Novinky z festivalu v Karlových Varoch 2

KV2016logo resizeHlavná súťaž v prvé dni nasadila vysokú latku, ktorá sa v druhej polovici posunula trochu nižšie, čo však neznamená, že sa v závere opäť nezdvihne. Udalostí však bolo neúrekom a jednou z hlavných bolo uvedenie slovensko-českého koprodukčného filmu Učiteľka režiséra Jana Hřebejka v hlavnej úlohe so Zuzanou Mauréry.

Herectvo je o budovaní hovorí Jean Reno
Cenu prezidenta MFF Karlove Vary si odniesol tohto roku francúzsky herec Jean Reno, ktorý v tomto čase JeanReno3-jpg resizenakrúca v Prahe čínsky dobrodružný film. Nechcel o ňom povedať nič. U priateľa Luca Bessona hral v kultových snímkach Leon, Magická hlbočina a Brutálna Nikita. Sám hovorí, že najmä Magická hlbočina zmenila jeho život, ale aj Bessonov. Film mu otvoril cestu do sveta a tiež do Los Angeles.“Musíte vedieť, že tam si vás zavolajú. To neznamená, že tam prídete, budete roznášať pizzu a tvrdiť, že ste herec. Musíte vedieť tak dobre po anglicky, aby to prijalo americké publikum.“ Podľa čoho si úlohy vyberá. „Väčšinou podľa príbehu, ale hlavne podľa toho s kým budem pracovať ďalšie dva, tri mesiace. Keď si s tými ľuďmi neporozumiem, film odmietnem. Takže vyberám si to podľa ľudí, s ktorými sa cítim dobre. So štyrmi režisérmi si dobre rozumiem, s Lucom Bessonom, ktorý je môj priateľ, potom so Seanom Pennom, Robertom Benninim a Ronom Hawardom." Otec šiestich detí žije v Amerike, sám sa cíti byť imigrantom, lebo aj jeho rodičia sa s nim (ešte ako malým) presťahovali zo Španielska do Afriky. Na problém imigrácie sa necíti byť kompetentný odpovedať, s odôvodnením, že nie je politik. Hercom chcel byť už ako jedenásťročný. "Neustále som sníval o striebornom plátne. V škole som mal úžasného učiteľa a s ním sme hrali divadlo. Na divadelnom herectve som vyrastal. Fascinovalo ma a stále fascinuje. Chcieť však byť hercom je jedna JeanReno2 resizevec, ale stať sa slávnym niečo iné. Čo pre mňa znamená sláva ani neviem. Herec musí chodiť na umeleckú školu, veľa čítať, nielen hry, ale aj teóriu. Herectvo totiž je o budovaní a keď chcete budovať potrebujete základy. Mnohí sa starajú len o svoj imidž, a to nie je správna cesta. Musíte byť na javisku rád a šťastný. Mňa sláva nezaujíma.“ Reno hral aj vo filmoch Godzilla, Mission Impossible, Ronin, Návštevníci, Drž hubu. Najviac však spomína na Magickú hlbočinu.“Tento film bol pre mňa skutočne veľmi dôležitý. Ako mladý neznámy herec som sa stretol s Lucom Bessonom a hneď po prečítaní scenára som vedel, že to bude veľké dobrodružstvo. Je to zvláštne lebo je založený na prianí oboch potápačov zomrieť. Zoznámil som sa s potápačom Jacquesom Mayolom, bol to čudný človek – nežil na zemi, ale pod vodou. Jeho pozornosť bola sústredená na delfíny. Rok nám trvalo kým sme sa mohli ponoriť do hĺbky 33 metrov, a to tak, že sme zadržali dych bez prístrojov. Bolo to veľké ľudské aj filmové dobrodružstvo.“ Čo by rád ešte zahral? „Neviem. Asi možno niečo čo má dočinenia s hudbou, vždy mi chýbala. Je pravda, že ma vždy fascinovali ľudia, ktorí počujú niečo, čo normálni smrteľníci nie.“  Čo pripravuje?  „Mám s divadlom jeden projekt, pracujem na ňom, ale som poverčivý, a preto o tom nerád hovorím. Budem všaK hrať na Broadway jeden dva mesiace, ale zatiaľ tiež o tom nemôžem hovoriť.“

Niektorí ľudia si nikdy neporozumejú
Ucitelka resizeČeský režisér Jan Hřebejk nakrútil  slovensko-český koprodukčný film Učiteľka podľa scenára Petra Jarchovského. Nakrúcal sa celý na Slovensku a hlavnú úlohu zveril Zuzane Mauréry. V úvode sa ocitneme na rodičovskom združení na začiatku 80. rokov minulého storočia. Zvolá ho riaditeľka, lebo chce vedieť prečo šikana jednej učiteľky dohnala mladé dievča k pokusu o samovraždu. Súdružka - manipulátorka za všelijaké službičky tak od žiakov, ako aj rodičov, hodnotí žiakov. Tí, ktorí sa vzoprú, majú po chlebe. Mnohovrstvová dráma hovorí o zvrátenosti spoločnosti a mechanizmoch, ktoré používala. Snímka  si berie na mušku ľudí, ktorí to mlčky znášali a ani vtedy, keď mali možnosť protestovať, neboli schopní zo strachu to využiť. „Podľa mojej mienky je to univerzálny príbeh, v ktorom necítiť politické Ucitelka3 resizetlaky. Snažili sme sa vyhnúť, ako sa len dalo, všetkým socialistickým symbolom, lebo sme chceli príbeh posunúť do súčasnosti. Učiteľka je, bez ohľadu na to, že je komunistka, v prvom rade manipulátorka a takých je aj dnes dosť. Niektorí ľudia si nikdy nemôžu porozumieť, napríklad komunisti s demokratmi - sú to dva rozdielne svety“, povedal Jan Hřebejk. Petr Jarchovský vlastne spracoval príbeh jeho rodičov, presnejšie jeho matky. “Vychádzal som z prípadu spolužiačky, výbornej žiačky, na ktorú si jedna učiteľka zasadla.“ V tomto znepokojujúcom príbehu o zbabelosti, hlúposti a straty ľudskej dôstojnosti, vynikla najmä Zuzana Mauréry, ako človek, ktorý ani náhodou nevie, čo v duši mladého jedinca spôsobí nespravodlivosť, kde sú hranice etiky a čo si už pedagóg vôbec nesmie dovoliť. V jej výbornom podaní je to prototyp človeka, ktorý nepatrí do školy a s úsmevom na tvári deštrukčne pôsobí aj na celé svoje okolie.

Vlny resizeUčiteľkou však už šťastná séria (zatiaľ – ešte nás čakajú štyri filmy) skončila. Celovečerný debut poľského režiséra Grzegorza Zariczneho Vlny (Fale) má svoje svetlé stránky, no v porovnaní s ostatnými značne zaostáva. Pozitívom je hľadanie blízkej duše, o ktorú by sa mohli mladí ľudia oprieť. Sú osamotení, nemajú v rodičoch vzory, skôr odstrašujúce prípady. Priateľov si hľadajú ťažko.Takto postihnuté sú dve mladé učnice kaderníckeho salónu, ktoré si navzájom pomáhajú emocionálne zvládnuť vypäté rodinné situácie. Ich snaha usporiadať, podľa svojich vysnívaných predstáv, domáce pomery, je však nereálna a nad ich sily.

Pritrati resizeDovolím si povedať, že dosť veľký nepodarok sa podarilo získať do súťaže z Rumunska. Snímka Pri trati (Dincolo de calea ferata) režiséra Cătălina Mitulescua je opäť o problémoch v rodinných vzťahoch. Manžel, aby ich uživil sa zamestná ako čašník v Taliansku a keď príde na návštevu rodiny, žijúcej v provizórne postavenom domčeku pri trati (večne rachotí vlak), sa čuduje, že ho žena už nechce. Bol príliš dlho preč. Zažije jednu nezmyselnú svadbu, manželka mu definitívne dá zbohom, teda muž ide späť do Talianska. V poslednom zábere zaúraduje deus ex machina a vidíme rodinku spolu na brehu jazera. Prečo sme teda 88 minút museli  počúvať o ich rozchode, aby to bez vysvetlenia jeden záber vyriešil. Nuda, a to navyše ešte aj ledabolo remeselnej urobená.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.