Prežijú len milenci (Only Lovers Left Alive)
Upíri sú v móde. Ale najnovší filmový príspevok k tejto téme, ktorý do našich kín priniesla koncom apríla distribučná spoločnosť Continental film by ste v Bratislave márne hľadali napríklad v multiplexoch, ešte tak v špecializovaných menších kinách. Darmo, asi sa nepredpokladá, že náš divák má záujem aj o tzv. artový film - a za taký by sa dal označiť film Prežijú len milenci - opus kultového režiséra Jima Jarmuscha (1953).
Tento popredný americký režisér, ktorý tradične nakrúca podľa vlastného scenára a vyskúšal si aj ako chutí chlebíček herca, kameramana, či hudobného skladateľa, chcel byť vraj pôvodne spisovateľom a na univerzite študoval literatúru , až neskôr absolvoval newyorskú filmovú školu. Ako režisér, scenárista a hudobný skladateľ debutoval v roku 1980 titulom Trvalé prázdniny. Dnes má na konte skoro dve desiatky filmov, z ktorých každý vzbudil zaslúženú pozornosť – viac však u kritiky ako širokého publika. Z diváckeho hľadiska možno za najkomunikatívnejšie tituly považovať napríklad poviedkovú Noc na zemi (1991), tri časti projektu Káva a cigarety (1986,1989 a 2003) a Zlomené kvety (2005). Upíria romanca Prežijú len milenci (2013) však medzi ne nepatrí. Možno aj preto trvalo niekoľko rokov, kým sa podarilo Jarmuschovi získať financie na nakrúcanie v prvom rade od európskych producentov.
V úvode filmu spoznávame protagonistov - manželskú dvojicu upírov. Prežili storočia, sú unavení zo seba i zo svojho spôsobu existencie, a tak sa rozchádzajú a schádzajú. Hudobník Adam (Tom Hiddleston) žije v studenom, snehom zaviatom a ľuďmi opustenom Detroite (americký symbol ekonomickej krízy súčasnosti) so svojou zbierkou hudobných nástrojov, hudobnými nápadmi a spomienkami na hodnoty minulosti. Jeho manželka Eva (pôvabná, duchovne prežiarená Tilda Swinton), ktorá miluje literatúru a rada o nej debatuje s priateľom a súkmeňovcom Christopherom Marlowom (John Hurt), dala prednosť teplu marockého prístavu Tanger. Keď však z telefonátov vycíti Adamovu depresiu na hranici samovraždy, vyberie sa za ním, aby mu dodala energiu a chuť do života. Netuší, že ich vzápätí navštívi jej sestra – živočíšna Ava (Mia Wasikowska) a osudovo zasiahne do ich jestvovania.
V dialógoch zaznieva rad narážok na osobnosti, ktoré počas svojej dlhej existencie stretli. Medzi najzaujímavejšie patrí pohrávanie sa s teóriou, že Shakespearovo dielo vytvoril vlastne Christopher Marlowe. Vôbec – citácia niektorých mien a súvislosť udalostí vyvoláva u poučeného diváka neraz úsmev až hlasný smiech – a nemusí ísť len o doktora Fausta či biblické mená hrdinov. Občas je to i úsmev, ako sa vraví cez slzy, keď Adam ukazuje Eve, že niekdajšie veľkolepé divadlo vystriedalo parkovisko a všetko smeruje ku skaze lebo spoločnosť nepočúva tých, čo varujú. Alebo keď vidíme ako ochotne každý predáva všetko a neuvedomuje si hodnoty toho, čo bolo a je - či je to lekár, ktorý predáva krv, alebo rockový nadšenec (Anton Yelchin), ktorý zháňa veci pre Adama. Inšpiratívne môže pôsobiť moment, v ktorom Eva vyčíta Adamovi, že je posadnutý sám sebou, namiesto toho, aby skutočne žil, tvoril, priatelil sa, myslel na iných a hoci aj tancoval...
Svojskú kapitolu tvorí hudba Jozefa van Wisema, v ktorej sa prelínajú odkazy na džez i klasiku či orient v kombinácii s pôsobivou kamerou Yoricka Le Sauxa. Prvé zábery tvorí pohľad na otáčajúcu sa platňu na gramofóne a cez ňu vnímame po prvý raz aj dvojicu protagonistov. Platňa sa krúti, svet sa krúti, čas sa rúti?. Keďže hrdinami story sú upíri, ktorým denné svetlo ubližuje, celý dej sa odohráva v noci (ulice a uličky v umelom osvetlení, svietidlá v domoch, svetlo krásnych tiel), keď sa môžu vybrať na prechádzku alebo za potravou. Nikoho však neprepadávajú, lebo krv ľudí je často nebezpečne kontaminovaná. Radšej si ju ilegálne kupujú „čistú“ v nemocnici. Lenže, dokedy?
A ešte vážnejšia nota zaznie, keď sa Adam spytuje: Koľko vody obsahuje a potrebuje naše telo? Koľko nám jej poskytne príroda? Ešte ľudia bojujú o naftu, alebo už o vodu? Či: Prečo to ľudia vždy zbabrú? Prečo si veci uvedomia vždy, až keď je už neskoro a nič sa nedá robiť?
Jarmusch nakrútil zaujímavý provokatívny film, ktorý má niekoľko úrovní a pre široké publikum nie je príliš zrozumiteľný. Je problematické prerozprávať už len samotný príbeh filmu Prežijú len milenci. Nejde totiž natoľko o to, čo sa deje, ale ako, o atmosféru a pocity. O metaforu ľudského osudu a rodu. A možno aj o to, že krv nie je voda a čo s dušou, keď ju zmáha smäd?
Prežijú len milenci (Only Lovers Left Alive), USA, Nemecko, Veľká Británia, Francúzsko, Cyprus – 2013
Dĺžka: 123 minút
Réžia: Jim Jarmusch
Scenár: Jim Jarmusch
Kamera: Yorick Le Saux
Hudba: Jozef van Wissem
Hrajú Tom Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska, John Hurt, Anton Yelchin, Jeffrey Wright a iní
Premiéra v SR: 24. apríla 2014
Foto: Continental film