Retrospektíva provokatívneho Waleriana Rotowczyka na Febiofeste

Febio logoBol považovaný za jedného z najväčších vizionárov európskeho filmu – na úrovni Luisa Buñuela a Federica Felliniho. Jeho surrealizmom ovplyvnená tvorba sa pohybovala medzi fraškou, krvavým delíriom a erotickým ošiaľom. Napriek všetkým škandálom a kontroverziám zanechal poľsko-francúzsky režisér Walerian Borowczyk nezmazateľný odkaz v dejinách európskeho filmu. Jeho retrospektívu uvedie Medzinárodný festival filmových klubov Febiofest, ktorý sa uskutoční od 17. do 23. marca 2016 v Bratislave.

„V Borowczykových filmoch sa prejavil jeho mimoriadny talent, pôsobil nielen ako režisér, ale aj ako scenárista, občas kameraman či strihač, do svojich filmov si navrhoval dekorácie či rekvizity. Jeho dielo vykazuje surrealistické tendencie. Ak odhliadneme od povrchného, zjednodušujúceho, vulgarizujúceho – a skrátka falošného náhľadu na Borovica2 resizejeho filmy –  typu „kvázi-umelecká pornografia“, odhalí sa nám pred očami pozoruhodný svet fascinujúcich obrazov a ideí vyjadrených čisto kinematografickými nástrojmi. Borowczykove najlepšie filmy v ničom nezaostávajú za filmami Luisa Buñuela,“ povedal Michal Michalovič z filmologického časopisu Kino-Ikon, ktorého redaktori sú kurátormi festivalovej sekcie Kinoikon+.

 

Jedni opisovali Borowczyka ako génia, iní ako pornografa. Od polovice 50. rokov do polovice 80. rokov 20. storočia nakrútil viac ako 30 krátkometrážnych a dlhometrážnych animovaných, experimentálnych, dokumentárnych a hraných filmov, z ktorých viaceré boli ocenené na prestížnych medzinárodných festivaloch.Cieľom retrospektívy je predstaviť slovenskému publiku dielo tohto autora v čo najširších súvislostiach, nevynechať jeho začiatky v oblasti krátkometrážnej animovanej tvorby a poukázať na jeho všestrannosť, neopomínajúc jeho prechod k réžii dlhometrážnych hraných často škandalóznych filmov v 70. rokoch 20. storočia.

 

Vo výbere siedmich programov, ktoré pre MFFK Febiofest pripravil hosťujúci kurátor, britský filmár Daniel Bird, člen asociácie Priatelia Waleriana Borowczyka, budú aj Nemravné príbehy, kontroverzná snímka zobrazujúca zvrátenosti lásky. Vo Francúzsku išlo o kasový trhák, no vo zvyšku sveta mal film problémy s cenzúrou. Slovenskému divákovi sa môže film priblížiť aj tým, že námetom jedného z príbehov je príbeh Alžbety Báthoryovej. V Borowczykovom filme ju stvárnila dcéra svetoznámeho maliara Pabla Picassa – Paloma Picassová. Febiofest neopomenie ani Borowczykov pravdepodobne najoriginálnejší film Goto, ostrov lásky, ktorý bol zakázaný v komunistickom Poľsku a vo Francovom Španielsku. Diváci si budú môcť pozrieť aj snímku Blanche, ktorá je zrejme Borowczykovým najosobnejším filmom. Hlavnú rolu v ňom stvárnila jeho manželka po boku legendárneho švajčiarskeho herca Michela Simona. Blanche bola na zozname Britského filmového inštitútu 360 klasických hraných filmov a zanechala nezmazateľný dojem v generácii vizionárskych filmárov akými sú Terry Gilliam a Neil Jordan. Festivaloví návštevníci budú mať možnosť vidieť aj jediný Borowczykov poľský hraný dlhometrážny film Príbeh hriechu, ktorý zaznamenal úspech u kritiky aj komerčný úspech doma a bol oficiálnym zástupcom Poľska na festivale v Cannes v roku 1975. V programe sa predstavia aj snímky Rosalie, Divadlo pána a pani Kabalovcov, Súkromná zbierka, Dom, Anjelské hry, Fonograf, Renesancia, Beštia, Scherzo Infernal a Podivný prípad doktora Jekylla a slečny Osbourneovej.

 

Kurátor Daniel Bird prijal pozvanie organizátorov festivalu do Bratislavy – a na Febiofeste prednesie verejný masterclass o Walerianovi Borowczykovi.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.