Hlavne nezáväzne (No Strings Attached)

Nezavzne_1_resize„Tento film nie je rozprávka, ale komédia o skutočných súčasných mladých ľuďoch. Bola by som hlúpa keby som ju odmietla“, povedala čerstvá držiteľka Oscara za hlavnú rolu vo filme Čierna labuť Natalie Portman o úlohe v snímke Hlavne nezáväzne. Zverila sa do rúk majstrovi romantických komédií režisérovi Ivanovi Reitmanovi, rodákovi z Komárna, ktorý keď mal štyri roky jeho rodičia emigrovali s  ním do Kanady.

Ivan Reitman (1946) začal svoju kariéru v Kanade, kde študoval najskôr hudbu, ale čoskoro sa začal venovať divadlu a neskôr filmu.  Nezvzne_10_resizeĎalšou  dôležitou zastávkou bol New York, ale predtým ešte režíroval  v Kanade prvú hororovú komédiu Cannibal Girls, aby  na Broadway produkoval The Magic Show. Keď film Zverinec v jeho produkcii mal veľký ohlas definitívne zakotvil vo filme  ako režisér i producent. V súčasnosti žije v Kalifornii. Učarovali mu komédie a skoro každá z nich sa stala hitom. Spomeniem napríklad filmy Lampasy, Krotitelia duchov, Dave, ktorom si zahrali Kevin Kline a Sigourney Weaver,  Orlovia práva (Robert Redford a Debra Winger), Šesť dní a sedem nocí  (Harrison Ford a Anne Heche), Evolúcia (David Duchovny a Julianne Moore), ale hádam najväčší úspech slávili filmy s Arnoldom Schwarzeneggerom.  Dvojčatá, Junior a Policajt zo škôlky  mali veľký ohlas a neustále ich  uvádzajú v televízii. Americký filmový inštitút zaradil jeho film Krotitelia duchov  na zoznam najvtipnejších filmov dvadsiateho storočia. V roku 1994 sa Reitman stal tretím režisérom, ktorému časopis Variety prisúdil  prestížne Nezavzne_resizeocenenie Billion Dollar Director.  Uvedomujem si, že píšem veľa o režiséri a právom niekto môže niekto namietať, že  by som sa mala radšej venovať filmu. Robím to však najmä preto, aby sme si uvedomili, že v tejto krajine sa narodilo veľa nadaných ľudí, žiaľ, mnohí uspeli až za hranicami svojej vlasti. A nie len Ivan Reitman, ale to je už iná a dlhá kapitola...

Romantická komédia Hlavne nezáväzne je nezáväzne milá zábava. Čo už v tomto žánri navymýšľate nové a objavné? Otázka stojí skôr tak, či sa nakrútila s vkusom a profesionálne na úrovni a o tom pri takom skúsenom borcovi ako Reitman nemožno pochybovať. Zápletka je jednoduchá a postavená na hlavu. Najprv dlho, dlho nič len sex až potom láska. A nie láska a až potom sexuálna nuda. Štrnásťročnej Emme položil rovnako starý Adam neslušný návrh, ktorý ona odmietla striktným? Nie! Po rokoch sa stretnú, ona ho požiada, aby jej robil spoločnosť. Adam však netuší, že má ísť na pohreb jej otca. Potom sa zasa dlho nevidia, kým náš milý hrdina nezistí, že mu otec spáva s milenkou, a nespije pod obraz boží. Keď ho kocovina prejde skončí v posteli s Emmou.  Dohovor znie - budú to tajiť (kamarát všetko vytára) a len bez Nezvzne_3_resizezáväzkov budú spolu spávať. Chvíľu sa mladej lekárke, ktorá má averziu na vzťahy, a nádejnému scenáristovi, darí pomilovať sa kde sa len dá – od auta až po lekársku inšpekčnú izbu. Prosto všade. Lenže príde moment, keď sa dostávajú na scénu city a problém je na svete. Neprezradím, ako sa to všetko skončí, ale netreba mať veľkú fantáziu na to, aby sme vyústenie príbehu dokázali predvídať. Kým však k tomu dôjde tvorca okorenil príbeh mnohými humornými i nepredvídateľnými scénami.  Šťastnú ruku mal pri obsadení ústrednej dvojice. Emmu si zahrala so šarmom a evidentne s chuťou (nečudo po ťažkom a namáhavom výkone vo filme Čierna labuť) Natalie Portman (1981). Keď Reitmana vyhlásili v roku 1994 "Billion Dollar Directorom", v tom istom roku Natalie, rodáčka z Jeruzalema, debutovala ako 12-ročná vo filme Luca Bessona Leon, ktorý jej priniesol Zlatý glóbus za herecký výkon vo vedľajšej úlohe. Nominovali ju na Oscara za úlohu vo filme Dotyk (Mike Nichols), ale dostala ho až za Čiernu labuť. Svoj všestranný talent uplatnila vo filmoch Neľútostný súboj, Mars útočí, Goyove prízraky, Moje čučoriedkové noci a mnohých iných. Natalie sa uplatnila nielen ako herečka, ale píše, režíruje a venuje sa aj produkcii. Napríklad napísala a režírovala film Eve. Jej Emma Kurzmannová v tomto filme je emancipovaná mladá lekárka, má panický strach z citov a myslí si, že jej sext stačí. Emma vlastne samú seba nepozná, v hlboko potlačenom podvedomí túži po láske, cite a porozumení, len to nechce akceptovať. Ako sa tieto city derú pomaly na povrch Natalie zahrala s veľkou mierou vkusu a vierohodne.

Nezvzne_5_resizePartnerom jej bol Asthon Kutcher (1978) v úlohe Adama Franklina. A nemyslím si, že by v príbehu zohral podradnú úlohu. Kutcher má to šťastie a zároveň nešťastie, že je manželom Demi Moore a zaškatuľkovali ho ako jej zajačika. A tento názor vo veľkej miere podporujú aj jeho fyzické danosti. Zatiaľ hrá len pekných chlapcov. A aby to bolo kompletné tohto roku sa mu ušli Zlaté maliny za  výkony  tuším v dvoch filmoch, čo by tiež nič neznamenalo, lebo spoločnosť mu robí napríklad Jessica Alba. Zlatá malina sa a zároveň Oscar sa ušiel predvlani napríklad Sandre Bulock. Vyberte si: je to najhoršia alebo najlepšia herečka? Asi tie ceny netreba brať tak vážne. O Kutcherovi (Vzájomné objatia, Lovecká sezóna, Takmer ako láska, Medové týždne) nechcem tvrdiť, že je to herecký objav, ale ani nie najhorší herec. Či neskôr dozrie na viac ako sladkých milovníkov a dobre urastených chlapcov, ukáže čas. V snímke Hlavne nezáväzne je poznačený vzťahom k úspešnému a excentrickému otcovi (vynikajúci Kevin Kline), nie je ani zvodcom, ani prelietavým sukničkárom. Adam v jeho podaní je skôr zraniteľný chlapec, ktorý tiež túži po nehe a láske a táto poloha mu vyšla. Nezv_resizeNevyznie kŕčovito a uveríme mu. Fakt, že Natalie Portman je lepšia a zrelšia herečka, je nediskutabilné, ale aj tak spolu tvoria celkovo vyrovnaný a sympatický pár.

Musím ešte dodať, že i keď je v celom filme reč stále o sexe, scény o ňom sú viac ako decentné a v nijakom prípade neprekračujú hranicu vkusu. To je hádam najväčší klad tohto filmu, že je nakrútený citlivo a profesionálne na úrovni. I keď nemôžem zamlčať, že patrí do radu filmov, ktorých snaha je len pobaviť. A tiež, že to nie je  film, ktorý bude znamenať nejaký medzník v tomto žánri, len sa zaradí k slušným komédiám, ktoré potešia a najmä nikoho neurazia.

Nezvzne_2_resizeHlavne nezáväzne (No Strings Attached), USA, 2011
Réžia: Ivan Reitman
Scenár: Elizabeth Meriwether