva roky po videopremiére v USA ho na plátna slovenských kín prináša distribučná spoločnosť Intersonic.

Aj na Slovensku kiná podľahli svetovému trendu a z komorných kultúrnych ustanovizní v centrách miest sa premenili na obrie strediská masovej zábavy v predmestských obchodných domoch. To však neznamená, že začali rešpektovať bežné pravidlá trhu a tovaru. V obchode sa kvalita tovaru odzrkadľuje v cenách. Značkový a kvalitný tovar je drahší ako veľkosériovo vyrábané produkty no name. Nikto nečaká, že tenisky kúpené za babku u Číňana vydržia roky. Filmy, uvádzané v mnohosálových predmestských veľkokinách však majú jednotné vstupné bez ohľadu na to, či ide o závažné umelecké dielo, trhák s tristomiliónovým rozpočtom alebo ázijský partiový produkt. A tomu naši obchodníci s filmovou zábavou jednoducho nedokážu odolať. Zníženú kvalitu za plné ceny nám najčastejšie podsúvajú v podobe rodinných alebo detských animovaných filmov. Mnohé z nich ani sami tvorcovia nesmerovali na veľké plátna. Vznikli s nízkym rozpočtom ako cvičenia animátorov a ukážky technologickej vyspelosti menších národných kinematografií, spravidla pre potreby televízií a lowcostovej videodistribúcie, ale slovenská rodinka cez víkend za vstupné na ne pokojne vydá i sumu, ktorá by stačila na kúpu značkového prehrávača DVD.

Dino-Time-061www.baseheadart.comPreto popri špičkových rodinných animovaných filmoch štúdií Pixar, DreamWorks, Sony Pictures Animation či Aardman ponúkajú slovenské kiná za rovnaké vstupné aj animované filmy belgické, španielske či juhoafrické, ktoré sú často po formálnej i obsahovej stránke len slabými napodobeninami amerických vzorov. Krátko po kórejsko-americkom animovanom filme Veľká oriešková lúpež, určenom v USA do videodistribúcie, prichádza ďalší produkt spolupráce amerických dolárov a juhokórejskej pracovnej sily. Tentoraz nielenže v USA určený na DVD, ale k nám sa dostáva až dva roky po jeho uvedení do predaja, teda v čase, keď ho už mohol vidieť naozaj každý, kto chcel.

Príznačné je, že o snímke Dino Time, uvádzanej u nás ako Hurá do praveku! sa nedozvieme podrobnosti ani na internetovej stránke slovenského distributéra. Obsadenie slovenského dabingu je zrejme prísne tajná skutočnosť celoštátneho dosahu. Podarilo sa nám vypátrať aspoň toľko, že na scenári sa podieľala rôznorodá štvorica autorov Adam Beechen, James Greco, Jae Woo Park, Zachary Rosenblatt, ktorí majú skúsenosti s lacnými pokračovaniami úspešných filmov, komediálnymi seriálmi, ale aj televíznymi programami pre predškolákov.

Dino-Time-7Snímku vyrobila kórejská spoločnosť CJ E&M Pictures ako demonštrátor digitálnej technológie 3D. Americkým partnerom bola nezávislá hollywoodska spoločnosť Myriad Pictures. Produkt má dokonca i dvoch režisérov. Kórejčan Yoon-suk Choi pracoval na viacerých kórejských televíznych seriáloch a na poli celovečerného animovaného filmu debutoval. Americký režisér John Kafka má bohatú prax ako televízny animátor (Garfield, Chipmunkovia, Addamsovci, Teenage Mutant Ninja Turtles, Muži v čiernom). Pre Walt Disney Company pracoval na videopokračovaniach príbehov myšiaka Mickeyho, Popolušky aj macka Pú. Kľúčová je však jeho spolupráca na réžii kresleného televízneho seriálu Dino Babies. Šlo o lacnú napodobeninu kreslenej série Krajina dávnych vekov – kanadsko-švajčiarske prostoduché a pestrofarebné príhody veľjašterích mláďat, určené divákom najútlejšieho veku. Veď námet bol dielom tvorcov povestných Teletubbies! Každá časť bola verziou niektorej zo známych klasických rozprávok, bájí, legiend či filmových dobrodružstiev.

Dino-Time-219www.baseheadart.comHurá do praveku! má v sebe z Dino Babies mnohé. Jednoduchý príbeh s tradičnými figurkami, gýčové jasavé pestré farby, čierno-biele delenie dobra a zla, minimum násilia, vzdelávací i výchovný aspekt. Príbeh výdatne čerpá najmä z filmov a sérií Späť do budúcnosti, Miláčik, zmenšil som deti, Jurský Park a nesie sa v znamení absolútnej politickej korektnosti. Neposlušný belošský chlapec Ernie Fitzpatrik žije v meste Terra Dino, ktoré na spôsob animáku Autá vzhľadom všemožne exploatuje motív veľjašterov a ich kostier. Sestra Julia sa zabáva dokumentovaním Ernieho výčinov a žalovaním prísnej mame Sue, ktorá je presvedčená, že vie vychovávať deti, hoci žijú sami bez otca. Ernieho najlepší kamarát, počerný Hispánec Max, zasa žije bez mamy sám s otcom – roztržitým vynálezcom dr. Santiagom.

Dino-Time-desktop-wallpaperErnie je neposlušný, drzý (čiže zákonite ryšavý) a všemožne sa usiluje vyhýbať trestom prísnej matky, takže keď má domáce väzenie, ujde cez okno obdivovať nový, ešte nedokončený vynález dr. Santiaga – nefungujúci stroj času. Biely stroj vajcovitého tvaru začne zhodou okolností fungovať práve vo chvíli, keď v ňom sedia Ernie, Max a Julia. Transportuje ich desiatky miliónov rokov do minulosti. Vynorí sa uprostred veľjašterieho hniezda a v rámci zachovania hmoty prenesie do budúcnosti na svoje miesto dinosaurie vajce. Zdesené deti sledujú, ako sa k nim blíži Tyranosaurus Rex. Teda... veľká cukríkovo ružová vysmiata tyranosauria samička – mamička Tyra. Nazdáva sa, že deti sú jej mláďatá a je odhodlaná všemožne ich chrániť.

Minulosť je plná roztomilých a komických dobráckych jašterov, no sú tu i odporní a zlí plazi rodu Sarcosuchus a ich popletení pravtáči lokaji ichtyornisovia. V príbehu tohto druhu, samozrejme, nemôže chýbať motív sopiek, zemetrasení a všeobecnej skazy na prahu Veľkého vymierania druhov. Našťastie mama Sue a tatko Santiago zasiahnu v pravú chvíľu.

dino time 4Jednoduchý príbeh a detinský obraz á la Teletubbies dokonale ladia. Osviežením je viacero komických figúrok a v pôvodnom znení i obsadenie, keď sarcosuchov narozprávali bratia Baldwinovci a Tyru Melanie Griffith, no i tak sa 82 minút ukrutne vlečie i dospelému divákovi, o škôlkaroch ani nehovoriac. Pre rodičov nechýba zopár citácií, no nie sú využité nijako objavne ani vtipne. Obraz je mohutne štylizovaný a zbavený všetkého nepodstatného, bez detailov a podrobností. Spolu s animáciou pripomína staršie videohry. Humor, presne ako postavičky a príbeh, je vyskladaný zo samých klišé. Zjavne ráta s tým, že diváci útleho veku nemajú s čím porovnávať, lenže ignoruje fakt, že dnešné deti odmalička vyrastajú na Toy Story, Shrekovi a Dobe ľadovej.

Na DVD, prikladanom zdarma k novinám a časopisom, alebo ponúkanom za euro, by Hurá do praveku! predstavoval pre publikum aspoň aký-taký prínos. Návšteva kina síce nenahnevá ani neurazí, za plné vstupné však môže byť prínosná leda tak pre distributéra. Ak si ju odpustíte, nielenže usporíte, ale vyhnete sa aj trápnemu pocitu draho premárneného času. Skúste namiesto toho ísť s deťmi na prechádzku, alebo zahrať sa.

dino time 6Hurá do praveku!
Dino Time
USA-Južná Kórea 2012