Dny kritiků Variety: Evropa nyní!

KV-logoJde o filmový zážitek v čisté formě, když při uvádění filmů Dny kritiků Variety: Evropa nyní! na MFF Karlovy Vary je z publika slyšet kolektivní úžas, výkřiky údivu, smích nebo když naopak panuje napjaté ticho a očekávání. V plných sálech a na vyprodaných představeních jedné z nejoblíbenějších festivalových sekcí uvádí své filmy deset mladých evropských režisérů, pozvaných organizací European Film Promotion (EFP) a MFF Karlovy Vary. Filmy sekce Dny kritiků Variety se pravidelně setkávají s nadšeným publikem. Výběr filmů pořídili kritici renomovaného mezinárodního časopisu Variety, který se věnuje audiovizuálnímu průmyslu. Program MEDIA Evropské unie a deset členských organizací EFP tuto událost zaštiťují. Jako hlavní sponzor figuruje letos opět filmový kanál Cinemax z rodiny HBO Česká republika.

15088-snimek-snap-r-carmel-winters_resize“Výběr filmů je v letošním roce skutečně vzrušující,” říká Alissa Simon z časopisu Variety. Alissa Simon je filmová kritička, která byla za časopis Variety pověřena koordinací výběru filmů pro Dny kritiků Variety na MFF Karlovy Vary. “Máme tu nápadité filmy, které v okruhu mezinárodních filmových festivalů získaly hned několik ocenění. Téměř všechny uváděné filmy jsou debuty nebo druhé filmy mladých režisérů. Ve všech je cítit něco objevného a neotřelého. Prvek humoru je patrný ve všech filmech výběru, i když mezi deseti vybranými filmy najdeme jen dvě vysloveně žánrové komedie.”

European Film Promotion bude s napětím očekávat, jak publikum přijme úspěšnou romantickou komedii mladého švýcarského režiséra Michy Lewinského Oddáš nás? (Die Standesbeamtin) nebo jak v 15090-vzdy-pripraven-friendship-r-marcus-goller_resizeKarlových Varech dopadne film Ježek (Le hérisson). Jde o debut francouzské režisérky Mony Achacheové, který upoutal pozornost na festivalech v egyptské Káhiře a španělském Valladolidu a stal se velkým hitem domácích, tedy francouzských kin. Je to zneklidňující parabola o tom, jak důležitá je nekonvenčnost. Tituly z východní Evropy jsou typické jiným, temnějším druhem humoru jako například ve filmu Rub (Rewers) od polského režiséra Boryse Lankosze. A v oceněném filmu Čestná medaile (Medalia de onoare) od rumunského režiséra Calina Netzera je přítomný sžíravý humor a ironie.