Traja mušketieri 3D (The Three Musketeers)

Traja_musketieri_1_resizeRomán Alexandra Dumasa Traja mušketieri  inšpiroval filmárov  už mnohokrát (úspešná bola napríklad verzia  Richarda Lestera z roku 1973). Pod najnovšie – tohtoročné – filmové spracovanie sa podpísal anglický režisér Paul W.S. Anderson (1965), ktorý  po prvý raz  privádza mušketierov na filmové plátno vo formáte 3D.

Tvorcu filmov ako Mortal Kombat(1995), Resident Evil (2002) či Votrelec versus predátor (2004) zaujala po počítačových hrách a príbehoch o zombie či galaktických príšerách  romanticko-dobrodružná klasika. S motívmi knihy, ale aj historickými faktami, udalosťami a postavami, Traja_musketieri_8_resizenarába však viac než voľne, mení dejové i charakterové línie a dopisuje situácie. So scenáristami Andrewom Daviesom a Alexom Litvakom sa na klasickú  tému vyslovene vybláznili a on navyše  využil svoju schopnosť akčného strihu a túžbu po vizuálnej dokonalosti. Výsledok je pôsobivý galimatiáš,  kde hrdinovia zo 17. storočia používajú výdobytky neskoršej doby či až našej súčasnosti. Napríklad hneď v úvode mušketieri Athos, Porthos a Aramis kradnú v Benátkach plány Leonarda Da Vinciho na zhotovenie bojovej vzducholode a neskôr na zrealizovaných vzdušných Traja_musketieri_resizeplavidlách bojujú. Mylady zas pri krádeži kráľovninho náhrdelníka prekonáva  nástrahy laserových lúčov, kým Athos skúša v benátskej lagúne skafander potápača.

Akciám však nechýbajú  vtipné nápady a humor.  Oko potešia  krásne kostýmy dám i pánov (francúzskeho kráľa vzrušuje farebnosť odevov anglického Vojvodu z Buckinghamu viac ako jeho politické a vojnové aktivity) a v nich mimoriadne zaujímavé herecké obsadenie. Hlavnú ženskú postavu Mylady de Winter  zveril režisér,  samozrejme, svojej manželke, známej  Mille Jovovich. V reklamných rozhovoroch sa posťažovala, že  problémom bolo  predvádzať rôzne akrobatické kúsky a bojové scény v bohato zdobených sukniach, nakoniec to však poňala ako hereckú výzvu. Mimochodom, na rozdiel od knižnej predlohy  stvárňuje  hneď dvojitú špiónku a v závere príbehu nezomrie. Ako by aj mohla, keď si jej manžel  naplánoval Troch mušketierov ako trilógiu.

Traja_musketieri_7_resizeDo postáv mušketierskych protagonistov si vraj Anderson  úmyselne vybral relatívne neznáme tváre. Či je to už   trojica  Athos (Matthew Macfadyen), Porthos (Ray Stevenson) a Aramis (Luke Evans) alebo predstaviteľ  D´Artagnana – Logan Lerman, ktorý mal v čase nakrúcania iba 19 rokov a pôsobí miestami  až detsky, podobne ako Freddie Fox  v postave kráľa Ľudovíta XIII. Hereckými hviezdami  filmu sú však uvoľnený Orlando Bloom, ktorý   si nesporne užíva úlohu Vojvodu z Buckinghamu a Christoph Waltz ako jeho politický protivník - kardinál Richelieu.

Mimochodom, uličky starého Paríža sa vraj nakrúcali v Nemecku, kým o uveriteľnosť francúzskeho Versailles a anglického Toweru sa postarala digitálna technika. Zaujímavá je hudba, kde v rámci soundtracku zaznie i skladba britskej Traja_musketieri_6_resizeskupiny Take That Keď sme boli mladí. Nevdojak evokuje skutočnosť, že kniha Traja mušketieri patrila k literárnej výbave našej mladosti  a často opakované zvolanie „Všetci za jedného, jeden za všetkých“ je i dnes oslavou priateľstva. Najnovšia  filmová verzia  môže verných čitateľov uviesť do poriadneho zmätku a pán Dumas sa možno aj v hrobe obracia. Ale filmový  divák, ktorý sa chce baviť si príde na svoje.

Traja_musketieri_5_resize

Traja mušketieri (The Three Musketeers) – 3D, Veľká Británia, USA,  Nemecko, Francúzsko, 2011
Réžia: Paul W.S.Anderson
Scenár: Andrew Davies a Alex Litvak
Námet: Alexander Dumas: Traja mušketieri
Kamera: Glen MacPherson
Hudba: Paul Haslinger
Hrajú: Logan Lerman, Matthew Mcfadyen, Luke Evans, Milla Jovovich, Orlando Bloom,  Christoph Waltz, Juno Temple, Mads Mikkelsen, Til Schweiger, Gabriella Wilde, Jame Corden, Freddie Fox, Christian Oliver a ďalší.