Štyri levy (Four Lions)

tyri_levy_6_resizeAnglický režisér Christopher Morris sa stal známym ako herec v populárnom britskom komediálnom seriáli Partička IT, v ďalšom obľúbenom komediálnom seriáli Big Train bol už podpísaný ako jeden z troch režisérov a pod film Štyri levy, ktorý v týchto dňoch prichádza do našich kín, ako režisér. Z toho, čo som doteraz povedala  je ľahké si domyslieť, že jeho srdcovou záležitosťou sú komediálne žánre.

Tragikomédia, čierna komédia, prvá „džihádska“ čierna komédia, satira – to všetko by sa dalo použiť na charakteristiku filmu Štyri levy. Styri_levy_3_resizeNevdojak sa však vnucuje otázka, čo sú to za ľudia, ktorí obetujú seba, aby zniesli zo sveta hromadu nevinných ľudí? Nie sú to náhodou blázni ? Lebo samovraha trpiaceho vážnou chorobou alebo človeka úplne na dne, ktorý už nemá čo stratiť, dokážem ako-tak pochopiť. Ľudí, ktorí však obetujú seba, aby zavraždili  nevinných, veru nie. Nie je to problém nový, stačí si spomenúť na japonských kamikadze počas druhej svetovej vojny. Myslím si (možno sa mýlim), že sa by sa v súčasnosti hádam už nenašiel Japonec, ktorý by sa dal zmanipulovať touto zhubnou ideológiou. Vychádzajúc z tejto skúseností sa teda črtá nádej, že aj súčasní „kamikadzeovia, čiže džihádisti“ po čase vyhynú. Mám však obavu, že to bude dlho trvať. A tak prichádzam k úvahe, či  možno o tak vážnej téme, ako je svetový terorizmus, vôbec žartovať ? Zároveň si odpovedám – prečo nie ? A prikazujem nedumať o svetovom terorizme, ale  pokúsiť sa zhodnotiť, ako sa s touto témou, navyše  odľahčenou formou, vyrovnal tento film.

tyri_levy_8_resizeBavila som sa, ale aj nudila. K nude v značnej miere prispela aj galéria rovnako potrhlých hrdinov, povedzme si na rovinu galéria mentálne zaostalých hlupákov. Isteže istú nadsázku si téma vyžaduje, ale nenašiel sa ani jeden normálny protihráč, dokonca ani v radoch strážcov zákona. Blázniví ľudia, bláznivé činy, bláznivý, nezmyslený koniec. A druhej strane si zaslúži pochvalu preniesť na plátno práve v Anglicku túto háklivú tému, a to s veľkou dávkou čierneho humoru i sebairónie. Prehliadka podvratných živlov, moslimov, ktorí sa búria nevediac prečo, ba dokonca ani náboženstvo im nie je blízke, fanatikov  na všetko schopných, ktorí sú nebezpeční jednak sebe, ako aj spoločnosti, je pestrá a poučná. Z partie teroristov idú dvaja Omar (Riz Ahmed) a Waj (Kavan Novak) na výcvik do teroristického tábora do Pakistanu. Zbraň možno majú po prvý raz v rukách, narobia v tábore takú galibu, že ich pre neschopnosť pošlú prvým lietadlom domov. Doma ich už čaká najväčší blázon, biely moslim Barry (Nigel Lindsay) a Faisal (Adeel Akhtar), ktorý vie zostrojiť bombu, aby sa tyri_levy_resizepripravili na super teroristický útok. Na programe je mešita. Hádky, s nevyberaným šťavnatým slovníkom, či vyprovokovať a pomstiť sa spoločnosti tým, že zabijú vlastných, nemá konca kraja. Nakoniec od bratovraždy upustia a rozhodnú sa pre londýnsky maratón. Pri výcvikoch prídu o piateho člena teroristického komanda Hassana (Arsher Ali), ktorý sa potkne a vyletí do vzduchu aj s jednou ovcou. Prvá obeť  padla, Hassanova, nedaleko od miesta činu nájdená hlava, sa stane stredobodom pozornosti médií. Naši popletení hlásatelia, popletene pochopeného koránu, majú teda málo času. Maraton sa blíži a treba konať. Prevleky, v tyri_levy_9_resizektorých sa rozhodli zúčastniť behu, sú tak nápadné, že len padnutý na hlavu si ich nevšimne. Nenápadnosť a obozretnosť síce hlásajú, ale nemajú o nej ani poňatia. Jediný zo štvorice má trochu viac v hlave a pochybuje, ale keď mu manželka povie, že bol oveľa zábavnejší, keď  chcel vyletieť do vzduchu, sú kocky hodené. Už ich nemá, kto a čo zastaviť. Že to dopadne inak, ako si predstavovali je hádam jasné.

Keď sa pozeram na film Štyri levy z akejkoľvek aspektu vždy mi jasne zaznie varovanie, že je to smiech, ktorý šokuje, varuje i mrazí.  Množstvo originálnych humorných scén síce poteší a zbaví diváka, ale ako som už na začiatku povedala, je to téma príliš pálčivá na to, aby po odchode z kina neostal pocit rozporuplnych pocitov. Musím však na adresu tvorcov povedať, že sa im podarilo nikoho neuraziť. Berú si na paškál problém ako taký a nie moslimskú komunitu, veď najväčší blázon zo štvrolístka je moslimský beloch Barry. Škoda, že sa tvorcovia ešte hlbšie neponorili do problematiky a svojim hrdinom nepridali vyhranenejšie črty, ktoré by ich tyri_levy_102_resizeprecíznejšie charakterizovali. Priznám sa, že mi chvíľami splývali. Len dvaja z piatich džihádistov, Omar a Barry, majú presnejšie prepracované charakterové vlastnosti. Film má kolísavé tempo, raz sa dej vlečie, raz uteká prirýchlo. Prispela k tomu aj  často trasľavá a ulietaná kamera Lola Crawleya, ktorý možno tým chcel niečo naznačiť, mne však jeho zámer vyznel amatérsky. Aj herecké výkony sa pohybujú v jednej rovine - sú rovnako vyrovnané a rovnako priemerne profesionálne zvládnuté. Ťažko by som vyzdvihla, čo i len jeden, lebo už samotný scenár hercom predpísal zahrať karikatúry a tie, buď uchopíte alebo nie. Podobne, ako keď dostanete rolu mentálne postihnutého – buď ju zahráte geniálne a dostanete Oscara, alebo prepadnete. Hereckému ansámblu Štyroch levov sa podarilo nájsť spoločného menovateľa, teda neprepadli, nie sú síce na cenu, ale habiť sa za odvedenú prácu nemusia.

Britská snímka Štyri levy bude iste filmom, s ktorým jedni budú nadšení, druhým zasa neulahodí. Osobne si myslím, že niekde uporstred bude pravda. Nie je to ani veľdielo, ani prelomový film, ale s čiernym humorom poctivo prezentovaný príspevok na tému nezmyselnosti svetového terorizmu.

Styri_levy_7_resizeŠtyri levy (Four Lions), Veľká Británia, 2009
Réžia: Christopher Morris
Scenár: Christopher Morris, Jesse Armstrong, Sam Bain