Pí a jeho život (Life of Pí)
Základom dobrého filmu býva zvyčajne dobrý príbeh. Možno aj preto filmári tak často siahajú po úspešných literárnych predlohách. Výnimkou nie je ani Ang Lee (1954), jeden zo svetovo najuznávanejších a najoceňovanejších amerických režisérov a producentov, ktorý sa neraz dáva inšpirovať literatúrou. Pri svojom najnovšom opuse Pí a jeho život siahol po rovnomennej knihe kanadského spisovateľa Yanna Martela (1963).
Kniha vyšla v roku 2001, získala rad literárnych ocenení, medzi nimi i prestížnu britskú Man Booker Prize a preložili ju do viac ako štyridsiatich jazykov. (V slovenčine vyšla pod názvom Plavba s tigrom.) Dlho sa však o nej hovorilo ako o nesfilmovateľnej. O to viac príjemne prekvapuje jej filmová verzia. Jej tvorca Ang Lee - rodák z Taiwanu, absolvent univerzitného štúdia divadelnej réžie ma univerzite v Illinois a neskôr filmovej produkcie na newyorskej univerzite, získal medzinárodný úspech už svojím prvým filmom Tlačiť rukami (1992) a druhý film Svadobná hostina (1993) mu vyniesol popri iných cenách, nomináciu na Oscara. Viacnásobné medzinárodné ocenenia sa spájajú aj s titulmi ako Rozum a cit (1995), Ľadová búrka (1997), Tiger a drak (2000), za ktorý získal Oscara ako najlepší cudzojazyčný film, Skrotená hora (2005), za ktorú si odniesol Oscara za réžiu, Túžba, opatrnosť (2007) alebo Zažiť Woodstock (2009). Film Pí a jeho život (2012) je jeho trinástym opusom a prvým v technológii 3D.
Scenárista David Magee Martelovu románovu predlohu čiastočne zjednodušil, vzdal sa niektorých motívov, nehovoriac o filozofických úvahách, ale dodržiava pôvodnú dejovú os: spisovateľ hľadá inšpiráciu a v Montreali sa s ňou stretne v podobe neuveriteľného príbehu indického prisťahovalca Pí Patela (v súčasnosti ho stvárňuje Irrfan Khan, v spomienkách ako chlapca Ayush Tandon, kým rozhodujúcu postavu sedemnásťročného mladíka vytvoril strhujúco Suraj Sharma). Ich rozhovor rámcuje či posúva dej. Dozvieme sa, ako prišiel Pí k svojmu menu Piscin Militor podľa francúzskeho bazénu, pre ktoré sa mu
spolužiaci vysmievali, a ako si poradil s jeho skrátením na matematický symbol Pí. I o tom, ako sa narodil a vyrastal spolu s matkou (Tabu), starším bratom Ravim v zoologickej záhrade , ktorú vlastnil ich otec (Adil Hussain) v juhoindickom meste Poduččéri. Koncom sedemdesiatych rokov sa rodina rozhodla vysťahovať do Kanady aj so zvieratami. Peniaze z ich predaja im mali umožniť nový začiatok. Lenže japonská nákladná loď, na ktorej sa viezli, stroskotala a Pí sa zrazu ocitol v záchrannom člne spolu so zebrou, hyenou, orangutánom Bublinkou a bengálskym tigrom menom Richard Parker. Nakoniec zostali iba s tigrom a na oceáne prežili 227 dní, kým ich osud nenasmeroval na pobrežie Mexika...
Stalo sa – nestalo? Japonskí úradníci, ktorí vyšetrujú potopenie lode a vypočúvajú chlapca v nemocnici v Mexiku, si vypočujú ešte jednu verziu, kde sa v člne s ním neocitli zvieratá, ale jeho matka, zranený japonský námorník a sadistický kuchár ( prekvapujúci Gérard Depardieu v epizóde). Nakoniec sa však rozhodnú prijať verziu s tigrom ako prijateľnejšiu a menej drastickú.
Martel i Ang hovoria o našom problematickom vzťahu k prírode, zvieratám, ale i ľuďom okolo nás. Dotýkajú sa provokatívnych tém ako je vzťah k náboženstvu: Pí, ktorý vyrastá v podstate v ateistickej rodine, hľadá vieru a je napríklad presvedčený, že môže byť rovnako dobrý hinduista, kresťan, moslim, či žid. Odmieta vybrať si, veď Boh je iba jeden a on ho chce iba milovať.
Ak by si náhodný divák, pod vplyvom ukážok, vybral tento film ako prvoplánové rozprávanie o chlapcovi a tigrovi, bude sklamaný. Aj keď úvodné zábery zvierat a rozihrané titulky (napríklad niektoré písmenká šantia v rytme skokov opíc a podobne) naznačujú iný uhol pohľadu. Tvorcovia priznávajú, že pre tigrieho hrdinu Richarda Parkera mali až štyri fyzické predlohy, ale i tak dostali poriadne zabrať počítačoví animátori a trikoví špecialisti. Lebo, ako znie jedna z lekcii, ktorú dostal Pí od otca, divé zviera nie je priateľom a chlapec prežije možno i preto, že si to neprestáva uvedomovať. O čom je však film, ak nie o priateľstve predstaviteľov dvoch druhov? Je to intímna dráma muža, ktorý stratil všetko, aby nakoniec našiel seba? Je to o krutosti a nádeji? O statočnosti, s ktorou sa musíme stavať výzvam života? Alebo o hľadaní viery a lásky? O hľadaní duchovna a Boha? Odpovede si musí každý nájsť sám v sebe.
Neviem, nakoľko je dnešný filmový divák ochotný pristúpiť na túto hru a aspoň na chvíľu, povedané s istou dávkou pátosu, hľadať v sebe nekonečno vesmíru. Čo sa však týka filmu Pí a jeho život, bez ohľadu na to, či ide o sny alebo realitu, blúznenie a fikciu, nádherné obrazy oceánu a nočnej i dennej oblohy očaria. Skladačka útržkov spomienok, slová, ktoré sa vracajú k svojmu pôvodnému významu, oslovujú. Ide vlastne o metaforický príbeh v príbehu. Ang Lee ho dokázal svojím filmárskym majstrovstvom pôsobivo vizualizovať a priblížiť vnímaniu každého, kto je ochotný otvoriť sa emocionálnemu zážitku.
Pí a jeho život (Life of Pí), USA, 2012
Dĺžka: 127 min.
Réžia: Ang Lee
Scenár : David Magee, Yann Martel
Kamera: Claudio Miranda
Výtvarník: David Gropman
Strih: Tim Squyres
Hudba: Mychael Danna a Bombay Jayashri
Hrajú: Irrfan Khan, Gérard Depardieu, Suraj Sharma, Rafe Spall, Tabu, Adil Hussain, Ayush Tandon a ďalší
Premiéra v SR: 20.12.2012
Foto: Bontonfilm