Betlehemské svetlo (Betlémske světlo)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Svetlo8 resizePozícia Zdeňka Svěráka je na olympe českých filmových, divadelných, literárnych i hudobných stálic vysoká a dosahuje popularitu takých univerzálnych bardov národnej kultúry ako je Jan Werich, alebo Jiří Suchý. Ako jediný z nich je i zakladateľom rodinnej umeleckej dynastie. Syn Jan Svěrák zvečňuje jeho literárne i scenáristické príbehy vo filmoch. Sú také známe, že asi nemá význam ich pripomínať. V najnovšom príspevku Betlehémske svetlo, ktorý má asi najbližšie k filmu Vratné láhve (2007) sa do rozprávania vracia manželská dvojica Zdeněk Svěrák a Daniela Kolářová. On, spisovateľ Karel Švejnoha, je v područí svojich literárnych postáv, živých a nárokujúcich si pri modelovaní ich osudov na takú porciu pozornosti autora- stvoriteľa, že to pani Švejnohovú nesmierne irituje a uvádza do traumatizujúcich pocitov osamelosti.

Postavy troch Svěrákových poviedok, Ruslan a Ludmila, Fotograf a Betlehémske svetlo, vychádzajú z reálnych impulzov spisovateľovej každodennosti. Svetlo2 resizeRozhovor otca (Vladimír Javorský) so synom, stojacich na zastávke električky, si vypočuje z auta, keď čaká na zelenú. V lekárni obdivuje štíhle nohy lekárničky Vendulky (Tereza Ramba) a všimne si nesmelého mladíka. Toho rovnako zaujali rázne „sebaofuky“ chladnej krásky. Všetky postavy voľne pokračujú vo svojej literárnej existencii na stránkach jeho poviedok. Do tretice sa inšpiruje automechanikom (Ondřej Vetchý). Do jeho dielne prichádza s pokazeným autom a zaujme ho mužova dilema medzi dvoma zamestnaniami. Je i ambicióznym liečiteľom. Verí, že svoju pacientku zbaví choroby cibuľou a cesnakom. Nápaditou fabuláciou sa skromný mladý muž mení na démonického fotografa menom Mário (Vojtěch Kotek) a submisívne prosby o rande, odmietané v akejkoľvek forme, zmení odkazom na recepte. Čaká ju v bistre oproti lekárni. Trvá to dlho, ale rozčúlená Vendulka nakoniec príde. Všetko nasleduje podľa plánu a končí turbulentou scénou v posteľných kulisách. Nahé slečny na jeho fotografiách vystrieda jedna. Pózuje na nej nahá diva, zahalená len žehličkou, s káblom okolo krku. Je náročná a dominantná. Vyľakaný Rómeo s výhľadom na hrozivo monogamný vzťah jej Svetlo4 resizepíše list na rozlúčku a vzápätí ho dramaticky loví zo schránky. O svoj šťastnejší život sa v literárnom priestore spisovateľovej imaginácie uchádzajú i rodičia chlapca s downovým syndrómom. V roli matky asistuje otcovi Vladimírovi Javorskému matka Jitka Čvančarová. Od automechanikovho média žiadajú zdravého syna. Zázrak má však jednu podmienku. Dôjde k jeho nahradeniu iným chlapcom. To však matka nekompromisne odmietne.

Náročná komunikácia s postavami a fabulačné nasadenie autora ho vytrháva z manželského života. Pani Švejnohová sa pokúša o návrat k svojim niekdajším klavírnym začiatkom a keď sa jej to ako-tak začína dariť zistí, že ju manželov záujem jednoducho ruší. Dôjde aj na zlomený palec, ktorý jej v tvorivom zahĺbení privrie do dverí auta. Reputáciu nevšímavého egocentrika nenapraví ani výletom do zámku v Stráži nad Nežárkou. Ten v roku 1914 kúpila slávna operná speváčka Ema Destinová a žila tu Svetlo5 resizeaž do svojej smrti v roku 1930. Medzi návštevníčkami zámku vzbudí Švejnoha pozornosť. Slečny v ňom spoznajú slávneho spisovateľa a kúzlo vysneného výletu končí. Na literárnu konkurenciu starostlivá manželka nestačí.

Príbeh zápasu s poviedkovou realitou a jej protagnistami rámcuje sen o smrti. Vo svěrákovskom podaní sa odohráva Švejnohovým odchodom do rakve v dlhom bielom rubáši. Pri plnom vedomí a naboso. Ukladá sa za asistencie pracovníkov pohrebnej služby (Miroslav Táborský a Jan Budař) na finálny odpočinok. Teda až do prebudenia. Betlehémske svetlo z lampášika rozžiari v rodine s postihnutým chlapcom vianočnú sviečku. Je vzácne, ale pravda je cennejšia. Chlapec ju omylom sfúkne, lebo doma nemá čo hľadať otvorený oheň. Otcova snaha prevziať svetlo od skautov a pozorne ho priniesť svojim blízkym tak vyšla navnivoč. Napriek tomu nikto nebude klamať. To vie učeň stolárskeho remesla v Svetlo7 resizedielni, vedenej majstrom na vtáčie búdky (Jiří Macháček), veľmi dobre.

Imaginačné nasadenie, okrajovo prítomné aj vo filme Vratné láhve, kde do úloh zvodných kurtizán obsadzuje Jozef Tkaloun (Zdeněk Svěrák) svoje ženské okolie, je v tomto prípade hlavnou motivickou zápletkou. Zábavnou, plnou trefných „legrácek“, šperkujúcich príbeh, odvedený s profesionalitou, na ktorú je publikum a ctitelia Svěrákovcov zvyknuté a s prehľadom prekonáva úroveň aktuálnych českých filmov. Kedysi Jan Svěrák poznamenal, (voľne parafrázujem) že najťažšou úlohou je v otcových príbehoch suplovať dramatický potenciál. Láskavý humor ho nemá, akosi automaticky nivelizuje jeho ostré hrany a musí ho imitovať, implantovať a vyvolávať. I v tomto filme je táto absencia citeľná.

Rámcovanie komediálnej situácie zápasu autora s postavami s víziou smrti sa tematicky míňa, lebo táto Svetlo6 resizehra s atribútmi konca čosi naznačuje a vzápätí necháva len v rovine vtipu. Uniklo napríklad i spojenie stolára, biblického povolania s betlehémskym svetlom a takýchto neuchopených možnosti by sa vo filme našlo aj viac. Autor humorných eskapád sa týchto temných tónov nijako nedotýka. Nie je to téma záchrany pred vidinou, tušením konca, ponorom do životov iných. Akú funkciu má tento náznak je otázne. Oveľa účinnejšie, s hlbším podtextom hrá postavu suseda, vyčkávajúceho na smrť vo sviatočnom obleku Bolek Polívka vo filme Obecná škola. Možno sa za humornú hranicu v tejto temnej téme Zdeněk Svěrák neodvážil vkročiť aj preto, že sa snažil vyhnúť pasci sentimentálneho pátosu. Možno sa ešte dočkáme. A vlastne ak nie, aj tak sa máme z čoho tešiť, my a všetci, čo prídu po nás.

Svetlo3 resizeBetlehemské svetlo(Betlémské světlo, Česko, 2022
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Jan Svěrák
Predloha: Zdeněk Svěrák (kniha)
Scenár: Jan Svěrák, Zdeněk Svěrák
Kamera: Vladimír Smutný
Hudba: Ondřej Soukup
Strih: František Svěrák
Scénografie: Jan Vlasák
Kostýmy: Simona Rybáková
Hrajú: Zdeněk Svěrák, Daniela Kolářová, Vojtěch Kotek, Tereza Ramba, Ondřej Vetchý, Jitka Čadek Čvančarová, Vladimír Javorský, Patricia Schumann, Miroslav Táborský, Jan Budař, Alena Doláková, Lucie Polišenská, Jiří Macháček, Václav Kopta, Štěpán Kozub
Distribúcia: Magic Box Slovakia
Premiéra v SR: 10. marca 2022
.