Sony odpovedá Fašírkami

fasirPo Loveckej sezóne 2 od štúdií Sony Pictures Animation nikto už nič nečakal a ani reklama nič mimoriadne nenaznačovala. Tým je prekvapenie z rodinnej animovanej komédie Oblačno, miestami fašírky väčšie a príjemnejšie.

V roku 1978 vyšla kniha spisovateľky Judi Barrett Cloudy with a Chance of Meatballs s ilustráciami Rona Barretta – o meste, kde prší z neba jedlo. O osemnásť rokov neskôr ohlásili film podľa tohto námetu. Práce na scenári aj réžie sa ujali Phil Lord a Chris Miller. Obaja mali za sebou skúsenosti ako scenáristi, producenti a príležitostní herci, tvorcovia seriálov How I Met Your Mother a Clone High. Na poli dlhometrážneho filmu však debutovali až Fašírkami.

Výtvarnú stránku dostal na starosť Michael Kurinsky, niekdajší animátor disneyoviek Kráska a zviera, fasirky_27Hercules, Fantasia 2000 a ďalších. Skúsenosti s digitálnou animáciou získal pri výrobe filmu Lovecká sezóna.

Trojica tvorcov zmenila námet na nepoznanie. Spravili z neho príbeh mladého zneuznaného génia, ktorému sa vymkne z rúk vlastný vynález meniaci vodu na jedlo – a ohrozuje celý svet. Od začiatku vyhlasovali, že pôjde o paródiu na katastrofické veľkofilmy ako Twister, Armageddon a Deň po tom. A mali pravdu – áno, vo filme je aj paródia.

V štúdiách Sony Pictures Animation vznikajú zaujímavé digitálne animované krátke filmy no celovečerné animované snímky majú veľmi nevyváženú úroveň. Najlepšou z nich bola po formálnej i po obsahovej stránke výnimočná komédia Divoké vlny, ale už i prvý rodinný animovaný film štúdií, horor V tom dome straší, patrí k nadpriemeru. No po Loveckej sezóne 2, vytvorenej len pre video, ktorá sa nejakým omylom dostala do našich kín, málokto čakal zázrak. A zázraky, ako vieme, sa dejú práve vtedy, keď ich nikto nečaká.

fasirky_15Po Loveckých sezónach a vyhláseniach tvorcov aj reklama na Oblačno, miestami fašírky utvrdila očakávanie tuctovej akčnej digitálnej zábavy, založenej na prostoduchej historke, pestrých farbách, akčných scénach, nenápaditých postavičkách a záplave pop-kultúrnych tančekov. Skutočne, tohto všetkého si vo filme užijeme plnými priehrštiami. Lenže nie samoúčelne. Všetko do seba harmonicky zapadá, všetko funguje. Príbeh génia Flinta Lockwooda je príbehom dospievania, vyrovnávania sa s vlastnou identitou a nechýba ani „pixarovský‟ motív komplikovaných vzťahov otca a syna, pravda, nepixarovsky karikovaný a posunutý o kus ďalej. K tomu sa druží bláznivo romantická línia vzťahu Flinta k televíznej rosničke Sam a spoločenská kritika v podobe sebeckých, nenažraných susedov, vedených starostom Shelbournom. Skrátka – každý si tu nájde niečo pre seba, nenáročný konzument koly s pukancami, naivné dieťa i fanúšik kinematografie.

Výtvarné riešenie postáv (azda s výnimkou Flintovho otca) naskutku neoplýva originálnosťou (Flint sa, možno nie náhodou, ponáša na pixarovského Linguiniho z Ratatouille a Sam zasa pripomína Suzan z Monštrá vs votrelci). fasirky_7No pokrmy, pršiace z neba, sa stali inšpiráciou pre vizuálne hody, ktoré siahajú od prostej prvoplánovej popisnosti cez rolu symbolickú až do sfér radostnej absurdity a surrealizmu. Tvorcovia sa neusilujú o čo najväčšiu mieru podoby s realitou, ako poznáme z konkurenčných počítačmi animovaných filmov. Dôsledne a cieľavedome pracujú so štylizáciou, s postavami občas dokonca narábajú priam na spôsob najlepších častí Toma a Jerryho. A bez toho, že by si museli vypomáhať starými, sto ráz otrepanými gagmi! Naopak, slovná i situačná komika pôsobí veľmi sviežo. Celok má silnú svojskú atmosféru, v ktorej nechýba ani kus poézie.

Sony Pictures Animation reaguje na úspech Pixarovského Ratatouille vlastným animákom o jedle. A dokazuje, že vie variť po svojom, inak – a prinajmenšom rovnako dobre.
Film vo formáte 3D sa nesnaží diváka zahltiť efektmi, ale celý zážitok ešte umocňuje. Hoci, pravdupovediac, priestorový obraz nie je pre vyznenie dielka nijako dôležitý. Veľmi vydarený a hravý je i slovenský dabing.

Oblačno, miestami fašírky (Cloudy with a Chance of Meatballs)
USA 2009, 90 minút
fasir07Námet:Judi Barrett, Ron Barrett. Scenár a réžia: Phil Lord, Chris Miller. Výtvarník: Michael Kurinsky. Hudba: Mark Mothersbaugh. V slovenskom znení: Luboš Kostelný, Helena Krajčiová, Vladimír Jedľovský, Roman Matisko, Ivan Vojtek, Martin Kaprálik a ďalší.