Jack Reacher: Posledný výstrel (Jack Reacher)

Jack resizeVolá sa Jack Reacher a zo začiatku ho sledujeme očami uchvátených žien. Pre snajpera so štyrmi vraždami na krku je jeho meno magickým heslom. Práve neuveriteľnosť hlavnej postavy je slabinou celého filmu režiséra Christophera McQuarrieho Jack Reacher: Posledný výstrel.

Hrdina z bestsellerov spisovateľa Lee Childa vstúpil na plátna kín a  pokiaľ  budú tržby uspokojivé, čaká nás ešte pekných pár pokračovaní. Je to dobrá správa? V podstate áno, pretože Child detektívne thrillery písať vie a príbeh Posledného výstrelu nie je až taký hlúpy. Režisér Christopher McQuarrie nakrútil síce poctivý film, ale pôsobí Jack 7 resizestaromódne, scény sú dlhé, pomaly gradujú. Veľa sa strieľa z ostreľovačských pušiek a režisér nás nechá vychutnať si precízne mierenie, kým, konečne, zaznie výstrel.  Úvod je strhujúci - chladnokrvne nasnímaný masaker a rýchle vyšetrovanie. Potom na scénu prichádzajú dve postavy, ktoré sa z drsnej poetiky vymykajú - plavovlasá advokátka a bývalý armádny vyšetrovateľ, nepolapiteľný a mýtický Jack Reacher.

Jack 4 resizePokiaľ sú ostatné postavy uveriteľné, alebo majú zvláštnu charizmu, Rosamund Pike a Tom Criuse sú skôr vlastnými karikatúrami. Je jedno, ako charakterizuje svojho hrdinu Child, jeho filmovým  predstaviteľom musí byť hviezda s potenciálom vysokých tržieb, teda Tom Cruise. Jeho Reacher nosí prosté oblečenie a požíva prosté jedlo (žiadne značkové handry a zeleninový šalát). Päťdesiatnik Cruise nemá jedinú vrásku, či šedivý vlas! Drsní chlapi, ktorí vlastnia len dve flanelové košele, obvykle nepoužívajú botox a Jack 3 resizefarbu na vlasy. Sú vráskaví a, aj keď je to dnes nekorektné, fajčia a slopú. Tento hrdina i film sú old schol, Cruisov Reacher drsného muža iba úporne predstiera. Rosamund Pike by svoje veľké oči skôr uplatnila ako dáma v ohrození, no odvážnej advokátke, s komplikovaným vzťahom k vlastnému otcovi, však nedodávajú príliš múdry výraz. Navyše aj dlhé pohľady, ktoré si tento párik odovzdáva v každej scéne, sú smiešne a ešte dlhšie dialógy, ktorými sa vyznačuje prvá hodina filmu, sú po čase nudné.

Už dávnejšie som si všimla že Tom Cruise má menšiu charizmu ako predstavitelia menších Jack 6 resizerolí. Napríklad v Minority Report ho do vrecka strčil Colin Farrell a v Poslednom samurajovi Ken Watanabe. V poslednom výstrele je snajper Jai Courtney viac sexy, Robert Duvall vo svojich piatich scénach vytvoril skvelú figúru a z výkonu Wernera Herzoga mrazí. Tom Cruise sa iba snaží. Realizácia filmu je nevyrovnaná, do poctivých scény, skoro ako z klasického westernu, so skvelými vedľajšími postavami, sa vmiešavajú  „geniálne“ dedukcie a na obdiv je vystavená aj zbytočná heroickosť. Film miestami zhadzuje sám seba a divák má problém uveriť až tak za vlasy pritiahnutému príbehu.

Tom Cruise je najdrahšou položkou tohto diela a návnadou pre divákov. Film za túto hviezdu zaplatil príliš veľkú cenu.

Jack 5 resizeJack Reacher: Posledný výstrel (Jack Reacher), USA, 2012
Réžia: Christopher McQuarrie