Autá 2 (Cars 2)

auta0000Štúdiá Pixar sa preslávili najkvalitnejšími, najoceňovanejšími a divácky najúspešnejšími digitálne animovanými filmami. Snímky ako Toy Story, Život chrobáka, Hľadá sa Nemo, Monsters a.s., Ratatouille a Wall-E boli priekopníckymi dielami a stali sa klasikou, dodnes milovanou malými i veľkými divákmi. Pod vedením producenta, scenáristu a režiséra Johna Lassetera nás scenáristi, režiséri, výtvarníci a animátori Pixaru presvedčili, že pokračovanie úspešného filmu nemusí byť o nič horšie, ako originál. Autá 2 sú však prvým dlhometrážnym animovaným filmom štúdií Pixar, ktorý neprijala dokonca ani americká kritika.

Dvanásty celovečerný film štúdií, ovenčených 26 Oscarmi, 7 Zlatými glóbusmi, tromi cenami Grammy a s tržbami prekračujúcimi sumu 6,3 miliardy dolárov hodnotia recenzie prevažne ako tuctový, prinajmenšom veľmi nevyvážený. A majú pravdu. Výtvarné nápady i riešenia sú originálne, hravé a vtipné, ako je v Pixare pravidlom. Priam z nich srší radosť z tvorby a divák môže aj pri opakovanom sledovaní filmu objavovať nové vizuálne nápady, hry a vtipy. Hoci teraz nejde o „automorfizovanú‟ americkú krajinu, ale predovšetkým o rôznorodé pretekárske trate vo svetových metropolách – Tokiu, Paríži, Londýne, Monte Carle, takže obraz má čo robiť, aby nepripomínal niektorú zo špičkových pretekárskych videohier... Nápadité obsadenie postáv – teda rôznych konkrétnych a rozoznateľných modelov autíčok – určite ocení každý motoristický fanúšik. Nechýba ani množstvo viac či menej ukrytých odvolávok na iné filmy Pixaru, tvorcov a spolupracovníkov. Vyzdvihnúť treba aj funkčné využitie trojdimenzionálneho obrazu: Autá 2 sú jedným z mála filmov, ktoré pre plný vizuálny zážitok jednoducho treba vidieť v 3D.

auta_APríbeh pomerne úspešne pokračuje v prenášaní pravidiel „veľkých‟ žánrov do rodinnej animovanej zábavy. Už sme vo filmoch Pixaru videli western v štýle Siedmich statočných, melodramatický muzikál á la Hallo Dolly, príbeh amerických komiksových superhrdinov, drámu jednotlivca proti mocnej organizácii na spôsob Kozorožca 1. Tentoraz je to agentský thriller v štýle Jamesa Bonda, transponovaný do sveta oživených automobilov. Problémom je výber hrdinu a posolstvo. Hlavnou postavou totiž nie je pretekárske autíčko Bleskový McQueen, ani štvorkolesový tajný agent v službách Jej Veličenstva Finn McMissile, ale McQueenov komický partner z prvého filmu – hlúpučký obitý zanedbaný odťahovač Mater, typický dedinský cvok zo zapadákova menom Radiator Springs, pre ktorého predstavu ideálnej zábavy napĺňa plašenie divokých poľnohospodárskych strojov. Mater sa po filme Autá stal hrdinom krátkych animovaných pixaroviek série Mater's Tall Tales a teraz sa dočkal vlastného celovečerného filmu. Trochu priskoro, ešte na to nedorástol.

auta0002Zápletka sa zakladá na komickej zámene identity, keď Matera považujú za dokonale maskovaného elitného agenta. Kým v prvom filme musel Bleskový McQueen vyriešiť svoje problémy a zmeniť sa, Mater v druhom filme sa nielenže nijako nemení ani nevyvíja, ale víťazí práve vďaka svojej nemennej bezmedznej hlúposti, ignorantstvu a popletenosti. Tradičné Pixarom presadzované humanistické hodnoty ako rodina, tolerancia, súdržnosť, otvorenosť zmenám a snaha neustále dosahovať nově méty nahradili v Autách 2 tvrdenia, že všade je síce dobre, ale doma za pecou najlepšie a že vlastne o nič sa netreba snažiť, stačí sa len spoľahnúť na šťastie, ktoré ak sa unaví, sadne si aj na vola. Ba čo viac – zloduchmi sú staré, škaredé, neúspešné a všetkými vysmievané modely áut. Zatrpkli a tak sa stali zlými. Vo filme, určenom aj deťom, je to pomerne nešťastné, v pixarovke – nevídané.

auta_BPo formálne stránke tvorcovia v súlade s hlavnou postavou zvolili cestu typickej americkej vulgárnej „buranskej‟ komédie typu Blbý a blbší. Priveľa gagov sa zakladá na trápnych či nepríjemných situáciách, ktoré hlúpy Mater vyvoláva všade kam sa pohne, smiešne majú pravdepodobne byť aj jeho neustále grimasy. Mnoho vtipov je spojených s trávením a vylučovaním – v tomto prípade, pravda, ide o motory, pohonné hmoty, spojku, plyn či nechcený únik oleja. Samotné rozprávanie je potom iba kombináciou pretekov a Materových trapasov. Hlbší plán, ktorý vo filmoch Pixaru dosiaľ vždy dokázal intelektuálne aj emocionálne osloviť dospelého a náročnejšieho diváka, tentoraz úplne chýba.

Ak Pixar nič nezľavil z obrazovej, výtvarnej ani technickej stránky, fabulácia, voľba hlavného hrdinu aj myšlienka sú prudkým znížením kritérií. Našťastie, predchádzajúce snímky nastavili latku tak vysoko, že i napriek poklesu sú Autá 2 ešte stále kvalitnou rodinnou zábavou. Pixar nakrútil svoj prvý „len obyčajný‟ film. Oči poteší obrázkami, rozum pobaví nápaditosťou výtvarných riešení, dušu ani srdce neosloví. Dve z troch – to vôbec nie je zlé.

auta0003Autá 2 (USA 2011)
Cars 2
106 minút
Námet: John Lasseter, Brad Lewis, Dan Fogelman. Scenár: Ben Queen. Réžia: John Lassetter, Brad Lewis. Výtvarník: Jay Shuster. Strih: Stephen Schaffer. Hudba: Michael Giacchino. V origináli postavy nahovorili: Owen Wilson, Cheech Marin, Tony Shalhoub, Larry The Cable Guy, Michael Caine, John Turturro, Emily Mortimer, Jason Isaacs, Joe Mantegna, Peter Jacobson, Thomas Kretschmann, Bonnie Hunt, Franco Nero, Eddie Izzard a ďalší. V slovenskom znení účinkujú: Dušan Kaprálik, Peter Sklár, František Kovár, Zuzana Kanócz, Ján Tréger, Alfréd Swan, Helena Geregová, Tatiana Kulíšková, Ivan Laca, Karol Čálik, Dušan Tarageľ a ďalší.
Premiéra 18. augusta 2011