Krotitelia duchov: Dedičstvo

Duch resizeKrotitelia duchov: Dedičstvo je novým dielom slávnej značky, ktorej prvý diel svojho času naštartoval kariéru režiséra Ivana Reitmana. Kanadský rodák československého pôvodu sa vrátil i v druhej časti, kontroverzne prijatý remake z roku 2016 zaštítil aspoň z pozície producenta a na producentskú stoličku sa vrátil aj v najnovšom štvrtom prírastku. Je vlastne až symbolické, že ide o posledné dielo na ktorom sa priamo podieľal pred svojou tohtoročnou smrťou – a ako forma rozlúčky s jeho osobou to nie je vonkoncom zlé.

Kým prvé dva diely vyšli ešte v osemdesiatych rokoch a oba sa dali považovať za úspešné, pokračovanie až tak nenaplnilo očakávania štúdia. To však Duch7 resizenevyšlo ani ženskej tímovke spred šiestich rokov a akokoľvek boli recenzie kritikov pozitívnejšie, fanúšikovia prejavovali od začiatku výraznú nespokojnosť s ďalším smerovaním série. Krotitelia duchov: Dedičstvo tak ignoruje tento rozporuplne prijatý pokus a miesto toho sa vracia naspäť do osvedčených vôd. Teda viac-menej.

Dejovo sa síce nadväzuje na pôvodné udalosti, v centre diania však nestojí pôvodná štvorica protagonistov, ale úplne noví hrdinovia. Zápletka sa začne odvíjať potom, čo je matka Callie (Carrie Coon) so svojimi dvoma deťmi nútená presťahovať sa na starú farmu svojho dlhšie odcudzeného, nedávno zosnulého otca. Tým nie je nikto iný ako Egon Spengler, bývalý člen Krotiteľov duchov a mladšia z dvojice súrodencov Phoebe (Mckenna Grace) veľmi rýchlo odhalí pravdu o svojom starom Duch11 resizeotcovi. A to jej príde viac než vhod, keďže veci, ktoré sa dejú na tomto odľahlom mieste sa vymykajú zdravému rozumu a čoskoro to majú pocítiť aj obyvatelia pridruženého mestečka.

Dedičstvo je vlastne ukážkovým príkladom takzvaného legacyquelu. Tento už dlhšie existujúci pojem, ktorý sa stále nestihol výraznejšie zaužívať u bežných divákov, predznamenáva návrat ku koreňom, kde sa občas ignorujú i tie menej vydarené časti, pochodeň sa predáva mladšej generácii a pôvodní protagonisti nezriedka figurujú v menších, respektíve mentorských rolách. Toto všetko nový film Jasona Reitmana (syn legendárneho režiséra) napĺňa vrchovatou mierou, hoci viac sa asi nepatrí prezrádzať, aby nebol divák v kinosále ochudobnený o prípadné prekvapenia. Zopár si ich totiž tvorcovia pripravili a niektoré z nich vedia príjemne potešiť. Nie všetko je síce zvládnuté na jednotku s hviezdičkou, Duch12 resizevzdávanie pocty originálu však bezpochyby funguje.

Súčasne však treba pripustiť, že menej je niekedy viac. Zápletka je síce atraktívne vystavaná a noví hrdinovia vedia zaujať, s blížiacim sa koncom však odkazovanie na staršie udalosti prechádza pozvoľna až do nenápadného vykrádania. Nie je to pritom ani zďaleka prvýkrát v rámci filmového média – stačí si len spomenúť na inak s chuťou nakrútenú siedmu epizódu Star Wars – oproti nej však Dedičstvo nedisponuje až tak energickou réžiou, či silným nábojom a miesto toho sa snaží zviezť na nostalgickej atmosfére seriálového hitu Stranger Things. Ten inak pomáha evokovať i jeden z jeho hlavných protagonistov, Phoebin brat Trevor (Finn Wolfhard), akokoľvek sa dá jeho herecký výkon označiť za prinajlepšom štandardný. Teda rozhodne nie zlý, no ďaleko viac zaujmú ďalší členovia hereckého zoskupenia.

Duch10 resizeNajviac určite poteší Mckenna Grace, ktorá je už v mladom veku vcelku sympatickým ťahúňom zápletky, takmer všade zábavný Paul Ruud ako miestny učiteľ a seizmológ v jednej osobe a až nečakaným komediálnym timingom obdarená Carrie Coon, známejšia skôr z vážnejších rolí. Vďaka nim film dokáže fungovať i v slabších momentoch, čo sa deje obzvlášť v jeho druhej, nie až tak sviežo pôsobiacej, polovici. Celkové dojmy však, našťastie, vyťahuje nahor úplné finále disponujúce jasným emocionálnym vrcholom snímky, kde zrejme nezostane každé oko suché.

Dočkáme sa v budúcnosti i ďalších dielov? Ťažko povedať, no s ohľadom na okolnosti sa dajú finančné výsledky považovať za relatívne uspokojivé. Osobne by som sa tomu určite nebránil, do budúcna by to však chcelo predsa len viac odvahy vykročiť vlastným smerom. Základy sú totiž postavené dobre a stačí iba pokračovať v kvalitne načatej práci.

Duch9 resizeKrotitelia duchov: Dedičstvo (Ghostbusters: Afterlife), USA, 2021
Dĺžka: 124 minút
Réžia: Jason Reitman
Scenár: Jason Reitman, Gil Kenan
Kamera: Eric Steelberg
Hudba: Rob Simonsen
Strih: Dana E. Glauberman, Nathan Orloff
Scénografia: François Audouy, Connery Davoodian
Masky: Patrick Baxter, Arjen Tuiten, Pamela Goldammer
Kostýmy: Danny Glicker
Produkcia: Ivan Reitman
Hrajú: Mckenna Grace, Finn Wolfhard, Logan Kim, Celeste O'Connor, Carrie Coon, Paul Rudd, Bokeem Woodbine, Marlon Kazadi, Sydney Mae Diaz, Paulina Alexis, Hannah Duke, Danielle Kennedy, Shohreh Aghdashloo, Josh Gad, Bob Gunton, Oliver Cooper, Tracy Letts, Shelby Young, Annie Potts, Dan Aykroyd, Bill Murray, Ernie Hudson, Sigourney Weaver, Olivia Wilde, J.K. Simmons, Billy Bryk
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 24. marca 2022
Foto.: Itafilm