Disneyovská štikútka

HTTYD_CG_Group_03Rodinná digitálne animovaná dobrodružná komédia Ako si vycvičiť draka autorskej dvojice Chris Sanders - Dean DeBlois po obsahovej i po formálnej stránke stavia na tom najlepšom z tradície animovaného filmu. Stala sa nečakaným a prekvapivým hitom, keď si týždeň po premiére získala vysoké hodnotenia svetových kritikov i úctyhodné tržby vo výške 116,5 milióna dolárov. Nakrútili ju síce v módnom formáte 3D, ale jej sila je úplne inde.

Prv, ako sa začneme zaoberať filmom, treba si ujasniť, že so stereoskopickým filmovým obrazom (3D) je to ako s americkým kontinentom: hoci sa tam odvážlivci plavili už v staroveku, za jeho objaviteľa sa považuje Krištof Kolumbus, ale pomenovaný je podľa Ameriga Vespucciho.

DRA011_sq1300_s12_7_B7AED3.jpg_cmykTrojrozmerný obraz je známy od zrodu kinematografie, no až lacnejší systém digitálnej projekcie dvoch rôzne polarizovaných obrazov v kombinácii s finančne nenáročnými polarizačnými okuliarmi dokázal priniesť takmer plnohodnotný tretí rozmer aj do bežných kín. Prvá projekcia pre verejnosť sa konala v legendárnom hollywoodskom kine Grauman's Chinese Theatre v júni 2005. Sprvu sa používali upravené filmy, nakrútené v 3D formáte pre veľkoformátové kiná Imax, alebo už jestvujúce klasické dvojdimenzionálne staršie snímky, digitálne prerobené do stereoskopického formátu.

HTTYD_CG_Hiccup_01Prevažne animované filmy ako Udatné kuriatko, Predvianočná nočná mora 3D, Koralína, Monštrá vs. Votrelci, Blesk, G-Force a Oblačno, miestami fašírky začali šíriť stereoskopický formát po celom svete, ale v skutočne masovom meradle ho presadil až Cameronov Avatar. Nech už je jeho myšlienková a umelecká úroveň akákoľvek, faktom zostáva, že ak pred Avatarom považovali za extravagantného toho autora, ktorý nakrúcal v 3D, dnes sú za čudákov vyhlasovaní tvorcovia filmovej zábavy, ktorí 3D nepoužívajú. A tak sa nakrúca v 3D bez ohľadu na to, či si to film vyžaduje alebo nie. Ba čo viac - najnovšie televízory, vyzbrojené silnými procesormi, vedia prepočítať bežný dvojdimenzionálny televízny obraz na plastický 3D, takže v 3D môžete pozerať aj Poštu pre teba!

Ešte stále je však 3D skôr atrakciou, za ktorú diváci neváhajú minúť viac peňazí, ako za bežný film. A tak sa v 3D nakrúca i to, čo si trojdimenzionálny efekt nevyhnutne nevyžaduje. Rodinná rozprávková komédia Ako si vycvičiť draka by nesporne obstála aj v tradičnom formáte.

Veľmi netradičný mladý Viking Štikút Strašný Šťukovec je hrdina série humorných kníh pre mládež britskej autorky Cressidy Cowell. Štikútom a drakmi sa zaoberá väčšina z nich. K tej, ktorá sa volá Ako si vycvičiť draka vznikol i pandant vyrozprávaný z dračieho uhla pohľadu: Ako si vycvičiť Vikinga. Romány v slovenskom preklade Otakara Kořínka už od roku 2006 vydáva Slovart, nevyvolali však zďaleka taký ohlas, ako film.

HTTYD_CG_NightFury_04Tvorcovia Chris Sanders a Dean DeBlois v rôznych pozíciách pôsobili pri vzniku klasických animovaných filmov Kráska a zviera, Aladdin, Leví kráľ, Mulan a Palculienka. Spoločne sú ako scenáristi a režiséri podpísaní pod disneyovkou Lilo a Stitch. Príbeh dievčatka z Havaja a mimozemského zabijaka, z ktorého sa vykľuje sympatický kamarát, sa veľmi ponáša na Ako si vycvičiť draka. Nielen preto, že v drakovi Bezzubom chvíľami cítime Stitcha, či pre osobitý suchý humor, ale najmä pre základnú myšlienku: len dieťa bez predsudkov je schopné vidieť a prijať veci také, aké naozaj sú. Viking Štikút vidí drakov ako ušľachtilé, krásne, priateľské bytosti. Ostatní Vikingovia ich zabíjajú ako odporné, prefíkané, kruté beštie.

HTTYD_CG_Astrid_02

Disneyovský je i ďalší nosný konflikt: Štikút, syn vikinského náčelníka, nevie naplniť otcove prehnané očakávania, podobne ako Simba nezodpovedal predstavám levieho kráľa Mufasu. A napokon do tretice – nechýba prebúdzajúca sa láska mladého princa. Štikút je klasický introvertný čudák, vysmievaný okolím a kritizovaný aj vlastným otcom, z ktorého sa stane všetkými obdivovaný hrdina.

Filmové štúdiá DreamWorks neadaptovali Cowelovej knihu novátorsky či priekopnícky, ale len tak, že na ňu aplikovali osvedčené postupy a motívy z úspešných rodinných snímok štúdií Walta Disneyho. Vytvorili širokospektrálnu zábavu s ťažiskom na publiku mladšieho teenagerského veku. Výtvarná stránka pokorne slúži rozprávaniu, postavy zjednodušuje do detailne prepracovaných karikatúr, ale naplno popúšťa uzdu tvorivosti pri stvárňovaní drakov. Všetko vyvažujú efektné 3D „letecké“ scény.

Príbeh je od začiatku jasný, publikum vie, ako sa to celé vyvinie, ale napriek tomu je rozprávanie vizuálne atraktívne, pútavé a zábavné. Tvorcovia sa neuspokojili s jedným dejovým plánom. V mnohých scénach sa popri hlavnom deji zakaždým odohráva ešte niečo iné – drobná zápletka, epizódka a či len gag, ktorý je s príbehom spojený voľne a skôr ozvláštňuje, charakterizuje postavy. Ľudí i drakov.

Ako si vycvičiť draka je dobrodružná komédia pre celú rodinu. Má vtip, napätie, šarm i zaujímavých hrdinov. A pretože Cressida Cowell má na konte už desať štikútovských kníh, nie je vylúčené, že s obyvateľmi ostrova Berk sa v budúcnosti ešte stretneme.

DRA004_sq200_s35_f326_cc.jpg_cmykAko si vycvičiť draka (USA 2010)

How to Train Your Dragon

97 minút

Námet: Cressida Cowell. Scenár: Dean DeBlois, Adam F. Goldberg, Chris Sanders, Peter Tolan. Réžia: Dean DeBlois, Chris Sanders. Výtvarník: Pierre-Olivier Vincent. Strih: Maryann Brandon. Hudba: John Powell. V slovenskom znení účinkujú: Daniel Fischer, Ivo Gogál, Kristína Sviteková, Peter Rúfus, Marek Fašiang, David Hartl, Ondrej Kaprálik, Rebeka Poláková a ďalší.

Premiéra 1. apríla 2010