V zajatí bezbrehej fantázie

2012_1_resizeVšetko spôsobili vyhynutí Mayovia, ktorý pred mnohými stáročiami zanechali kalendár, podľa ktorého sa vraj dá predvídať presnosť mesačných cyklov a presné miesto a čas zatmenia Slnka. Maysky kalendár končí v piatok 21. decembra 2012 a v ten deň má nastať koniec sveta, ako ho dnes poznáme. Jeden kolobeh tohto kalendára trvá 5125 rokov, začína sa 3113 pred n.l. a končí práve v spomínanom roku. Odvtedy je všetko inak, dni sa skracovali, náš kalendár sa začína narodením Krista a nik nevie povedať, či už rok 2012 bol alebo len bude. To však hralo do karát hollywodského režiséra nemeckého pôvodu Rolanda Emmericha, aby potom čo stačil už zlikvidovať USA tentoraz potopil celý svet vo filme nazvanom jednoducho 2012.

2012-103_resizeAkčné sci-fi thrillery – to je parketa Rolanda Emmericha známeho ako režiséra filmov Deň nezávislosti, Deň potom, Godzilla, Hviezdna brána, Univerzálny vojak, Patriot, ktoré sa stali kasovými trhákmi. Diváci majú tento žáner radi, všetci sa radi trochu bojíme a Emmerich nám to s radosťou umožní. Už v snímke Dni potom sa venoval klimatickým zmenám a z nich vyplývajúcim katastrofám, aby to ad absurdum rozviedol vo filme 2012. Ad absurdum doslova. V úvode filmu sa divák stane svedkom zistenia, že zvýšená slnečná aktivita bude negatívne pôsobiť na zemské jadro, začne sa lámať zemská kôra, kontinenty sa stratia, vlny cunami zmetú všetko živé. Vedci a americká vláda sa snažia tieto skutočnosti pred ľuďmi utajiť a je len na prezidentovi USA či to zverejní. Mimochodom všetky vlády sveta o tom vedia, chystajú sa na záchranu, len ľudia žijú v klamstve. Čo však čert nechcel jeden rozvedený spisovateľ ( John Cusak) si príde po deti, aby ich vzal na výlet do Yellowstonského národného parku kde mu jeden kvázi blázon ( Woody Harrelson) prezradí blížiacu sa katastrofu a tiež miesto kam vyvolení smerujú k záchrane. Nelení a v poslednom momente presvedčí exmanželku a jej priateľa, aby utekali. A teraz som na rozpakoch, či písať o ich záchrane vážne, lebo mám pocit, že pred touto dilemou stáli aj tvorcovia. Inak si neviem predstaviť ako sa títo ľudkovia zachránili. Tesne za ich autom sa prepadávajú mestá, amatér pilotuje lietadlo s výkonom na Nobelovu a neviem aké ešte ceny. Míňa prepadajúce sa hory, mestá, kaňony, kľučkuje a dokáže všetko. Prosto Superman by mohol byť 2012_resizejeho žiačik. A takto utekajúc pred prepadávaním celých miest, krajín a kontinentov dobehnú „vyvolení“ a naša skupinka do Číny kde na nich čakajú tri obrovské koráby. S veľkými prekážkami sa nalodia, aby prežili vlny cunami a začali nový život vo svete, ktorý je už iný. Po toľkých katastrofách zistia ako sa mapa sveta zmenila a čaká ich nový život.

Ak by sme to chápali ako hrôzostrašnú rozprávku ešte by som prevrela jedno oko, ale tvorcovia mestami, okrem prvkov hororu a sci-fi, zabehnú aj do frašky. Postavu ruského boxerského šampióna a zároveň finančného magnáta nemožno chápať ako novodobého kapitalistu, ale skôr ako postavu z Gogoľovho románu. Neviem sa rozhodnúť či cupitajúca dámu s dvomi psíčkami, pripomínajúca britskú panovníčku, chcela byť dehonestáciou jej majestátu, alebo výstrahou rovnosti pred osudom. A takto by sme mohli pokračovať. Dvaja hrdinovia sa však nájdu - americký prezident, ktorý neopustí svoj ľud do archy nesmeruje dcéru a zahynie a taliansky prezident, ktorý dá prednosť modlitbe a stratí sa s Rímom v útrobách Zeme. Ostatní chcú žiť. No a nechýba ani happy end, nádejný nový otec zahynie (ako inak), manželia nájdu k sebe cestu, opäť sú rodina, sedemročné dievča sa po prežití konca sveta prestáva pocikávať ( našťastie - kde by vzala pampersky) a nechýba ani love story medzi charakterným vedcom a prezidentovou dcérou. A na záver varovanie, či posolstvo, že keď si nebudeme vážiť ľudský život nemáme právo naň ani my.

2012-104_resizeRoland Emmerich to tentoraz skutočne prehnal. Najväčšou slabinou snímky 2012 je plytký scenár, rozkošatený do šírky a nie do hĺbky. Postavy vegetujú vedľa seba a často sa ani nestretnú, chýba väčší konflikt medzi jednotlivými hrdinami, dokonca aj spojenie rodiny sa udeje jednoducho: jeden musí z kola von a je po probléme. Po remeselnej stránke je to však slušne odvedená práca. Z hercov si zaslúži zmienku John Cusak v úlohe spisovateľa Jacksona Curtisa, Chiwetel Ejiofor ako mladý vedec Adrian Helmsley pre svoj disciplinovaný a civilný prejav a dôstojná Tandie Newtonová ako prezidentova dcéra Laura Wilsonová. Woody Harrelson zasa dodal so svojim exponovaným hereckým prejavom dôveryhodnosť bláznovi z Yellowstonského parku a Danny Glover sa so cťou popasoval s úlohou prezidenta Spojených štátov. Ostatní, okrem Amandy Peetovej v úlohe Curtisovej manželky a milenca a amatérskeho superpilota Thomasa McCarthyho, nemali veľa priestoru, aby predviedli svoje herecké umenie.

obr3_resizeČo si však zaslúži pochvalu sú bravúrne vizuálne efekty a kamera Deana Semlera. Vlastne vizuálna stránka filmu je to čo priláka divákov katastrofických filmov do kín a musím priznať, že si prídu na svoje. Emmerich je majstrom v tomto žánri aj keď 2012 nepatrí k jeho najlepším filmom. Len pre zaujímavosť jeho záverečnou diplomovou prácou v Nemecku bol film Princíp Noemovej archy a mal s ním obrovský úspech. Možno práve prílišné zaujatie starou témou dali jeho fantázii priveľký rozlet, ktorá ako vlny cunami zmietla všetko čo malo nejaký zmysel a logiku. Je to varovanie na väčšiu koncentráciu na to, čo chcem povedať a nie len ako. Ako sa ukázalo pustiť si fantáziu bezbreho na uzdu sa nie vždy opláca.

2012, USA/Canada, 158 minút, 2009
Scenár: Harald Kloser, Roland Emmerich
Réžia: Roland Emmerich