O kozách a ľuďoch

muzi_cumiaPo prvom predstavení novinky Granta Heslova The Men Who Stare at Goats vlani na premiérovom novinárskom premietaní v rámci 66. medzinárodného filmového festivale v Benátkach zavládlo vo festivalovom kine rozpačité ticho. Aj mnohí ostrieľaní filmoví kritici neveriacky krútili hlavami a kládli si otázku: „Toto bolo čo?“

Snímka nie je adresovaná masovému publiku komerčných blockbusterov, no slovenský distributér sa i napriek tomu pri preklade názvu neovládol a neodpustil si povinnú dávku vulgárnej „vtipnosti“, hoci originál erotický ani vulgárny podtón neobsahuje. Muži, čo čumia na kozy je bizarná, absurdná, prešpekulovaná a neuveriteľná čierna satirická komédia. Po dlhom čase, prinajmenšom od 11. septembra 2001, prvá satira na ozbrojené sily USA. Aby ste aspoň čiastočne akceptovali to, čo sa odohráva na plátne, treba si uvedomiť, že základ má oporu v literatúre faktu. A v realite samotnej. Iba príbeh, slabý a rozpačitý, je čistá fikcia. Akoby autormi námetu a scenára boli dvaja úplne cudzí, odlišní ľudia.

muzi_co_cumia_150_MSG_03381rA skutočne. Predlohou je rovnomenná kniha britského novinára Jona Ronsona z roku 2004. O paralelách medzi tajnými armádnymi programami, využívajúcimi psychotroniku, koncepty new age i paranormálne javy so psychologickými technikami, používanými americkými bezpečnostnými silami v rámci „vojny proti terorizmu“. Podľa knihy vznikla v Británii séria troch dokumentárnych filmov. Jeden z nich nazvali podľa predlohy, takže jestvujú dva filmy s rovnakými názvami – jeden televízny dokument a jedna hraná komédia.

Herec, scenárista, producent a príležitostne aj režisér Grant Heslov (nominácia na Oscara za scenár Dobrú noc a veľa šťastia, cena poroty na Art Filme Trenčianske Teplice 1998 za krátky film Waiting for Woody) sa k Ronsonovmu dielu dostal ako verný poslucháč nočného rozhlasového programu o paranormálnych javoch. Scenárista Peter Straughan (Ako sa zbaviť priateľov a zostať úplne sám) k Ronsonovým faktom a špekuláciám vymyslel príbeh, o ktorom režisér na lanskom benátskom filmovom festivale tvrdil, že ho „inšpiroval skúmať tento neuveriteľný svet, obývaný mužmi, ktorí do poslednej bodky veria všetkému, čo robia. A táto viera im dáva 'supersilu'.“

Pri filmovom stvárnení neuveriteľnej, absurdnej skutočnosti, však Straughan s Heslovom narazili na svoje vlastné limity i hranice trpezlivosti, zhovievavosti a odvahy producentov. Mimochodom, spoluproducentmi sú aj sám režisér Heslov a predstaviteľ jednej z hlavných postáv George Clooney – majitelia produkčnej spoločnosti Smoke House.

muzi_co_cumia__MSG_03026Tvorcovia si napriek proklamovanému žánrovému zaradeniu nezvolili cestu komediálnej štylizácie obrazu, ale skôr realizmu. Používajú spravodajské televízne zábery, filmové zábery často štylizujú na spôsob dokumentu či spravodajstva. Pre posilnenie autenticity nakrúcali v Novom Mexiku (Roswell) a Portoriku. Lenže, v protiklade k tejto koncepcii do hlavných i vedľajších úloh – asi s cieľom umocniť pocit absurdnosti – obsadili superhviezdy. Možno prilákajú do kina viac divákov, no sotva ich presvedčia. Skôr celý film ešte viac vzďaľujú od reality i uveriteľnosti. George Clooney a Ewan McGregor čoby ústredná dvojica pôsobia veľmi bizarne a posilňujú atmosféru nepravdepodobnej čudnosti, podobne Jeff Bridges v role veliteľa supertajnej paranormálnej jednotky, nazývanej aj „rytieri Jedi“, alebo Kevin Spacey ako neúspešný a žiarlivý spisovateľ sci-fi.

Silný námet, slávni herci a zopár originálnych vtipných scén sotva vyváži všeobecne rozpačitý dojem. Hoci režisér Heslov je pôvodnou profesiou herec, chýba mu cit iných režírujúcich hercov. Nedáva kolegom veľa možností na predvedenie hereckého umenia. Akoby sa sústredil najmä na to presvedčiť nás, že mu nemáme veriť. Neuveriteľný no pravdivý námet aj atraktívne reálie sprevádza neveľmi pútavý príbeh, vyrozprávaný ťarbavo a s mnohými začiatočníckymi chybami ako kŕčovitá, nepravdepodobná, neuveriteľná a preto bezzubá armádna satira. Rovnako neohrabaný je i samotný humor, postavený často len na smiešnom vzhľade či otrepanej situačnej komike.

muzi_co_cumia_na_kozy_11Bližšie ako ku klasickým vojenským satirám Hlava XXII či M*A*S*H, ku ktorým ju rada prirovnáva reklama, má Heslovova snímka k „čudným“ filmom Wesa Andersona The Royal Tenenbaums, Život pod vodou a The Darjeeling Limited, pri ktorých tiež väčšina divákov zostáva v nemom úžase. Lenže Mužom, čo čumia na kozy chýba ich svojrázna poetika. Sú úspešnejší za hranicami ako doma v USA, dosiaľ na vstupnom utŕžili takmer 70 miliónov dolárov, no vyslúžili si prevažne negatívne kritiky a všeobecne sa považujú za nevyužitú príležitosť.

Muži, čo čumia na kozy (USA-UK 2009)

The Men Who Stare at Goats

94 minút

Námet: Jon Ronson. Scenár: Peter Straughan. Réžia: Grant Heslov. Kamera: Robert Elswit. Strih: Tatiana S. Riegel. Hudba: Rolfe Kent. Účinkujú: George Clooney, Ewan McGregor, Jeff Bridges, Kevin Spacey, Stephen Lang a ďalší.

Premiéra 17. júna 2010