Bush, Guevarra aj Tysom na Art Film Feste
Obdivovaný a zatracovaný. Taký je bývalý šampión v superťažkej hmotnosti. Nemusíte byť milovníkom boxu, ale dokumentárny film Mike Tyson vás dostane. Režisér James Toback prináša pútavú chronológiu bezpochyby zaujímavého života tejto kontroverznej športovej figúry. Dozviete sa, ako si chlapec z chudobného černošského geta vydobyl svoj americký sen. A ako napokon nezvládol svoje výnimočné postavenie a skončil vo väzení. Sympatické je, že príbeh Tysona rozpráva samotný Tyson, a to veľmi otvorene a úprimne.
Vo festivalových kinách premietnu aj film Wrestler režiséra Darrena Aronofskeho, ktorý touto snímkou triumfálne vrátil Mickeyho Rourkea na herecký piedestál. Wrestler začal svoju žatvu úspechu nečakaným, ale zaslúženým víťazstvom ostatného festivalu v Benátkach. Okrem Zlatého leva získal dva Zlaté glóbusy a dve oscarové nominácie. Do slovenských kín sa táto mimoriadna snímka dostane až na konci septembra, Art Film Fest tak ponúka jedinečnú možnosť zhliadnuť neprehliadnuteľný film už o tri mesiace skôr. Aronofsky si vzal pred objektív kamery príbeh Randyho Robinsona, slávneho 0zápasníka z 80. rokov, ktorý si prilepšuje vystúpeniami pre zostávajúcichn prívržencov tohto tvrdého športu. Žije len pre krátke chvíle vzrušenia, keď cíti nadšenie svojich zopár fanúšikov. Je však odcudzený od dcéry a nie je schopný udržať si žiaden skutočný vzťah. Pri jednom vystúpení dostane silný srdcový záchvat, a ďalšiu šou by už nemusel prežiť. Starnúci muž prehodnocuje svoj život. Pokúsi sa teda nadviazať vzťah s dcérou, začne si so staršou striptérkou, no vášeň pre boj ho lákajú späť do ringu...
Charlie Kaufman sa najskôr preslávil ako inteligentný a veľmi nekonvenčný scenárista. Na konte má napríklad film Adaptácia ocenený nomináciou na
Oscara a Zlatý glóbus či Večný svit nepoškvrnenej mysle, za ktorého scenár získal tiež nomináciu na Oscara a Zlatý Glóbus.Tento raz prichádza Kaufman s režijnou prvotinou Synecdoche, New York, ktorá bola uvedená v hlavnej súťaži v Cannes 2008, a potom získala päť medzinárodných ocenení. Hrdinom príbehu o strachu zo smrti, o úzkosti, o neschopnostiach ľudí či o láske, je Caden Cotard, ktorému sa práve rúca zdravie aj manželstvo. Jeho žena zmizne aj s ich dcérkou, a pred Cadenom sa otvára životná prázdnota. Nečakane ju však naruší štedrý grant, ktorý mu poskytne možnosť konečne vytvoriť svoje veľdielo. Pravdivú divadelnú hru, ktorá obsiahne „všetko“.Môžete ho milovať alebo nenávidieť. Ale jedno je isté.
Dnes je Kim Ki-Duk azda najznámejším súčasným kórejským režisérom, ktorého uznávajú po celom svete. A jeho tvorba nemôže chýbať ani na Art Film Feste. Očaruje špecifickým výtvarným cítením a silnými nadčasovými výpoveďami. Má na konte aj cenu za najlepšieho režiséra z Berlinale za film Samaritánka a z Benátok za snímku 3-iron. Neprehliadnuteľná je aj jeho v poradí 15. snímka, Bi-mong, v preklade Sen. Je asi najzvláštnejším Kim Ki-dukovým filmom. V otázke, čo je skutočnosť a čo sen, zachádza naozaj ďaleko. Rozpráva o Jinovi, ktorý sa v jedno ráno prebudí s nepríjemným pocitom. Snívalo sa mu, že riadil auto, havaroval a ušiel predtým ako dorazila polícia. Je veľmi znepokojený, vydá sa teda na miesto, kde sa odohrala nehoda v sne. Príde na križovatku, je tam zdemolované auto, policajti... Presne ako v sne. A polícia ho začne vyšetrovať aj spolu s mladou ženou Ran. V osudovú noc Jin totiž spal v jej posteli. Po sérii psychologických vyšetrení Jin a Ran zistia, že sú nevysvetliteľne prepojení.