Háveď (Vermines)
Kaleb je obyčajný muž, ktorého vášňou je obchod s teniskami a chov exotických tvorov. Jeho život sa však zmení, keď si zoženie nového jedovatého pavúka neznámeho druhu a pridá ho do svojej zbierky terária. Ten mu totiž ujde z izby, rozmnoží sa a následne začnú osemnohé tvory napádať všetkých obyvateľov bytovky. Aby toho nebolo málo, preživších v budove následne polícia uzavrie do karantény. Podarí sa Kalebovi a jeho kamarátom uniknúť z tejto siete nebezpečenstva?
Háveď je francúzsky horor režiséra Sébastiena Vaničeka, ktorému so scenárom pomáhal Florent Bernard. V snímke nájdete mnoho hercov, ktorí už majú značné skúsenosti, no tým, že sú to mladé tváre, dodávajú snímke potrebnú sviežosť, ktorú si dokáže zachovať takmer do konca. Atmosféru už od začiatku veľmi dobre buduje energický francúzsky rap a výborná hudba Douglasa Cavannu. Všetko dobre dopĺňa aj živý vizuál kameramana Alexandreho Jamina, ktorý sa veľmi šikovne pohráva so scénografiou .
Divák je vtiahnutý do scenérie chudobnej panelákovej štvrte, ktorá mi sociálnym vzťahom postáv mierne pripomenula atmosféru francúzskej klasiky a celkovo výborného snímku Nenávisť (La Haine 1995). Námet z obsahu alebo už iba z plagátu naznačuje, že nejde o svetoborný materiál. Filmári sa skôr zamerali na spracovanie látky a tým, že je zápletka znalým fanúšikom hororu jasná, tempo deja je zo začiatku pomalšie. Buduje sa napätie a divák sa spoznáva s postavami a priestorom budovy, keďže sa v nej odohráva väčšina príbehu.
V prvej polovici Vaniček výborne pracuje s gradáciou a samotným očakávaním publika. Tvorcovia šikovne pracujú s ľakačkami, pohybom a zvukom pavúkov. Tomu dopomáha i možnosť vidieť film v multiplexe kín, kde je divák ponorený do tmy a rozostavené reproduktory vytvárajú dojem, akoby tie malé bezstavovce boli všade naokolo. Herci taktiež dopomáhajú svojím precíteným strachom uveriteľnosti snímky, a to aj napriek tomu, že atmosféra začne od druhej polovice pomaly upadať.
Všetky emočné vypäté spory, ktoré scenáristi v prvej polovici riešia, totiž prestanú dávať zmysel kvôli správaniu postáv. Kaleb má nevyriešené nezhody z detstva s jeho najlepším priateľom, kamaráta, ktorého si nie úplne váži, a sestru s ktorou sa háda kvôli bytu, čo zdedili po matke. Všetky tieto vnútorne konflikty sa snaží režisér rozvinúť, no sú fádne uzatvorené a hlavne nevhodne vložené do dejovej línie. Len v jednej z posledných scén sa Kaleb postaví čelom oproti najväčšiemu pavúkovi. Tým chceli autori metaforicky poukázať na to, aby sme sa postavili svojim problémom, lenže nie je to dostatočne čítateľné a zároveň to nesedí na Kalebov charakter, keďže on sa pavúkov ako takých nebojí.
Oceňujem síce snahu scenáristov pridať akúsi myšlienku, lenže tým iba zbytočne predlžujú príbeh, vytvárajú prázdne psychické napätie a tak zanechávajú na filme dokopy tri hluché miesta. To má za následok, že vám ku koncu na postavách a ich osude vôbec nezáleží. Klesajúcu tendenciu završuje i nezvládnutý koniec, kde posledná scéna nemá ani vnútro záberovú logiku, ani finálne posolstvo.
Film však žánrovo výborne funguje. Skôr z pohľadu odpornosti ako desivosti, ale viem si živo predstaviť, že by nejakému arachnofobikovi vedel nahnať aj strach. Snímka inak príjemne ubieha, no kvôli niekoľkým závažným lapsusom končí jej potenciál podobne ako pavúky, zapučené papučou vystrašeného pozorovateľa. No na to, že sa jedná o režisérov kinematografický debut, je to dobrá remeselná práca. Film si dokonca vyslúžil i nejaké nominácie na ocenenia a na Sitges Film festivale získal dokonca Zvláštnu cenu poroty. S očakávaním budem teda sledovať ako sa bude režisérovi dariť ďalej.
Háveď (Vermines), Francúzsko, 2023
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Sébastien Vaniček
Scenár: Sébastien Vaniček, Florent Bernard
Kamera: Alexandre Jamin
Hudba: Douglas Cavanna
Strih: Thomas Fernandez, Nassim Gordji Tehrani
Zvuk: Samy Bardet, César Mamoudy
Masky: Stéphanie Guillon
Produkcia: Harry Tordjman
Hrajú: Théo Christine, Jérôme Niel, Finnegan Oldfield, Sofia Lesaffre, Lisa Nyarko, Marie-Philomène Nga, Mahamadou Sangaré, Abdellah Moundy, Emmanuel Bonami, Xing Xing Cheng, Malik Amraoui
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 23. mája 2024
Foto: Continental film