Sanitka (Ambulance)

Sani2 resizeKalifornčan Michael Bay od istého momentu svojej kariéry strieda veľké mainstreamové filmy založené na trikových orgiách s o niečo menšími a zároveň ambicióznejšími dielami, so snahou o podanie nejakého posolstva. Jeho novinka Sanitka patrí do druhej skupiny, avšak pojem lacnejší znamená v prípade Bayovho akčného štýlu rozprávania príbehov skôr to, že sa do nich v náročnej postprodukcii digitálne nedotvárajú obrovské mimozemské roboty meniace sa na autá rôzneho druhu a veľkosti a nerúcajú sa k zemi mrakodrapy v amerických veľkomestách. Bay nám predstavil svoje ambície už v neslávne slávnej melodráme Pearl Harbor, tam mu však kombinácia hollywoodskeho megafilmu, milostného melodramatického trojuholníka a komentára k americkému vstupu do druhej svetovej vojny po celý čas drhla. Umelecky úspešnejší bol určite sci-fi Ostrov, ten však neoslovil väčšinové publikum a finančne prepadol.

Päť príbehov z univerza Transformers Bay prekladal osobnejšími projektami, ako Pot a krv alebo 13 hodín: Tajní vojaci z Bengházi. So zmiešanými reakciami Sani resizesa stretol jeho netflixovský akčný film 6 underground: Tajné operácie. Rovnako akčná je aj jeho novinka Sanitka, avšak tá je, našťastie, omnoho dejovo priamočiarejšia ako 6 underground: Tajné operácie a svojim spôsobom sa vyjadruje aj k sociálnemu statusu amerických vojnových veteránov z vojen na Blízkom východe z nultých rokov tohto storočia. Motivácie hlavnej postavy Willa Sharpa k vykradnutiu banky sú možno trochu pritiahnuté za vlasy, ale nakoniec sa divák aj tak bude viac kochať Bayovým umom pri nakrúcaní náročných akčných sekvencií, než by premýšľal nad tým, či bývalé zamestnanie hlavnej postavy nie je len zbytočnou barličkou pre rozbehnutie príbehu.

Will Sharp (Yahya Abdul-Mateen II) a Danny (Jake Gylenhaal) sú nevlastní bratia, kedysi vyrastajúci v rodine bankového lupiča. Hlava rodiny nemala morálne zábrany sem-tam niekoho pre úspech vlastnej akcie zastreliť, pričom viac v jeho šľapajách kráča Danny. Will potrebuje peniaze na liečenie vlastnej ženy a v slabej chvíľke vlastného zúfalstva prijme Dannyho ponuku na vykradnutie banky v Los Sani3 resizeAngeles. Podobných filmov sme tu mali v histórii kinematografie už stovky a možno aj tisícky, ale scenár Chrisa Fedaka, vychádzajúci z dánskeho originálu z roku 2005, si však hľadá vlastné, pomerne originálne cestičky k zaujatiu diváka.

Akcia zo začiatku prebieha podľa očakávaní, ale ako to už chodí a aby bolo o čom rozprávať, vyskytne sa problém. Zhodou viacerých kauzálnych okolností sa dvojica bratov po prestrelke s políciou ocitne v jednej sanitke spoločne so zdravotníčkou a ťažko zraneným policajtom. Spoločne sa vydávajú na útek ulicami mesta anjelov, pričom ich cieľom je uniknúť s ulúpenými miliónmi množstvu policajných áut a vrtuľníku nad ich hlavami. Esom v ich rukáve sú práve policajt a zdravotníčka vnútri sanitky ako rukojemníci, takže polícia a FBI si skrátka nemôže dovoliť len tak z ničoho nič strieľať po rýchlo sa Sani8 resizerútiacom vozidle na miestnych cestách.

Michael Bay síce často zlyháva ako dramaturg svojich divokých akčných príbehov, ale iba máloktorý náročný filmový kritik mu dokáže uprieť schopnosť nakrútiť pôsobivé, dynamické akčné scény. Či už ide o naháňačky množstva áut plnými ulicami mesta, prestrelky postáv medzi budovami, úvodné vykradnutie banky, či zúčtovanie medzi gangstermi v komornejšom prostredí skladu, ide o prvotriednu akciu a je cítiť, že Bay sa remeselne stále posúva vpred a iba neopakuje postupy známe z jeho tvorby deväťdesiatych rokov. Jeho rukopis je, samozrejme, jednoducho čitateľný, ale doba obrovskej konkurencie si skrátka žiada neustály vývoj jednotlivých žánrov.

Michael Bay a scenárista Chris Fedak však zlyhávajú, celkom neprekvapivo, keď sa snažia do Sani5 resizemaximálne vážneho deja pomerne násilne pašovať humorné vsuvky a niekoľko zbytočne patetických momentov, predovšetkým v retrospektívach. Vzhľadom na rýchle tempo, charizmatických hercov, niekoľko prekvapivých scén (improvizovaná operácia), zábery Los Angeles v rôznych veľkostiach a kvalitný zvuk, nie je vôbec problém tieto nedostatky filmu jeho tvorcom odpustiť. Podobných, v dobrom slova zmysle, chlapských filmov nie je v kinách určite nadmerné množstvo a keď už si niektorý z nich vybrať, tak skvelou voľbou je určite najnovšie dielo jedného z najväčších machrov na akčný žáner (nielen) v Hollywoode.

Sani7 resizeSanitka (Ambulance), USA, 2022
Dĺžka: 136 minút
Réžia: Michael Bay
Scenár: Chris Fedak, Laurits Munch-Petersen (pôvodný scenár), Lars Andreas Pedersen (pôvodný scenár)
Kamera: Roberto De Angelis
Hudba: Lorne Balfe
Produkcia: Bradley J. Fischer, William Sherak, James Vanderbilt, Michael Bay, Ian Bryce
Hrajú: Jake Gyllenhaal, Yahya Abdul-Mateen II, Eiza González, Moses Ingram, Garret Dillahunt, Colin Woodell, Keir O'Donnell, A Martinez, Devan Chandler Long, Chelsea Harris, Jackson Whi-te, Jesse Garcia, Brendan Miller, Olivia Stambouliah, Sheila Houlahan, Jamie McBride, Cedric Sanders, Victor Gojcaj, Douglas Rouillard, Charlotte Xia, Wale, Ayne
Premiéra v SR: 24. marca 2022