Ostrov (The Island)

ostrov  o02Bulharsko-švédsky film Ostrov (2011) sa začína veštením z karát. Amatérsky jasnovidec prezrádza hlavnému hrdinovi, že sa v ňom skrýva niekoľko nepriznaných bytostí, a poučuje ho, aby - ak chce žiť naplno -  zabudol na rozum a dal priestor srdcu. Súdiac podľa výsledku, týmto pravidlom sa neriadil iba tridsiatnik Daneel, ale aj jeho tvorca, scenárista a režisér Kamen Kalev.

Najprv to vyzeralo sľubne ako typický dovolenkový film, vhodný pre toto ročné obdobie. Dvojica tridsiatnikov, ktorá žije v Paríži a funguje vo vášnivom vzťahu už štyri roky, sa vyberie na dovolenku do Bulharska, ktorú napriek nevôli partnera presadí nežnejšia polovička páru. Až na mieste sa Sophia dozvie, že Daneel sa v tejto krajine narodil a žil prvých desať rokov v sirotínci. Po šoku z preplnenej pláže odídu na malý ostrov v Čiernom mori, ktorý nespĺňa predstavy o ideálnej relaxačnej destinácii nielen svojím skromným vybavením, ale najmä prítomnosťou záhadných obyvateľov, zrejme sezónnych robotníkov.

ostrov 0o1Nespokojnosť Sophie a nepokoj Daneela, vyvolaný návratom frustrujúcich spomienok, vyústi do krízy mileneckého vzťahu, skomplikovaného ženinou ťarchavosťou,  ktorý sa zdanlivo končí jej odchodom z ostrova i z krajiny. Opusteného Daneela pohltia spomienky, fantazijné predstavy a morbídne sny, ktoré sú súčasťou jeho hľadania vlastnej identity. Nad príbehovou líniou, aj doteraz len náznakovou, začína prevládať psychologická dráma, ktorá by možno diváka väčšmi oslovila, keby bola lepšie motivovaná, nielen náhle prebudeným symptómom opusteného dieťaťa, a keby bol hrdina sympatickejší. Pri absencii súcitu s dospelým mužom, ktorý sa správa ako nezrelý pubertiak, sa k slovu hlási nuda. Našťastie však Daneel napokon nájde duševnú rovnováhu a radostne telefonuje Sophii, aby vyjadril potešenie z očakávaného potomka. Telefonát však nedokončí, ostrým strihom sa ocitne v novej životnej situácii a diváci v inom filme.

ostrov 01Hrdina sa zúčastní na castingu do pamätnej televíznej reality show Big Brother, pre ktorú si vytvorí postavu mentálne retardovaného bezdomovca Toška. (Pozorný divák možno postrehne, že tak sa volala svojrázna figúrka, ktorá oslovila dvojicu na burgaskom letisku so žiadosťou o cigaretu a dva leva.) Psychodráma je zabudnutá, pred nami sa rozvíja satira na súčasný kult televíznej obrazovky, aktérov i tvorcov spomínaných „realít“, na ktorej sa dá aj zasmiať. Smutnejší podtext má vstup Sophie do tejto relácie, ktorá v ňom oprávnene vidí jedinú možnosť, ako sa dostať k svojmu „schizofrenickému“ partnerovi. Film sa však ešte stále nekončí, pribudne záhadné zmiznutie populárneho Toška – Daneela, ktorý stihol obdarovať svojich spolubývajúcich v televíznej vile i narastajúci počet divákov niekoľkými komplikovanými úvahami o súčasnom svete a mieste človeka v ňom, zaznie aj biblický motív, spojený s aktuálnymi Vianocami a blížiacim sa Sophiiným pôrodom, aby sme sa v závere stretli s  novou hrdinovou identitou, tentoraz úspešného športovca – cyklistu. Zdá sa, že keby sa na plátne objavil sám Sagan, už by to nikoho neprekvapilo...

ostrov IMG 3259Scenárista a režisér Kamen Kalev (narodený r. 1975 v Burgase, absolvent štátnej filmovej školy La Fénnis v Paríži, ktorý po nakrúcaní videoklipov a reklám debutoval r. 2009 filmom Hrať svoju hru – Iztochni piesi,  portrétom dvoch bratov, ktorí stratili životné ambície, uvedeným na festivale v Cannes) chcel zrejme svojím druhým celovečerným filmom Ostrov vypovedať veľa o peripetiách partnerských vzťahoch, o prepojení prítomnosti s minulosťou, o etickej kríze súčasného sveta a nadvláde peňazí v ňom, ale nedokázal hierarchizovať a následne pospájať jednotlivé témy tak, aby vytvorili konzistentný, zmysluplný celok. Preto jeho film vyvoláva dojem, že ide o niekoľko postupne vyrozprávaných príbehov, ktoré majú len málo spoločného. K získaniu dobrého dojmu nepomohlo ani obsadenie pôvabnej francúzskej modelky a herečky Laetitie Casty (1978, filmy Asterix a Obelix, Gainsbourg, Smrteľné lži), ktorá sa pred kamerou správala prirodzene a sympaticky, ani angažovanie dánskeho herca Thure Lindhardta (1974, filmy Pelle Dobyvateľ, Anjeli a démoni, osobitné znamenie – plynulá znalosť šiestich jazykov), ktorý sa snažil vyjadriť všetky citové poryvy svojho rozorvaného hrdinu, no najlepšie sa mu darilo v komickej polohe. Kamera  využívala hojne fotogenickosť Čierneho mora, ktoré občas „zahralo“ aj v dramatickom kontexte (scéna podmorského milovania dvojice počas idylického začiatku dovolenky a podobná scéna pokusu o takmer utopenie partnerky v období vrcholiacej krízy).

ostrov posterNiekto z internetovej diskusie k filmu označil Ostrov za „mysteriózny úlet“, päť stoviek respondentov rešpektovaného portálu IMDb mu prisúdilo rating 4,9 (z možných 10 bodov). Škoda, že snímka nesplnila to, čo sľubovala v prvých minútach: príjemný filmový zážitok, pre ktorý sa oplatí ísť do kina.

Ostrov (The Island), Bulharsko/ Švédsko, 2011
Scenár, réžia, produkcia: Kamen Kalev
Kamera: Julian Atanasov