Leto s gentlemanom (Léto s gentlemanem)

Leto12 resizeDarček k Valentínovi – sviatku zamilovaných – aj tak by sa dalo vnímať načasovanie premiéry novej romantickej českej komédie Leto s gentlemanom. Na niekdajšiu úspešnú českú komédiu Leto s kovbojom však nadväzuje iba názvom a skutočnosťou, že  titulnú úlohu vytvoril Jaromír Hanzlík. Navyše debutuje aj ako scenárista a producent.

V postavení  debutanta sa ocitol i známy televízny režisér Jiří Adamec, ktorý sa po prvý raz podpísal ako režisér pod celovečerný hraný film a zároveň je jeho spoluproducentom. V úvode  príbehu  sa dozvieme, že  napriek zrelému veku stále pôvabná Anna (Alena Antalová) trávi každé leto s manželom Jandom (Igor Bareš) na vidieku na chalupe a byt Leto resizev Prahe zatiaľ prenajímajú. Problém je, že manžel sa venuje lepeniu modelov lodí vo fľaškách, popíja s kamarátmi v krčme pri mariáši, prípadne ide s nimi na rybačku a manželku akoby prestal vnímať. Nemá pre ňu dobrého slova a považuje za samozrejmosť, že sa Anna stará svedomito o domácnosť, záhradu, varí, obskakuje okolo neho či vnúčat, ktorých návštevy muž hodnotí ako nájazd kobyliek. Nečudo,že keď sa zrazu objaví záhadný gentleman Artur a začne Anne romanticky dvoriť, vyvedie ju to z miery...

Postavu Artura si napísal Jaromír Hanzlík sám pre seba a splnil si tak vraj jeden zo svojich snov, keď sa nedočkal úlohy, akú si želal. Doprial si zaujímavý charakter, situácie, bonmoty i vtipnú Leto8 resizepointu. Horšie je to so zvyškom protagonistov, ktorí veľmi nemajú čo hrať. Nuž a aj keď  scenár ponúka priam seriálovú mozaiku postáv  i motívov , mnohé z nich sú nedotiahnuté, či nedostatočne  využité. Napríklad v úvodných sekvenciách filmu sa dozvieme, že za Annou v lete rok čo rok chodia jej tri kamarátky ešte z vysokoškolských čias a spoločne podnikajú na bicykloch výlety po okolí. Pri poslednom z nich sa jedna z nich zraní. Pomôže im šarmantný pán Artur. Z vďaky ho pozvú na rozlúčkový večierok. Z dialógov je zrejmé, že kamarátky majú komplikované životy a kedysi Anne jej budúceho manžela Leto2 resizezávideli, dnes ju skôr ľutujú. Potom však z deja akoby vypadli.

Iba  načrtnuté sú aj postavy trojice krčmových troch „štamgastov“, ktorí komentujú dianie. Celkom vtipne však vyznieva trio dôchodkýň (Jana Boušková, Miriam Kantorková, Iva Huttnerová) ktoré pomocou „detskej vysielačky“ informujú o tom čo sa deje s menej pohyblivou kamarátkou (Uršula Kluková). Viac-menej  len naznačený je motív vyhrotených vzťahov medzi  dedinskými starousadlíkmi a pražskými chatármi, ktorí sa odmietajú finančne podieľať na Leto4 resizebudovaní kanalizácie a podobne. Možno nie celkom využitý je aj motív kolotoča na námestí a hasičského pohrebu. Zaujímavá je však téma Anninych rodinných vzťahov. Dcéra (Lucie Vondráčková) má manželské problémy, obracia sa s nimi na matku, ale nevie pochopiť, že ich môže mať aj ona. Keď ju vidí na relatívne nevinnom rande  s Arturom, je pohoršená, ako sa vraj môže  žena v tomto veku takto správať. V mysli vám utkvie aj vydarená  scéna, v ktorej sa Annin zať (Miroslav Šimúnek) pokúša o rozhovor so svojim svokrom. Dialóg o ničom je Leto6 resizeperfektný, žiaľ, pre súčasnosť veľmi typický

V každom prípade je najzaujímavejšou postavou Artur v podaní Jaromíra Hanzlíka. Objaví sa hneď v úvode ako princ na bielom koni –doslova. V jednom rozhovore sa Hanzlík posťažoval, že netušil, aký bič  si na seba uplietol, keď sa po dvadsiatich rokoch rozhodol znovu jazdiť. Jednoduchšie bolo vraj šoférovať starý armádny americký džíp, loziť po stromoch alebo plávať v starom zatopenom  lome. Jeho postava  je však Leto5 resizesilná v tom, ako ovláda umenie manipulácie s okolím. Hlavne dámy, bez ohľadu na vek, podliehajú jeho šarmu. S väčšinou z nich však iba nezáväzne flirtuje. Spolieha sa na verše, poklony, prekvapenia. Ale dobre vychádza aj s ukrajinským lekárom a učiteľom, ktorí ako robotníci „na čierno“ sa tvária, že renovujú ruinu zámku... Mimochodom, Artur, o ktorom  sa predpokladá, že je majiteľom miestnej ruiny, sa teší mimoriadnej pozornosti a všetci chcú vedieť, čo vlastne nakoniec v zámku bude.  Odpovedá im podľa nálady, takže sa hovorí o domove

dôchodcov, penzióne pre zaslúžilých politikov, psychiatrickej liečebni, hoteli, kasíne  a podobne.

Leto3 resizeNapriek všeobecnému trendu súčasnej kinematografie a možno aj diváckym očakávaniam, neuvidíte vo filme žiadne sexuálne scény. O sexe a láske sa iba hovorí. Artur dvorí ako gentleman: prednáša verše, snaží sa prekvapiť, zaujať, potešiť. V slovnej hračke s erotickým podtextom sa  síce spytuje či má Annu zviesť autom alebo inak... To je však všetko. Ešte aj pri  nočnom kúpaní v lome si hrdinka necháva spodnú bielizeň. Dvojica flirtuje, ale nevera sa nekoná. Pri televíznom uvádzaní nemôžu cenzori nič namietať.

Obecenstvo na predpremiére sa dobre bavilo. Niektoré diváčky Leto10 resizesa nadchýnali, aký to bol krásny film. Kriticky naladenejšia menšina tvrdila, že je to príšerný guláš, ale bavila sa tiež. Darmo, výborní herci, pekná príroda, láskavý  humor a romantiky až-až. Režisér Jiří Adamec sa dal počuť, že Leto s gentlemanom  nakrúcali s jediným želaním, aby potešili divákov. Dodala by som – predovšetkým diváčky. Zdá sa, že sa im to celkom podarilo. V čase, keď o gentlemanoch takmer nechyrovať, nevraviac o romantike, má letná romantická komédia o neskorých láskach, napriek všetkým výhradám, svoj pôvab.

Leto11 resizeLeto s gentlemanom (Léto s gentlemanem), Česko, 2019
Dĺžka: 98 minút
Réžia : Jiří Adamec