Sibyl

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Sisi resizePsychoanalytičku Sibyl (Virginie Efira) vodopádom slov odhovára kamarát od rozhodnutia seknúť s úspešnou kariérou a vrátiť sa k starej láske - písaniu. Argumentuje, že kto dnes číta knihy, nikoho nič nezaujíma, to čo robí je oveľa osožnejšie. Sibyl je však pevne rozhodnutá – bude opäť písať. Pri odovzdávaní svojich pacientov sa však nevie alebo nechce vzdať malého chlapca a z ničoho nič jej po odchode pribudne mladá zúfalá herečka Margot (Adèle Exarchopoulos), ktorá sa zmieta v dileme, či si nechať nechcené dieťa alebo ísť na potrat. To je východzí bod na rozohratie vzťahovej psychologickej drámy vo francúzskom filme nazvanom jednoducho Sibyl režisérky Justien Triet.

Sibyl, na prvý pohľad šťastne vydatá žena, matka dvoch detí, dcéry a syna, sa pred rokmi rozlúčila s písaním a stala sa vyhľadávanou psychologičkou, Sisi10 resizepacientov má neúrekom, nič jej nechýba. Tušíme, že za vzdaním sa úspešnej kariéry väzí niečo oveľa dramatickejšie, zložitejšie a problematickejšie. Sibyl pred rokmi zažila vášnivý vzťah s Gabrielom (Niels Schneider), ktorý neostal bez dôsledkov – narodila sa jej dcéra a prepadla alkoholu. Roky sa ho už nedotkla a má to tak aj zostať. Možno keby tušila čo túžba po písaní, ale najmä psychické rozpoloženie Margot, ktorá má hrať vo filme s objektom svojho trápenia Igorom (Gaspard Ulliel) urobí, by si to rozmyslela. Igor totiž režisérke, svojej milenke Mike (Sandra Hüller), Margot odporučil. Tento milostný trojuholník zamotá hlavu aj Sibyl, ale najmä ju vráti do obdobia vášnivej lásky s Gabrielom. Pred takým zásadným životným rozhodnutím stála totiž pred rokmi sama a zrejme sa s tým ešte celkom nevyrovnala. Margotine záchvaty nerozhodnosti, no aj neúnavné otravovanie, priam vtieravosť, urobia svoje. Zdanlivo vyrovnaná Sibyl je však v podstate ľahko manipulovateľná a situácia dôjde až tak Sisi9 resizeďaleko, že odchádza na krásny ostrov Stromboli, kde sa film nakrúca. Tam je vystavená hystérie tak Margot, ako aj Miki a ruku k deštrukcii vzťahov vo veľkej miere priloží aj Igor. Nádejnej spisovateľke sa neustále vybavuje minulosť a splýva s tým čo teraz prežíva. Sibyl sama má viac psychických problémov, ako si dokáže pripustiť. Zrejme návrat k písaniu má byť akousi katarziou, definitívnou bodkou za minulosťou. Ale medzitým sa všeličo udeje.

Ak by som v mala zhrnúť o čom je tento film tak stačí konštatovať, že sa s pasiou prehrabáva v nevyrovnaných ľúbostných, ale aj medziľudských vzťahoch. Nič viac a nič menej. Rôzne sentencie a múdrosti sú len pridanou „hodnotou“, aby sa bolo na čo pozerať. V centre diania je predovšetkým divoký sopečný ostrov Stromboli a už len samotný fakt, že je najdôležitejšou „rekvizitou“ veľa napovie. Hrdinov trápi spaľujúca láska, ale aj neodmysliteľný sex – toho je dostatok. Musím dodať, že na hranici Sisi8 resizeúnosnosti a vkusu. A aby sa nič nevynechalo, nechýba ani intrigánka v osobe Sibylinej sestry Edith (Laure Calamy). Celý život jej závidela, manžela, kariéru i deti a práve oni by mohli byť kľúčom k jej zneisteniu. Snaží sa, najmä malého syna, tak manipulovať, aby matku čo najviac prekvapil a ranil. Našťastie, veľký úspech za tieto podlosti nežne a nikto jej na javisku života nezatlieska. No ani hlavná hrdinka nie ja anjel. Kým sa jej Margot zdôveruje so svojimi pocitmi, pochybnosťami a dilemou, tajne ju nahráva a má v úmysle použiť to vo svoje knihe. No, aby to dotiahla do dokonalosti by musela byť sama vyrovnanejšia, žiaľ, najzraniteľnejším želiezkom v tejto hre je práve ona.

Film je uvádzaný ako komédia, niekoľko humorných scén sa síce dá vystopovať, sa  však skôr hrá na intelektuálnu psychologickú drámu, ktorej však chýba hlbšia myšlienka. Dilema nechať si nechcené dieťa alebo nie,  sme videli už v nespočetných a lepšie nakrútených príbehoch, plných dramatických zvratov a nového pohľadu na tematiku. Možno režisérka a spoluscenárista Arthur Harari mohli viac Sisi6 resizevyťažiť z faktu, že spisovateľka chcela na príbehu Margot postaviť svoj nový román, čo nie je najčistejší úmysel. Zmohli sa len na náznak, chýbal však odstup, irónia a sarkazmus.

Pozitívum snímky Sibyl je herecké obsadenie. Oni príbeh zatraktívnili a dodali mu hodnovernosť. Už len samotný fakt, že sme sa mohli presvedčiť aká tragédia sa stala tohto roku v januári na lyžovačke, keď po nehode prišiel o život taký talentovaný herec ako Gaspar Ulliel. Je to pre francúzsku kinematografiu veľká strata. Hral vo filmoch Bratstvo vlkov, Veľmi dlhé zásnuby, Hannibal: Zrodenie zla, Saint Laurent, ale najviac zaujal vo filme Xaviara Dolana Je to len koniec sveta (Cézar). Adèle Exarchopoulos ako Margot Vasilis neostala dlžná svojej povesti. Zažiarila spolu so skúsenejšou Léou Seydoux v Sisi5 resizekontroverznom filme Život Adèle Abdellatifa Kechicheho. Vlastne tento odsudzovaný, ale aj obdivovaný film pomohol obom herečkám ku kariére. Adèle je nesporne talentovaná a vdýchla aj v tomto filme svojej hrdinke patričnú živelnosť, ale aj šarm. Ako hysterická a excentrická režisérka si so svojou rolou poradila výborne aj nemecká herečka Sandra Hüller, ktorá ide z úlohy do úlohy od snímky Toni Erdmann režisérky Maren Ade. A nakoniec aj hlavná predstaviteľka Virginie Efira nepatrí do druhej ligy. Virginie je belgická filmová herečka, televízna moderátorka a tiež spisovateľka, ktorá má od v roku 2016 dvojité štátne občianstvo, teda aj francúzske. Hrala vo filmoch Hotel Transylvánia, Vertigo, Zla krv, ale naposledy sme ju mohli vidieť ako hlavnú predstaviteľku tiež kontroverzného filmu Benedetta. Sisi2 resizeRežisérka vsadila na osvedčených hercov a tí vdýchli dušu jej príbehu.

Snímka Sibyl nebude patriť k veľkým filmom, na ktoré budeme spomínať, ale svoj účel, pripraviť divákom príjemné chvíle strávené v kine, splnila. Strihač Laurent Sénéchal mal iste dobrý úmysel pri skracovaní niektorých scén, nožničky mu však neraz odstrihli až priveľa „látky“, a tak dej zneprehľadnil. Našťastie, herci ho dotvorili a celkovú atmosféru "dohralo" a zatraktívnilo aj krásne prostredie sopečného ostrova, na čom sa do sýtosti mohol vyšantiť kameraman Simon Beaufils.

Sisi7 resizeSibyl, Francúzsko, 2019
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Justine Triet