Stratené mesto (The Lost City)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Mesto resizeJe to už päť rokov, čo Lorettin (Sandra Bullock) manžel zomrel. Uzatvorila sa vtedy do seba, začala sa vyhýbať známym a hlavne prestala písať, pretože s láskou jej života zo sveta odišla aj akákoľvek tvorivá inšpirácia. Kedysi sa venovala histórií a skúmaniu starovekých jazykov. Beth Hatten (Da'Vine JoyRandolph), knižná vydavateľka, však momentálne od nej očakáva zatiaľ ostatný diel série romanticko-dobrodružných románov určený zásadne len pre ženské čitateľky – Stratené mesto D s osvedčeným duom archeologických zaľúbencov Angelou a Dashom. Angela je akési zidealizované Lorettino alter ego, zatiaľ čo Dash mužný, hrdinne neohrozený a s večne natrhnutou košeľou...

Kniha je nakoniec narýchlo a možno aj bez výraznejšieho nápadu „zbúchaná“, nastáva čas ju odprezentovať na turné. Ďalšia časť tvorivého procesu, ktorú Loretta veľmi nemusí. Najmä, keď má svoj vlastný text uvádzať pred davom fanúšičiek očakávajúcich, že model pravidelne pózujúci na titulných stránkach jej kníh Alan (Channing Tatum) trochu poodhalí svoj mohutný hrudník. Drží diétu, stará sa o svoj vzhľad, pravidelne medituje – skrátka, je mužom súčasnosti, napínajúcim svaly skôr na fotkách zdieľaných na sociálnych sieťach, než v reálnej akcií. Loretta ho má tak trochu za nemotorného, on ju však tajne miluje... Keď sa aktuálna promo akcia zvrtne v neočakávanú katastrofu, Loretta z nej odíde nesprávnym autom. Alan s vydavateľkou Beth si, samozrejme, autorkinu absenciu veľmi rýchlo všimnú a začnú si robiť starosti. Obzvlášť vo chvíli, keď im GPS v Lorettiných fitnes hodinkách odhalí jej aktuálnu polohu niekde veľmi Mesto2 resizeďaleko od nich a to ešte uprostred oceánu. Bola totiž unesená tajuplne sa usmievajúcim miliardárom Abigail Fairfaxom (skvelý Daniel Radcliffe), antagonistom ako zo stránok vlastných kníh. Ten si od nej žiada vypátranie tzv. Ohnivej koruny, artefaktu strateného niekde na zabudnutom ostrove, ktorý medzičasom kúpil a teraz mu hrozí zánik kvôli k činnosti práve prebudenej sopke.

Keďže však Lorettina nezvestnosť zatiaľ trvá príliš krátko, aby do pátrania nejako konštruktívne zasiahla polícia, prípadne FBI a Alan má rozhodne v pláne nenechať svoju milovanú v „štichu“, rozhodne sa kontaktovať svojho známeho z meditačného krúžku. Kedysi bol členom jednotky Navy Seals, neskôr prešiel k CIA. Volá sa Jack Trainer (Brad Pitt). Keď s niekým telefonuje, znie pri tom ako Brad Pitt v Klube bitkárov (1999) Davida Finchera. Pokiaľ práve niekoho nezneškodňuje, prípadne netrénuje, večne drží v rukách nejaké jedlo a prežúva ako Brad Pitt v Dannyho jedenástke (2001) Stevena Soderbergha. Je presným opakom Alana – drsným, svalnatým ideálom akčného hrdinu z 80. rokov. Akýsi prototyp mužnej postavy, ktorý sa presne hodí do Lorettiných knižných príbehov. No, snáď sa z toho nevyvinie neočakávaný milostný trojuholník... Alebo žeby sa v príbehu vyskytlo viac neočakávaných prekvapení?

Stratené mesto režisérov-súrodencov Aarona a Adama Nee je zábavne naivným, príjemne brakovým, zromantizovaným dobrodružným príbehom, aké pred Mesto3 resizeštyridsiatimi rokmi ikonickým spôsobom definoval Steven Spielberg v Dobyvateľoch stratenej archy. Je veľmi príjemné vrátiť sa aj dnes k žánrovým zápletkám o pátraní po historických artefaktoch, o archeologickom preskúmavaní fiktívnych, neprebádaných ostrovov, prípadne o lúštení mytologických rébusov a hádaniek. Naposledy bol divák niečoho podobného svedkom v minuloročnej netflixovskej produkcií Red Notice. Stratené mesto sa však okrem toho snaží do hry zapojiť aj zábavné doberanie sa charakterovo rôznorodej dvojice v štýle „Buddy Movies“, ktoré dopĺňa hlavnú zápletku o výraznejšie vzťahové motívy. V srdci je predovšetkým romantickou komédiou – presne v duchu podobne dobrodružných „klonov“ indiana-jonesovských pátraní po starovekých relikviách, akými bola napríklad Honba za diamantom režiséra Roberta Zemeckisa z roku 1984 s Michaelom Douglasom a Kathleen Turner v hlavných úlohách, či jej už menej úspešné pokračovanie Honba za klenotom Nílu (1985).

Scenár, na ktorom režisérske duo spolupracovalo ešte s Orenom Uzielom a Danou Fox nostalgicky „kopíruje“ zápletky spomínaných filmov s úmyslom nechať diváka zaspomínať si na hravosť podobných dobrodružných príbehov z 80. rokov. Nezostáva však iba pri tom. Akcia na Lorettinu záchranu sa odvíja Mesto5 resizeviac-menej predvídateľným spôsobom a zadáva príbehu pevnú štruktúru. V tomto smere „len“ príjemne napĺňa očakávania publika. Tá správna hra s očakávaniami ale nastáva v súvislosti so vzťahom ústrednej dvojice hlavných postáv. Vzájomné doberanie sa je vtipne vypointované, repliky sú svižné a ľahko zapamätateľné. Nostalgické rysy zápletky sú kultivovane sparodované, pričom všetky pre žáner stereotypné charakteristiky dopĺňajú o veľmi súčasné postrehy. Pokiaľ bolo prerozdelenie rolí v Honbe za diamantom definované tak, že Kathleen Turner v úlohe spisovateľky brakových románov reprezentovala typickú slečinku v núdzi a Michael Douglas neohrozeného, mužného hrdinu, po akom sníva každá ženská čitateľka romanticko-dobrodružných románov, Stratené mesto protagonistom stereotypné role zamieňa. Dokonca túto zámenu vtipne komentuje.

Loretta nie je žiadnou naivkou túžiacou po nedosiahnuteľnom ideáli mužnosti. Práve naopak – po smrti milovaného manžela dokazuje, že životnú „bojovnosť“ možno nájsť aj mimo konfrontáciu s hmatateľným súperom. Obsadenie Sandry Bullock do úlohy mierne sebastrednej unesenej autorky, sa zdá byť ideálnou tvorivou voľbou – hoci možno herecky splýva s inými postavami, ktoré už pred tým stvárňovala v iných filmoch. Najmačistickejšou, hoci nie práve najmenej ohrozenou postavou je jednoznačne Jack Trainer Brada Pitta, slúžiaci v príbehu najmä na zdôraznenie určitých kontrapunktických rozdielov medzi ním a možno ešte o niečo svalnatejším Alanom. Z neho sa v priebehu Mesto8 resizedeja stane práve akási podarená, neotravná verzia „slečinky v núdzi“. Channing Tatum tiež v podstate nehrá nič viac ako Channinga Tatuma. Komediálne nuansy a správne komické načasovanie ale v jeho prípade výrazne zdobia niektoré zo zásadných scén celého filmu.

Kamera Jonathana Sela dynamicky, s energiou a zábavnou ľahkosťou sleduje exotické prostredie pre dobrodružstvo vhodných destinácií. Spravodlivý podiel na pútavosti deja má tiež výprava Jima Bissella, či dekorácie Karen Frick. V pozadí atmosféru dopĺňajú atraktívne melódie Pinara Topraka, efektné ako pri akcií, tak v citlivejších romantických momentoch. Stratené mesto sa možno nestane míľnikom vo svojom žánri. „Servíruje“ divákovi všetky dôležité zvraty príbehu s prehľadom a bez zbytočných komplikácií, či bez častého prekombinovania motívov, akými zväčša trpia niektorí iní filmoví nasledovníci Indiana Jonesa v súčasnosti. Čo je jednoznačné plus. A aj keď sa občas zdá vo vyjadrení svojej ústrednej myšlienky trochu doslovným, väčšinu svojej atraktivity nachádza v stvárnení vzťahov medzi postavami a v rúcaní určitých žánrových stereotypov pri ich charakterizácií. Snáď sa medzi filmovými nostalgikmi nájde dosť takých, čo by to dokázali oceniť...

Stratené mesto (The Lost City), USA, 2022
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Aaron Nee, Adam Nee
Scenár: Oren Uziel, Dana Fox, Adam Nee, Aaron Nee
Kamera: Jonathan Sela
Hudba: Pinar Toprak
Strih: Craig Alpert
Zvuk: Paul Massey, Anna Behlmer
Scénografia: Jim Bissell
Kostýmy: Marlene Stewart
Produkcia: Sandra Bullock, Seth Gordon
Hrajú: Sandra Bullock, Channing Tatum, Brad Pitt, Daniel Radcliffe, Patti Harrison, Oscar Nuñez, Da'Vine Joy Randolph, Raymond Lee
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 24. marca 2022
Foto: CinemArt SK

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.