Pí a jeho život (Life of Pí)

Pí a život 2 resizeZákladom dobrého filmu býva zvyčajne dobrý príbeh. Možno aj preto filmári tak často siahajú po úspešných literárnych predlohách. Výnimkou nie je ani Ang Lee (1954), jeden zo svetovo najuznávanejších a najoceňovanejších amerických režisérov a producentov, ktorý sa neraz dáva inšpirovať literatúrou. Pri svojom najnovšom opuse Pí a jeho život siahol po rovnomennej knihe kanadského spisovateľa Yanna Martela (1963).

Kniha vyšla v  roku 2001, získala rad literárnych ocenení, medzi nimi i prestížnu britskú Man Booker Prize a preložili ju do viac ako štyridsiatich jazykov. (V slovenčine vyšla pod názvom Plavba s tigrom.) Dlho sa však o nej hovorilo ako o nesfilmovateľnej. O to viac  príjemne prekvapuje jej filmová verzia. Jej tvorca Ang Lee - rodák z Taiwanu, absolvent univerzitného štúdia divadelnej réžie ma univerzite v Illinois a neskôr filmovej produkcie na newyorskej univerzite, získal Pí a život 5  resizemedzinárodný úspech už svojím prvým filmom Tlačiť rukami (1992) a druhý film Svadobná hostina (1993) mu vyniesol popri iných cenách, nomináciu na Oscara. Viacnásobné  medzinárodné ocenenia sa spájajú  aj s titulmi ako Rozum a cit (1995), Ľadová búrka (1997), Tiger a drak (2000), za ktorý získal Oscara ako najlepší cudzojazyčný film, Skrotená hora (2005), za ktorú si odniesol Oscara za réžiu, Túžba, opatrnosť (2007) alebo Zažiť Woodstock (2009). Film Pí a jeho život (2012) je jeho trinástym opusom a prvým v technológii 3D.

Pí a život 4  resizeScenárista David Magee Martelovu románovu predlohu čiastočne zjednodušil, vzdal sa niektorých motívov, nehovoriac o filozofických úvahách, ale dodržiava pôvodnú dejovú os: spisovateľ hľadá inšpiráciu a v Montreali sa  s ňou stretne v podobe neuveriteľného príbehu indického prisťahovalca Pí Patela (v súčasnosti ho stvárňuje Irrfan Khan, v spomienkách ako chlapca Ayush Tandon, kým rozhodujúcu postavu sedemnásťročného  mladíka vytvoril strhujúco Suraj Sharma). Ich rozhovor rámcuje  či posúva dej. Dozvieme sa, ako prišiel Pí k svojmu menu Piscin Militor podľa francúzskeho bazénu, pre ktoré sa mu Pí a život  6 resizespolužiaci vysmievali, a ako si poradil s jeho skrátením na  matematický symbol Pí. I o tom, ako sa narodil a vyrastal spolu s matkou (Tabu), starším bratom Ravim v zoologickej záhrade , ktorú vlastnil ich otec (Adil Hussain) v  juhoindickom meste  Poduččéri. Koncom sedemdesiatych rokov  sa rodina rozhodla vysťahovať do Kanady aj so zvieratami. Peniaze z ich predaja im mali umožniť nový začiatok. Lenže japonská nákladná loď, na ktorej sa viezli, stroskotala a Pí sa zrazu ocitol v záchrannom člne spolu so zebrou, hyenou, orangutánom Bublinkou a bengálskym tigrom menom Richard Parker. Nakoniec zostali iba s tigrom a na oceáne  prežili 227 dní, kým ich osud nenasmeroval na pobrežie Mexika...

Pí a život 3 resizeStalo sa – nestalo? Japonskí úradníci, ktorí vyšetrujú potopenie  lode a vypočúvajú  chlapca v nemocnici v Mexiku, si vypočujú ešte jednu verziu, kde sa v člne s ním neocitli zvieratá, ale  jeho matka, zranený japonský námorník a sadistický kuchár ( prekvapujúci Gérard Depardieu v epizóde). Nakoniec sa však rozhodnú  prijať verziu s tigrom ako prijateľnejšiu a menej drastickú.

Martel i Ang hovoria o našom problematickom vzťahu k prírode, zvieratám, ale i ľuďom okolo nás. Dotýkajú sa provokatívnych tém ako je Pí a život 6 resizevzťah k náboženstvu: Pí, ktorý vyrastá v podstate v ateistickej rodine, hľadá vieru a je napríklad presvedčený, že môže byť rovnako dobrý hinduista, kresťan, moslim, či žid. Odmieta vybrať si, veď Boh je iba jeden a on ho chce iba milovať.

Ak by si  náhodný divák, pod vplyvom ukážok, vybral tento film ako  prvoplánové rozprávanie o chlapcovi a tigrovi, bude sklamaný. Aj keď úvodné zábery zvierat a rozihrané titulky Pí  a život  7 resize(napríklad niektoré písmenká šantia v rytme skokov opíc a podobne) naznačujú iný uhol pohľadu. Tvorcovia priznávajú, že pre tigrieho hrdinu Richarda Parkera mali až štyri fyzické predlohy, ale i tak dostali poriadne zabrať počítačoví animátori a trikoví špecialisti. Lebo, ako znie jedna z lekcii, ktorú dostal Pí od otca, divé zviera nie je priateľom a chlapec prežije možno i preto, že si to neprestáva uvedomovať. O čom je však  film, ak nie o priateľstve predstaviteľov dvoch druhov? Je to intímna dráma muža, ktorý stratil všetko, aby nakoniec našiel seba? Je to o krutosti a nádeji?  O statočnosti, s ktorou sa musíme stavať výzvam života? Alebo o hľadaní viery a lásky? O hľadaní duchovna  a Boha? Odpovede si musí každý  nájsť sám v sebe.

Pí a život resizeNeviem, nakoľko  je dnešný filmový divák ochotný pristúpiť na  túto hru a  aspoň na chvíľu, povedané s istou dávkou pátosu, hľadať v sebe  nekonečno vesmíru. Čo sa však týka filmu Pí a jeho život, bez ohľadu na to, či ide o sny alebo realitu, blúznenie a fikciu,  nádherné obrazy oceánu a nočnej i dennej oblohy očaria. Skladačka útržkov spomienok, slová, ktoré sa vracajú k svojmu pôvodnému významu, oslovujú. Ide vlastne o  metaforický príbeh  v príbehu. Ang Lee ho dokázal svojím filmárskym majstrovstvom pôsobivo vizualizovať a priblížiť vnímaniu každého, kto je ochotný  otvoriť sa emocionálnemu zážitku.

Pí a život 8Pí a jeho život (Life of Pí), USA,  2012
Dĺžka: 127 min.
Réžia: Ang Lee