Rýchlokurz zvádzania

Chce_maVo svete a osobitne v Hollywoode vznikajú ročne desiatky romantických komédií, a tak by sa mohlo zdať, že na tému vzťahu muža a ženy sa už nedá nič nové vymyslieť. Dôkazom, že to nie je celkom tak, je šiesty celovečerný film austrálskeho režiséra Roberta Luketica Chceš ma, chcem ťa. (Z jeho filmografie stoja za zmienku snímky Pravá blondínka, Rande s celebritou či Diabolská svokra, v ktorej sa po dlhej prestávke vrátila pred kameru Jane Fondová.) V origináli sa jeho predposledný film volá The Ugly Truth, čiže škaredá, alebo aj Krutá pravda, čo je názov televíznej show, okolo ktorej sa krúti celý príbeh, ale invencia českých a slovenských distribútorov je ako zvyčajne nekonečná. Neodradil ich ani fakt, že pod takmer totožným názvom Chcem ťa uviedli v roku 1998 britskú kriminálku.

Chce_ma_1V čom predstavuje Luketicov film isté nabúranie konvencií romantickej komédie? V tom, že proti sebe razantne postavil dva úplne odlišné názory na lásku. Mike Chadway, mimoriadne arogantná, a preto aj mimoriadne úspešná televízna hviezda, tvrdí, že láska nie je ničím iným než sexuálnym pudom a mužsko-ženský vzťah výsledkom premyslenej manipulácie. Jeho názorová protivníčka, producentka rannej televíznej show Abby Richterová, je romantička s ilúziami a snami, ktoré sa do dnešných čias nehodia. Prvá časť filmu je plná ich vášnivých sporov, slovných prestreliek, napätia a humoru. Pôvabná Abby má napriek kráse, inteligencii a dobrému postaveniu problém nájsť si partnera, a tak sa Mike podujme, že uvedie svoje teoretické názory do praxe a bude kolegyňu navigovať pri „balení“ Pána Úžasného. A jeho rady, pod ktoré by sa možno podpísal aj dr. Plzák, skutočne zafungujú. Lenže tu už začína získavať nad komédiou prevahu romantika, ďalšie dejové zvraty sú stále predvídateľnejšie, klišé čoraz zreteľnejšie a celý príbeh sa nezadržateľne rúti k tušenému šťastnému koncu. (Naozaj, dožijeme sa niekedy aj romantickej komédie bez happy endu? Alebo je tak silno zakódovaný v samotnom žánri, že to nie je možné?) Z krutej pravdy o vzťahu muža a ženy zostáva len sladkastý odvar a divák, ktorý sa spočiatku výborne zabával, je znova (koľký raz už?) sklamaný.

Chce_ma_2Ako už z napísaného vyplýva, film Chceš ma, chcem ťa je postavený na názorovej konfrontácii dvoch hlavných postáv, ktoré vytvorili Gerald Butler ( tento takmer štyridsaťročný Škót hral o. i vo filmoch Fantóm opery, Beowulf: Kráľ barbarov, 300: Bitka pri Thermopylách, P.S. Milujem ťa či RocknRolla) a Katherine Heiglová (videli sme ju napríklad s Gérardom Depardieu vo filme Môj otec hrdina, v snímke 27 šiat a máme možnosť sledovať ju ako stážistku Izzie v televíznom seriáli Chirurgovia). Bola to dobrá voľba, obaja sú sympatickí, charizmatickí a sexi, od začiatku sa medzi nimi iskrí, hrajú prirodzene a s chuťou, hoci Butler má predsa len miestami prevahu. Škoda, že ostatné postavy vytvárajú iba „krovie“ ústrednému páru, čo sa, žiaľ, dotýka aj tretej strany ľúbostného trojuholníka, Pána Dokonalého v podaní Erica Wintera, ktorý nemá priestor na viac ako na reklamný úsmev. Skôr než živým človekom je figurínou, ktorá nemá šance vážnejšie zasiahnuť do boja pohlaví, čím sa film ochudobňuje o ďalší zdroj napätia a humoru.

Chce_ma_3Keďže hlavný hrdina Mike Chadway si vo svojich slovných prejavoch nekladie obrúsok pred ústa, divák, sledujúci nielen titulky, ale aj anglický text, má príležitosť obohatiť svoj slovník o mnohé pikantné slová. Z tejto kategórie sú aj dve scény, pohybujúce sa na samej hranici lascívnosti. Prvá sa odohráva v hľadisku baseballového zápasu, druhá na večeri so šéfmi televíznej spoločnosti. V prvej situácii sú zdrojom humoru poliate pánske nohavice, v druhej vibrujúce dámske nohavičky s diaľkovým ovládačom. V oboch prípadoch tvorcovia filmu odolali vulgárnosti, a tak sa divák bez pohoršovania naozaj schuti zasmeje. A hoci film ako celok napriek počiatočnému prísľubu neprekračuje úroveň bežných romantických komédií, určite dokáže aspoň na chvíľku zahnať jesennú nostalgiu. Vďaka aj za to.

Chceš ma, chcem ťa (The Ugly Truth), USA 2009
Scenár: Nicole Eastman, Karen McCullah Lutz, Kirsten Smith
Réžia: Robert Luketic