Leonora addio (Taliansko, 2022)

Leonora addioLeonora addio
Dráma, 90 minút
Réžia: Paolo Taviani. Scenár: Paolo Taviani. Kamera: Paolo Carnera, Simone Zampagni. Strih: Roberto Perpignani. Hudba: Nicola Piovani. Hrajú: Nathalie Rapti Gomez, Fabrizio Ferracane, Jessica Piccolo Valerani, Massimo Popolizio, Claudio Bigagli, Sinne Mutsaers, Giulio Pampiglione, Matteo Pittiruti, Francis Pardeilhan, Federico Tocci, Freddy Drabble, Michael Schermi, Francesco Cristiano Russo, Martina Catalfamo, Ivan Giambirtone, Achille Marciano, Elvio La Pira, Dania Marino, Dora Becker, Roberto Herlitzka, Robert Steiner, Luca Ghillino, Simone Ciampi, Biagio Barone, Giuseppe Lo Piccolo, Giuseppe Spata, Stefano Dilauro, Stefano Starna, Edoardo Strano
Slovenská premiéra: 20. októbra 2022
Tri roky po strate svojho brata Vittoria, s ktorým zdieľal celú svoju kariéru, sa Paolo Taviani vracia k dielam Luigiho Pirandella, ktorého diela bratská dvojica už predtým adaptovala, a to v rokoch 1984 (Kaos) a 1998 (Ty sa smeješ). V súlade s víziou sicílskeho dramatika nie je film vôbec tým, čím sa zdá byť. Názov síce môže pochádzať z novely z roku 1910, ale po žiarlivosti pretkanej zápletke tejto knihy nie je ani stopa. Namiesto toho sa pozornosť sústredí na samotného Pirandella, respektíve jeho popol, ktorý je prevezený z preplneného pohrebiska vo fašistickom Ríme na miesto jeho súčasného trvalého odpočinku na Sicílii. S filmom sa vydávame na cestu, ktorá nás prevedie povojnovým Talianskom a jej sfilmovanými spomienkami vďaka záberom z filmových týždenníkov, amatérskych filmov a fragmentom nerealizmu. Potom, čo vo filme Leonora addio pochujeme majstra, snímka preradí rýchlosť z road movie na filmovú adaptáciu, kedy si vyberie iný Pirandellov príbeh – konkrétne ten posledný, napísaný krátko pred jeho smrťou v roku 1936. Od rozlúčenia s titulom až po jeho návrat k posledným slovám spisovateľa. Je ťažké nebrať toto dielo – také slobodné, a napriek tomu toľko súčastí sveta Tavianiho – ako dojemnú bratskú rozlúčku. Dielo, ktoré rovnako ako v roku 2012 víťaz Zlatého medveďa Caesar musí zomrieť, opäť využíva kinematografiu na to, aby napomohol literatúre a histórii prehovoriť.
Foto: Film Europe

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.