Na okraj Týždňa francúzskeho filmu
Od 6. do 12. marca 2014 bola Bratislava – konkrétne kino Film Europe v Pisztoryho paláci – dejiskom nového, hojne propagovaného podujatia, nazvaného Crème de la crème s podtitulom Týždeň francúzskeho filmu, ktoré zorganizovala Film Europe Media Company v spolupráci s Francúzskym inštitútom.
Iránske festivalové diskusie
Keď asi po desiatom filme na 32. ročníku Medzinárodného filmového festivalu FAJR (5.2.-12.2.2014) v Teheráne, venovanom „rodine v kríze“ vychádzame z projekčného sálu a dopujeme sa kávou s neodolateľnými iránskymi sladkosťami, netúžim po ničom inom, len po vysvetlení záhady, ktorou je pre mňa táto „rozhádaná filmová nákaza“.
Francúzske filmové assorti
Tohtoročný výber francúzskych filmov predstavil poprednú európsku kinematografiu v plnej sile, širokom žánrovom, štýlovom a tematickom rozpätí. Atmosféru gurmánskych soireé vkusne uviedla nápadito dekadentná zvučka študenta FAMU Jiřího Voleka. Diváci, podobne, ako hostia usadení okolo bohato prestretého stola vyberali naslepo, ale s dôverou, ktorej evidentným dôkazom boli kiná, praskajúce vo švíkoch. Zostaviť si čo najreprezentatívnejšie menu nebolo pri širokej ponuke jednoduché, ale o dodatočnú degustáciu hádam nebude núdza aj po festivale.
Veľký závod zvíťazil na Festivale francúzskeho filmu
Od 21. do 27. novembra sa v Prahe, Brne a Českých Budějoviciach uskutočnil už 16. ročník Festivalu francúzskeho filmu. Na festivale sa tento rok predstavilo 39 celovečerných a 9 krátkych filmov. V sekcii Súťaž - výber českej kritiky súťažilo 9 snímok zo súčasnej francúzskej tvorby a víťazom sa stal film Veľký závod, ktorý do českej distribúcie zakúpila spoločnosť Film Europe a ktorý vstúpil do kín ihneď po skončení festivalu.
Dni ruského filmu
Ak by sme chceli hodnotiť stav nášho záujmu o ruskú kinematografiu, bude to pojednanie krátke a stručné. Tých pár filmov, ktoré nám predhodia festivaly je tak zhruba všetko, čo si do kolónky Rusko môže zapísať akokoľvek oddaný cinefil. Spomenúť si, kedy sa niečo zmysluplné napísalo o akomkoľvek ruskom filme v našej odbornej tlači, nato treba mať v dátume narodenia dosť úctyhodné cifry.
O 61.ročníku MFF v španielskom San Sebastiáne
Viacerými projekciami sa 20. septembra začal v španielskom San Sebastiáne 61. ročník medzinárodného filmového festivalu, na ktorom budú bojovať tvorcovia 13 súťažných snímok o hlavnú trofej podujatia - Zlatú mušľu.
Za zvukov azánu v Kazani
Kresliť konfesné hranice medzi filmom kresťanským, moslimským a dajme tomu hinduistickým je dnes, v čase totálnej prestavby akýchkoľvek hraníc, neaktuálne. Vymedzenie kazaňského festivalu je skôr symbolické, viac geograficko - kultúrne než striktne náboženské (IX. MFF moslimského filmu Kazaň). Akcent na humanizmus a harmóniu ľudského spolužitia, plurality v jednote a vice versa, možno niekomu znie príliš vzletne, ale pre kohokoľvek, kto má rád „pohľad na východ“ je festival tohto druhu zdrojom tak cenných poznatkov, ako aj emocionálnych zážitkov.
Čriepky z tropickej Letnej filmovej školy
Tridsiata deviata Letná filmová škola v Uherskom Hradišti trvala formálne deväť dní – od 26. júla do 3. augusta –, ale povedzme si to na rovinu: posledný deň iba s dvoma predpoludňajšími projekciami (jednou z nich bol notoricky známy film Vojtěcha Jasného Až přijde kocour) ťažko považovať za plnohodnotný. To však neznamená, že by predošlých osem dní nebolo nabitých zaujímavým programom. Práve naopak.
Môj pes Killer najlepším filmom Finále Plzeň
Nový celovečerný film Miry Fornay Môj pes Killer, ktorý je už niekoľko týždňov aj v slovenských kinách, získal hlavnú cenu Zlatý ledňáček na festivale českých filmov Finále Plzeň (záverečný večer 27. apríla). Keďže film je česko-slovenskou koprodukciou súťažil vo výbere desiatich iných českých finálových snímok a stal sa tak podľa medzinárodnej festivalovej poroty najlepším českým hraným filmom. Okrem toho získal na Finále divácku Cenu za najlepší herecký výkon „neherec“ Adam Mihál, predstaviteľ mladého skinheada Mareka.
GoEast - filmy na východ od Wiesbadenu
GoEast - Central and Eastern European Film Festival , ktorý sa uskutočnil po trinásty krát vo Wiesbadene dokazuje, že oblasť strednej a východnej Európy má hlboký a široký tvorivý potenciál originálnych tvorcov a diel. Stále je však dosť nevyužitý a potrebuje iba väčšiu produkčnú podporu predovšetkým oveľa ťažšie vznikajúcej nekomerčnej a umeleckej tvorby. V Nemecku to už dlhšie pochopili, možno viac ako v inej časti (západnej) Európy.

