Atlas mrakov (Cloud Atlas)
Nie vždy si to uvedomujeme, ale zdá sa, že všetko súvisí so všetkým. Všetko má svoju príčinu a následok, čiže naše bytie, činy, skutky môžu byť prepojené časom a priestorom. Z tejto premisy vychádza svetový bestseller - nekonvenčný postmoderný sci-fi román britského spisovateľa Davida Mitchella – Atlas mrakov - i jeho rovnomenná filmová adaptácia, ktorá prichádza v týchto dňoch do našich kín.
Kniha sa v roku 2004 stala udalosťou sezóny. Získala British Book Award a bola nominovaná na Booker Prize a rad ďalších prestížnych ocenení. K slovenským čitateľom sa dostala v českom preklade v roku 2006. Román, v ktorom sa prelína žánrovo šesť rozdielnych príbehov , odohrávajúcich sa od začiatku 19.storočia až po apokalyptickú budúcnosť niekedy v 24.storočí, a v priebehu piatich storočí skúma otázky, dotýkajúce sa zmyslu ľudského života, zaujal trojicu kultových filmárov. Dlhoroční priatelia vraj dlhšie uvažovali o spolupráci, ale dostali sa k nej až vďaka fascinácii touto knihou. Stretli sa nad ňou ako režiséri, ale aj scenáristi , producenti. Súrodenci Lana (1965) a Andy Wachowski (1967) sa narodili v americko-poľskej rodine v Chicagu a vyrastali i neskôr spolupracovali ako dvojica bratov Larry a Andy. Larry sa totiž až v roku 2008 rozhodol zmeniť pohlavie i meno na Lanu. Dvojica sa v Hollywoode presadila scenárom k filmu Nájomní vrahovia (1995). Režijne debutovala v roku 1996 filmom Pasca, na ktorom sa podieľala aj na poste scenáristov a producentov. Medzinárodne sa však súrodenci preslávili predovšetkým ako tvorcovia sci-fi Matrix (1999 ) a jeho následných pokračovaní Matrix Reloaded a Matrix Revolutions v roku 2003. Neskôr sa podpísali pod scenár comicsovej adaptácie V ako Vendeta a v roku 2008 nakrútili podľa vlastného scenára závodnícky akčný príbeh Speed Racer.
Ich rovesník a priateľ - nemecký režisér, scenárista, producent a hudobník Tom Tykwer (1965) - patrí najzaujímavejším zjavom európskej filmovej scény. Pre film sa nadchol už ako jedenásťročný, a keď ho neskôr neprijali na filmovú fakultu (pre zlý známkový priemer na strednej škole), získaval filmové skúsenosti pri práci v produkcii, písaní scenárov a tvorbe krátkych filmov. Pre televíziu napríklad realizoval dokumentárne portréty Wima Wendersa, Akiho Kaurismakiho či Petra Greenwaya. V celovečernom hranom filme debutoval v roku 1993 titulom Smrteľná Mária. Nasledoval Zimní spáči (1997). Ale slávu a medzinárodné ocenenia mu priniesol až tretí film Lola beží o život (1998) či neskôr Princezná a bojovník (2000). V oboch hrala jeho vtedajšia partnerka Franka Potente. S romancou Nebo (2002), ktorú nakrútil podľa scenára K. Kiešlowského a K. Piesiewicza, nezabodoval, ale pozornosť vzbudila jeho filmová adaptácia historického románu Parfém: Príbeh vraha (2006) Z ďalších jeho prác treba spomenúť poviedky z filmov Paríž, milujem ťa a Nemecko´09, krimithriller International (2009) a psychologické drámy Tri a Soul Boy z roku 2010. Podieľa sa aj na tvorbe hudby k niektorým svojím i cudzím filmom. Už v polovici deväťdesiatych rokov spolu s Reinholdom Heilom a Austrálčanom Johnny Klimekom vytvorili hudobné zoskupenie Pale 3. Je známe, medzi iným, i skladbou In My Head, ktorú napísali pre film Matrix Revolutions. Pri Atlase mrakov nemohli chýbať. Mimochodom, titul filmu označuje hudobné dielo jedného z hrdinov príbehu a autor románu si vypožičal názov z kompozície japonského skladateľa.
Film Atlas mrakov je neobvyklý projekt a vyžadoval si neobvyklé postupy. Napríklad súčasne nakrúcali hneď dva medzinárodné filmové štáby. Znamenalo to aj zdvojenie niektorých funkcií. Do teamu Wachovských patril napríklad oscarový kameraman John Toll (získal Oscara za Legendu o vášni a Statočné srdce), kým Tom Tykwer pracoval so svojím dlhoročným kameramanom Frankom Griebe (získal rad ocenení, aj Európsku filmovú cenu napríklad za Parfém: Príbeh vraha či Nemeckú filmovú cenu za Lola beží o život).
Výnimočné je aj herecké obsadenie. Predstava sťahovania duší inšpirovala nápad obsadiť jedného herca do rôznych rolí v rôznych príbehoch. Andy Wachowski vysvetľuje: „ Každá postava je súčasťou celého súboru bytostí, ktoré sa večne vracajú a združujú v nových identitách a za nových okolností.“ Autor knižnej predlohy šiel ešte ďalej, tvrdí, že všetky postavy sú stelesnením jednej duše a ich spoločným znakom je materské znamienko v podobe kométy.Takáto možnosť zaujala nejednu slávnu hereckú osobnosť. Hercom sa vraj pozdávalo, keď mohli vytvoriť v jednom filme raz výraznú veľkú postavu, inde len epizódku, prípadne aj iné pohlavie. Napríklad Susan Sarandonová hrala štyri postavy , medzi nimi aj starého Inda. Hugo Weaving má medzi šiestimi postavami aj ošetrovateľku. Halle Berry vytvorila šesť postáv, z ktorých divákovi asi najviac utkvie v pamäti novinárka Luisa a žena z budúcnosti. Hugha Granta si zo šiestich postáv určite všimnete ako prísneho reverenda či záhadného podnikateľa, ale sotva ho zaregistrujete v maske kanibala. Šesť postáv má na konte aj Tom Hanks. Medzi iným, v príbehu z 19. storočia stvárňuje zákerného lekára Henry Goosa s vražednými sklonmi, kým v časti z 24. storočia sa ako pastier kôz Zachary prejaví v rozhodujúcej chvíli ako statočný človek a ochranca. Prechádza vlastne celým filmom a v podobe starca ho svojím rozprávaním akoby rámcuje.
Herci vnímali film ako ojedinelú šancu a výzvu. Výsledok je však výzvou aj pre diváka. Navyše, ak je nepoučený a nevie na čo vlastne do kina ide. Niekoho to môže dokonca iritovať. Rovnako ako komplikovanosť projektu. V prudkom tempe sa totiž prelínajú fragmenty jednotlivých príbehov z rôznych lokalít a časových období: Mladý právnik Adam Ewing (Jim Sturgess) sa niekedy okolo roku 1849 vracia z tichomorských ostrovov do San Francisca a zachráni otroka na úteku... Nadaný ale chudobný hudobník Robert Frobisher (Ben Whishaw) chce v predvojnovej Británii dokončiť svoje vrcholné dielo. Novinárka Luisa (Halle Berry) sa v roku 1973 snaží s nasadením života odvrátiť energetickú katastrofu. Londýnsky vydavateľ Timothy (Jim Broadbert) sa v roku 2012 zmieta v dlhoch a ohrození života. Geneticky modifikovaná nosička jedla v roku 2144 - Sonmi (Doona Bae) - získa ľudské vedomie, hoci je to v jej svete zakázané , a pre potomkov sa stane uctievanou ako svätica. V ďalekej budúcnosti okolo roku 2300 pastier kôz Zachary (Tom Hanks) bojuje s výčitkami svedomia, že kedysi nezachránil pred kanibalmi svojho švagra a synovca, a snaží sa prežiť.
Dejová skladačka je však len pozadím pre to, aby opakovane vynikli myšlienky o slobode, láske, poznaní, pravde, zmysle života a podobne. Možno niekoho bude rušiť, že si ich nemôže odčítať z príbehu sám, naopak, sú doslova deklarované. Aby sa vryli do podvedomia aj divákovi, ktorý sa sústreďuje iba na prvý plán rozprávania. Aby si odnášal v sebe isté mravné posolstvo o tom, ako dôležité sú dobré skutky, láskavosti voči druhým , schopnosť empatie a ako je každý z nás zodpovedný za svoje činy v tých najširších súvislostiach.
Atlas mrakov hovorí dávno známe veci i keď iným spôsobom, ako sme zvyknutí. Pohráva sa s istými schémami a klišé, nebojí sa citátov a pripomínania aj iných kultových filmových diel. Niekoho to rozčúli, niekoho nadchne. Patrím medzi tých druhých. Myslím si totiž, že v súčasnosti, keď ľudstvo, napriek technickému pokroku, akoby po duchovnej stránke degenerovalo, mravne vyprahlo, je mimoriadne potrebné hovoriť o hľadaní morálnych zákonov v nás, a nielen hovoriť, ale si predovšetkým uvedomovať osobnú zodpovednosť za každé naše rozhodnutie.
Na jednom mieste filmu sa hovorí o hlade v srdci, ktorý nás ničí, ale aj o smrti ako o otváraní ďalších dverí. Atlas mrakov, je svojským spôsobom atlasom mrakov v našich dušiach a otvára dvere k iným pohľadom na súvislosti histórie, mravnosti, snov a hľadania východísk z krutej reality našej smrteľnosti a bezmocnosti voči prírode i vlastnému egu.
Je to pôsobivé dielo a mohlo by zaujať nielen priaznivcov sci fi. Ťažko povedať, ako naň zareaguje široká divácka verejnosť, ktorá dáva prednosť nenáročnej zábave a nemá čas ani chuť sa zamýšľať nad filozofickými otázkami. Problémom je navyše nielen komplikované, rozkúskované, a na pozornosť vnímateľa náročné rozprávanie, ale aj únavná dĺžka filmu -164 minút. Nepredpokladám, žeby sa návštevníci trhali o vstupenky do kinosál. Ale v každom prípade vznikol zaujímavý film o niečom, čo má hlbší význam a dotýka sa každého z nás.
Atlas mrakov (Cloud Atlas), USA-Nemecko 2012
Dĺžka 164 min.
Réžia: Andy Wachowski, Lana Wachowski, Tom Tykwer
Scenár: podľa románu Davida Mitchella – Tom Tykwer , Andy a Lana Wachowski
Kamera: John Toll a Frank Griebe
Výprava: Hugh Bateup a Uli Hanisch
Kostýmy: Kym Barrett a Pierre –Yves Gayraud
Strih: Alexander Berner
Vizuálne efekty: Dan Glass
Hudba: Tom Tykwer, Johnny Klimek a Reinhold Heil
Hrajú: Tom Hanks, Halle Berry, Hugh Grant, Susan Saradon, Jim Broadbent,Jim Sturgess, Doona Bae, James D´Arcy , Ben Whishaw, Hugo Weawing a ďalší
Premiéra: 22.novembra 2012
Foto: Magic Box