Eva Zaoralová: Nemeniť koncepciu, ale plánovať vyššiu kvalitu

zaoralovaVo vlaňajšom katalógu Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch umelecká riaditeľka festivalu Eva Zaoralová povedala, že sa často stretáva s otázkou, v čom bude nasledujúci festival iný ako predchádzajúci. Jej odpoveďou bolo: nemeniť každý rok koncepciu, skôr plánovať stále vyššiu kvalitu. S tým sa dá len súhlasiť, lebo už od roku 1994, odkedy so svojim štábom pripravuje program, je festival z roka na rok hodnotnejší a vyrovnanejší. Aj vo svojej kategórii A zaujíma, vďaka profesionalite vedenia, popredné miesto, čo je nesporne aj veľká zásluha jeho umeleckej riaditeľky.


Tohto roku na 44. MFF v Karlových Varoch ( 3.7. - 11.7.) bude v hlavnej súťaži aj slovenský film Vladimíra Balka Pokoj v duši, ale v programe sú aj iné slovenské filmy. Nás však predovšetkým zaujímal celkový pohľad na festival, a preto sme položili otázky tej najkompetentnejšej - Eve Zaoralovej.

Najsledovanejšou sekciou na každom festivale je súťaž celovečerných hraných filmov. Už sa vie, že na 44. MFF v Karlových Varoch bude v súťaži maďarský film Nie som tvoj priateľ, chorvátska snímka Bez konca, iránsky film Dvadsať, kórejský Himaláje a po dlhom čase aj slovenský film Pokoj v duši. Mohli by ste aspoň v krátkosti doplniť tento zoznam o niektoré súťažné filmy, ktoré budú z vášho pohľadu neprehliadnuteľné ?

Podľa mňa by to mal byť poľský film Šwinki (Sviňky). Je to tak trochu môj objav: ponúkli nám niekoľko poľských filmov, ktoré sa uchádzali o súťaž, ale ani mne, ani mojim kolegom sa žiaden z nich nepozdával. Potom sa mi v Berlíne dostal do ruky katalóg poľských filmov 2008-9 a zaujal ma titul jedného filmu, pretože jeho režisérom bol Robert Gliňski. To je tvorca, ktorý mal už dva razy v súťaži film a jeden z nich Ahoj, Terezka! získal v roku 2001 Osobitnú cenu poroty, teda druhé najvyššie ocenenie. Robert Gliňski potom nakrútil ďalšie filmy, ktoré som videla na DVD, ale ani jeden sa mi nezdal tak zaujímavý ako Terezka. Bol to neobyčajne autenticky pôsobiaci príbeh dievčaťa, pohybujúceho sa na hrane zákona. To, čo som si prečítala v katalógu o novom Gliňského filme, mi tento pripomenulo, a tak som požiadala o DVD. Museli sme chvíľu čakať, film sa na jar práve dokončoval, ale keď som ho konečne uvidela, bolo to presne ono! Príbeh bystrého chlapca z usporiadanej, ale chudobnej rodiny, ktorému poblázni hlavu dievča, kvôli ktorej sa ocitne na šikmej ploche. Žije totiž v mestečku, kde je nezamestnanosť a bieda a kam cez rieku prichádzajú klienti zo susedného Nemecka za pôžitkami, ktoré si doma nemôžu dovoliť. Kresba sociálnej reality je tu rovnako výstižná a presná ako vtedy v Terezke a výkony mladých predstaviteľov sú jedným slovom fantastické. Pozoruhodné originálnym štýlom sú tiež maďarský film Nem vagyok a barátod (Nie som tvoj priateľ) alebo ruský Volčok (Vlček).

Sekcie Horizonty, Iný pohľad a Otvorené oči sú vždy najnavštevovanejšie. Podarilo sa, vďaka pohotovosti a dobrým kontaktom, získať pre festival veľkú kolekciu ocenených filmov z tohtoročného Berlinale. Aké ovocie zatiaľ prinieslo rokovanie z filmovým festivalom v Cannes a ktoré filmy z Berlinale vás najviac zaujali ?

Z Berlinale sa nám podarilo dostať v podstate všetky ocenené filmy, vrátane víťazného La teta asustada (Mlieko strachu). Diváci uvidia aj ďalší film z Latinskej Ameriky Gigant – ten dostal na Berlinale Strieborného medveďa – Cenu poroty ex aequo s nemeckým filmom Alle anderen (Všetci ostatní), ktorý tiež budeme hrať. Okrem toho uvidí obecenstvo aj najnovší film Andrzeja Wajdu Tatarak (Puškvorec), ktorý sa podelil s Gigantom o Cenu Alfreda Bauera. Podarilo sa získať aj iránsky film Darbareye Elly (O Elly) vyznamenaný Strieborným medveďom za réžiu Asghara Farhadiho.
Z Cannes máme 11 filmov, čo možno považovať za veľký úspech, vzhľadom na to, že na proces vybavovania so zahraničným distributérmi ostávalo veľmi málo času. Určite by sa to nepodarili nebyť toho, že všetci v programovom oddelení pracujeme skutočne intenzívne, rýchlo reagujeme, urgujeme, denne sme v kanceláriách dovtedy, keď v iných podnikoch už dávno „padla“. Nakoniec sa podarilo získať i film Michaela Hanekeho Das weisse Band (Biela stužka) i keď to na začiatku vypadalo, že sa budeme musieť bez neho obísť. Ukázalo sa totiž, že sa v Cannes premietal na ultramodernom nosiči CPD a k tomu je potrebný premietací systém, ktorý nie je bežný a my ho zatiaľ nemáme. Našťastie, sa podarilo presvedčiť produkciu, aby film vyrobili na HD Cam, ktorý premietať môžeme, ovšem nie vo Veľkej sále. Z vyznamenaných filmov bude chýbať francúzsky Un prophete (Prorok), lebo režisér Jacques Audiard údajne na filme ešte pracuje.

Nezanedbateľná je aj súťaž Na Východ od Západu, ktorej sa neprávom dostáva menej pozornosti, ako aj súťaži krátkometrážnych filmov. Čím budú obe tohto roku pozoruhodné ?

Táto sekcia je tohto roku mimoriadne dobre obsadená, tak po teritoriálnej, ako aj po kvalitatívnej stránke filmov. Bude v nej zastúpené Poľsko, Maďarsko, Albánsko, Bulharsko, Srbsko, Chorvátsko, Rusko, ale tiež Litva, Gruzínsko, Kazachstan a Azerbajdžan. Zatiaľ čo v hlavnej súťaži uvidíme len filmy vo svetovej, medzinárodnej alebo európskej premiére, v tejto sekcii premiéra nie je požiadavkou. Jednako napríklad albánsky film Alive! (Žiť!), či litovské Artimos šviesos (Tlmené svetlá) budú svetové premiéry , čo je dôkazom toho, že Karlove Vary majú takú povesť, že režisérom i producentom stoji za to ponúknuť nám úplne nové filmy i mimo hlavnej súťaže. Z Ruska však máme dva veľmi krásne filmy, ktoré vlani boli už na inom festivale: Bumážnyj soldat (Papierový vojak) Alexeja Germana mladšieho získal vlani v Benátkach Cenu za réžiu a Poltory komnaty (Jeden a pol izby) Andreja Chržanovského súťažil už v Rotterdame.
Pre účasť v súťaži dokumentárnych filmov tiež nevyžadujeme premiéry, ale napriek tomu každý rok máme viac filmov, pri ktorých sa tvorcovia i distributéri rozhodli, že ich prvé uvedenie bude v Karlových Varoch.

Popri svetovej premiére filmu Miloša Formana Dobře placená procházka máte v máte v talóne ešte nejaké prekvapenie ?

Ako svetová premiéra bude uvedený mimo súťaž aj nový film Juraja Herza T.M.A. Je to psychologický thriller a v hlavnej úlohe uvidia diváci po prvý raz Ivana Fraňka, Čecha žijúceho v zahraničí, ktorý je veľmi často vyhľadávaný, najmä talianskymi režisérmi. Istým prekvapením nepochybne budú dve pocty: jedna francúzskemu tvorcovi Patriceovi Chéreauovi. Premietneme 6 jeho vynikajúcich filmov, z ktorých jeden osobne uvedie ( môže sa zdržať skutočne krátko, pretože práve dokončuje svoj nový film). Druhá pocta je venovaná jednému z najváženejších tvorcov nezávislej scény Alanovi Rudolphovi, ktorý príde dokonca na niekoľko dní. Jedna z pôct bude venovaná aj slovenskému tvorcovi Petrovi Solanovi na oslavu jeho osemdesiatín: budeme hrať jeho slávny film Boxer a smrť, ale, bohužiaľ, pán Solan nemôže prísť.


Pre Cenu za mimoriadny prínos svetovej kinematografii, teda pre Krišťálový glóbus, si tohto roku príde americký filmový a divadelný herec i režisér John Malkovich. Vieme, že dopredu nikto nerád prezrádza mená hereckých a režisérskych osobnosti, ktorí sú ozdobou každého festivalu, ale mohli by ste urobiť výnimku a spomenúť aspoň tých, čo sú už potvrdení.

Okrem Malkovicha, môžem azda už prezradiť, že príde Isabelle Huppertová a Antonio Banderas s manželkou Melanie Griffithovou. Z ďalších známych osobností by som mohla menovať Konstantina Lavronenka, ktorý na záver festivalu odovzdá niektorú z cien. Ďalšie mená zatiaľ prezradiť nemôžem.

Zhovárala sa: Emília Kincelová

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.